Stora problem med datorn, kan det vara moderkort, ram eller nätagg?

Permalänk
Medlem

Stora problem med datorn, kan det vara moderkort, ram eller nätagg?

Jag ber om ursäkt redan nu för ett långt inlägg, men skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig

Jag köpte för ca 4 år sedan via min moders jobb en FS ScaleoX Hem-Pc, det var problem med den från dag 1 i princip.
För 9 månader sedan bestämde jag mig för att få igång datorn och jag köpte då lite nya delar:

Gigabyte GA-H55-UD3H, H55, Socket-1156

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Intel Core? i5 Dual Processor i5-650

Windows 7 64bit.

Jag behöll alltså hårddiskarna och nätagget samt en av läsarna.

Allt var frid och fröjd, datorn funkade perfekt tills fram för ungefär två månader sedan, det började med att google chrome tappade alla sidor jag hade uppe, fick bara fram den där grå sidan med en ledsen gubbe, strax efteråt fick jag en BSOD.

Datorn stängde av sig och jag kickade igång den, fläktarna började då gå men innan jag ens såg bios-startbilden så stängde datorn av sig, den startade inte bara om utan den stängde av sig, efter 2 - 3 sekunder startade den och samma upprepade sig. Jag tog då ut ram-minnena och stoppade in det ena, lycka! datorn startade precis som vanligt, stoppade in det "felande" ram-minnet igen och datorn började bete sig på samma konstiga sätt igen. Så jag har kört med ett ramminne och det har funkat bra tills för kanske en månad sedan då musen började hängde sig i ett par minuter helt slumpartart, musiken jag hade igång laggade inte till dock inte heller så var det något strul med tangentbordet utan bara med musen.
Trodde ju då att det var problem med musen och körde den på laptopen istället, funkar klockrent där.

Nu har det eskalerat med musen och den hänger sig helt och hållet, bytar man usb-port så får jag upp en såndär ruta om att ny maskinvara hittats, och musen fungerar en stund.. Var nere på databutiken i stan igår och pratade med dem och kollade om det kanske var nätagget, men han tyckte snarare det lät som moderkortet.

Har en rad minidumpar som jag kan skicka vid behov men om någon skulle kunna hjälpa mig skulle jag vara evigt tacksam!! Anledningen till varför är att jag skall skicka tillbaka de felande grejerna till komplett för rep./utbyte, men vill ju veta vad jag skall skicka.

Tack på förhand!

//_b

Permalänk
Medlem

Om du skriver felkoden du får i bluescreen här ska vi nog kunna hjälpa dig.