Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2008

Trasig Cpu

Har suttit och överklockat lite grann med min pentium d 930 3.0 och även kört nåt program där man kunde göra ett cpu test där jag fick typ 14000 poäng när den var klockad till 3.9ghz
Det konstiga e sen att jag sedan satte i en gammal celeron processor en celerion 420 1,6 och klockade den till 2.0ghz och med den så får jag nästan 15000 poäng. Tycker d låter lite konstigt eller borde inte en dubbelkärnig processor sopa banan med en gammal celeron 420.
Börjar undra om d kan va nåt fel på pentium d processorn. Kan man köra nåt program som för ex minnen med memtest eller liknande för cpu.
Programmet jag använde mig av va allafall MCS cpu benchmark.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

P D är byggd på gammal teknik (NETBURST), medan den Celeronen bygger på den mycket förbättrade (Core & Core2) tekniken, som innebär att på färre klockcykler gör den nyare arkitekturen mer jobb, den är effektivare helt enkelt, det är därför INTEL avslutade den vägen/tekniken.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2008

Ok men ja har 2 andra proppar här hemma också en pentium 4 3,0 och en 3,4 ghz e nån av dom bättre eller ska ja köra på min celeron.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Kör på celeronen. Din pentium dualcore är samma teknik som i p4orna (med andra ord p4orna är också kassa)

i7 6700. 20GB DDR4. GTX 1060 6GB. Fractal node 202. Intel 535 480GB. HTC Vive.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Allt P4, dvs "netburst"-arkitekturen som den såg ut i P4, är usla jämfört med Core+ och senare (samt AMDs varianter). Vissa nydanande delar som trace cache tror jag används i nyare CPUer, bl a i AMDs kommande Bulldozer. Om jag minns rätt iaf. Allt var inte skit med P4, men helheten var ineffektiv och undermålig i de flesta sammanhang.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2008

Har just nu klockat upp celeronen i 2,1ghz med lite högre spänning på allt ja hittade dvs minnen pci e och cpu men ja har inte riktigt nån koll på exakt hur mycket spänning man kan ge en celeron 420. Har sett på flera ställen att dom får upp dom till allafall 2,5-2,9 men själv verkar det ta stopp här vid 2,1 för mig men ja vågar ju heller inte volta på så mycket när ja inte vet vad maxvolten e för celeronen e. Nån som vet. Har ett gigabyte ga-945pl-ds3 moderkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tossene
Registrerad
Dec 2010

jag hade inte pillat något med pci-e o känt mig säker efteråt.. Låter alltid bli det