Coolermaster GX 750W - skadlig? Vad ska jag göra?

Permalänk
Inaktiv

Coolermaster GX 750W - skadlig? Vad ska jag göra?

Hej!

Jag har byggt ihop en dator med följande komponenter!

Gigabyte GA-MA790X-DS4
2st HD4870 i CrossfireX
1st AMD Athlon II x4 620 @ 2,6 GHz
2x2Gb DDRII ram @ 800 MHz
1st Samsung DVD
1st Western Digital Blue Caviar 500Gb 7200 RPM
3st chassifläktar

Allt detta förses med ström från ett Coolermaster GX 750W som jag inköpt från Dustinhome.se.

I går pajjade mitt moderkort efter en lätt överklockning till 3,2 GHz, inget märkvärdigt. Det startar inte och ger ingen bild nu. Alla andra komponenter är intakta vilket jag kunnat bekräfta genom att pröva dem i en annan dator.

Jag har överklockat tidigare i andra datorer. Och moderkortet ska banne mig inte kunna ryka så lätt. Jag fick blåskärm, vilket man lätt kan få när man hittar smärtgränsen vid överklockning. Men då ska det ju bara vara att starta om och återställa inställningar i BIOS. Men mitt bios ville inte starta och efter ytterligare en omstart var skärmen svart och moderkortet fick tillsynes ingen ström. Fläktarna snurrade inte och det var ovanligt tyst i burken, förutom grafikkortet, nätagget och hårddisken.

Jag blev väldigt konfunderad och började googla på mitt nätaggregat. Det hade fått flera lysande recensioner på flera sajter. Men testerna tedde sig för mig ganska ytliga och amatörmässiga. När jag gick in på sidor som jonnyguru.com och hardwaresecrets så fick nätaggregatet skamliga recensioner, ja det stod till och med att det kunde vara skadligt för komponenterna och inte leverera de 750W som utlovat utan snarare 600W.

Coolermaster GX-750 750W Review
Cooler Master GX 750 W Power Supply Review | Hardware Secrets

Stämmer dessa påståenden, eller är det extrema tester? Eller kan detta vara orsaken till att min dator fallerade och moderkortet brast? Kan jag mot bakgrund av dessa tester begära reklamation av nätaggregatet, då det uppenbarligen inte uppfyller de angivna kvalitetsspecifikationerna.

Tacksam för svar!!

Permalänk

Om du bara ökade multiplikatorn i BIOS så klarar sig säkert moderkort och processor,
men om du även drar på extra matningsspänning så får man stå sitt kast.

Att skylla nätaggregatet för detta är inte just eftersom det fungerat utmärkt om du låtit bli att laborera.
Är du säker på att du återställt BIOS ordentligt (batteri?) och har du haft ur minnena (fel-pip) för att testa om processorn körs.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waxinator:

Om du bara ökade multiplikatorn i BIOS så klarar sig säkert moderkort och processor,
men om du även drar på extra matningsspänning så får man stå sitt kast.

Att skylla nätaggregatet för detta är inte just eftersom det fungerat utmärkt om du låtit bli att laborera.
Är du säker på att du återställt BIOS ordentligt (batteri?) och har du haft ur minnena (fel-pip) för att testa om processorn körs.

Tjenare!

Jag laborerade inte med matningsspänning utan bara med multiplikatorn. Men vad tror du generellt om nätagget?

Jag har återställt BIOS genom att ta ut batteriet, utan resultat. Ska jag prova att ta ut minnena och starta datorn eller? Jag tycker det hela är väldigt besynnerlig, för det absolut enda jag gjorde var att höja klockfrekvensen.

Mvh
Robin

Permalänk

Ja, konstiga fel har fixats genom att alla minnena varit urtagna och eventuellt omflyttade.
Med ditt backup BIOS borde du aldrig få problem med överilad överklockning... testa med CMOS bygeln också.

Citat:

Moderkort som stöder dubbla BIOS har två BIOS ombord en huvudsaklig BIOS och en backup BIOS. Normalt fungerar systemet på de viktigaste BIOS. Men om den huvudsakliga BIOS blir korrupt, så kommer Backup BIOS att ta över vid nästa system boot och kopiera BIOS-filen till huvudsakliga BIOS för att säkerställa normal systemdrift. För att skapa systemsäkerhet, kan användare inte uppdatera backup BIOS manuellt.

Felaktigt ändrade inställningarna kan leda till misslyckad systemuppstart. Om detta inträffar så försök att rensa CMOS värdena och återställa till standardvärden. (Se "Load Optimized Defaults" om rensning via batteriet eller CMOS bygeln i kapitel 1)

<DEL>: BIOS Setup <F9>: XpressRecovery2 <F12>: Boot Menu <End>: Qflash

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

GX750 och GX650 är rena skitagg. Absolut inget du vill överklocka med pga den totalt undermåliga spänningsstabiliteten (tappar 0,5V under belastning på 12V) samt ripplar (som nytt) över gränsen på 3,3V och är byggt av budgetdelar. Det håller inte heller 80+ som de lovar.

Agg som dessutom brinner upp vid maxbelastning är inget man vill ha. GX650 dog hos HardOCP också: Load Testing 100v Input - Cooler Master GX 650W Power Supply Review | [H]ard|OCP

Om det orsakade moderkortets död? Troligen inte, men du bör ändå inte ha ett så dåligt agg, speciellt när du överklockar en crossfire-rigg.

Vad fick dig att välja denna citron?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waxinator:

Ja, konstiga fel har fixats genom att alla minnena varit urtagna och eventuellt omflyttade.
Med ditt backup BIOS borde du aldrig få problem med överilad överklockning... testa med CMOS bygeln också.

<DEL>: BIOS Setup <F9>: XpressRecovery2 <F12>: Boot Menu <End>: Qflash

Tjenare!

Jag vet. När BIOS-startskärmen där den radar upp komponenter och kör memory-check frös så hjälpte det att sätta in ett ddr2-minne från en annan dator och sedan byta tillbaka. Men nästa gång så blev skärmen svart efter att jag flyttat om minnena. Men jag ska prova med att ta ut dem helt.

Moderkortet har ingen cmos-bygel, konstigt nog, så batteriet är det enda.

Kommandona känner jag till. Problemet är att den inte reagerade på dem... Men jag ska som sagt prova ta ut minnena och återkomma! Det här är rent besynnerligt...

/Robin

Permalänk

Det är riktigt att moderkortet saknar själva bygeln, men "CMOS Reset" stiften sitter strax intill batteriets låsbleck. Det är bara att kortsluta dem med ett gem eller liknande.
Du kanske inte fick i minnena riktigt efter de förra bytena. Som med alla Intel kort är det extra viktigt att minnena placeras i rätt hållare. I detta fall med start närmast processorn.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA