Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Abit I-N73HD vägrar boota

Köpte en mediadator (färdigbyggd) från Pyrotech för några år sedan. Den har tuffat på fint (så fint det nu går med Vista i), men nyligen så låste den sig totalt. Gjorde ett antal omstarter, men den fortsatte låsa sig. Kom som bäst precis fram till skrivbordet i Vista.

Efter några "hårda" omstarter (dvs intryckt powerknapp några sekunder), så vägrar datorn ens att boota.

Det enda som händer när jag slår igång datorn nu är att fläktarna surrar igång, hårddisken snurrar igång, tangetbordet blinkar till en gång snabbt. Ingen signal alls till monitorn (varken via VGA eller HDMI).
Datorlådan (Antec) har en display som annars brukar visa status, men även denna är död (kyser upp, men visar ingen text).

Har testat att plocka ur batteriet samt att reseta CMOS med jumpern för detta, utan resultat (iofs endast under 5 minuter, tänkte låta den stå liet längre nu och se om det hjälper).
Har förstås också testat att plocka ur RAM och sätta in det igen, men har väl egentligen ingen betydelse då jag inte ens kommer fram till BIOS.

Några tips på vidare felsökning?

Moderkort: Abit I-N73HD
RAM: 2 x 2Gb (DDR2 tror jag)
Processor: Kommer inte ihåg, men är en Intel med 775-sockel i alla fall

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Låter som kondingar som gett upp.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Hardware guy:

Låter som kondingar som gett upp.

Tack för tipset!

Dvs på moderkortet? Någon fingervisning om det kan vara någon speciell? Om det är någon av elyterna, så är det ju lätt att byta. Dock har jag bara en rätt kass multimeter hemma, tror inte den klarar av att mäta kapacitanser så vidare värst bra... Och det finns inga synliga tecken på någon av kondingarna.