Permalänk
Medlem

Skumt fel vid byte av RAM-minnen

Idag fick jag hem 4 x 2 GB RAM som jag genast smällde in i burken. Döm av min förvåning gick det inge vidare och jag fick bios-varningen liknande "Minnen hittades, men är felaktiga".

Jag testade att plocka bort 1 minne och då fungerade det fint. Trodde det var fel på just det minnet jag tog bort, men testade sedan att byta... så länge jag endast hade i 3 av 4 minnen fungerade allt (oavsett vilka minnen jag hade i)!

Provade även att sätta i 3 av dem nya à 2GB tillsammans med ett av dem gamla á 1GB och konstigt nog fungerade det (än så länge). Enligt tillverkaren Dell, ska min dator palla 8GB som mest så just det borde inte vara något problem, eller?

Hade hoppats på att någon här har stött på något liknande, eller kanske har förslag på hur jag felsöka?

Tack på förhand!

Visa signatur

// Mickel - PixelTango och Presenta.nu | @Miickel på Twitter

Permalänk
Medlem

hmm vissa minnen fungerar bara ihop om det är samma modell och tror inte att det funkar om du har två olika sorter t.ex PC3200-PC2700 även om moderkortet stödjer det

Permalänk
Medlem
Skrivet av miickel:

Eftersom du är så sparsam med information över aktuell hårdvara så råder jag dig att rådfråga manualen och även hemsidan för tillverkaren av minnesmodulerna; det kanske framgår saker som kompabilitet, spänning osv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net