Extraljus eller xenonkonverterat helljus? [extraljus blev det, bygglogg i tråden!]

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Extraljus eller xenonkonverterat helljus? [extraljus blev det, bygglogg i tråden!]

Eller både och?

Ska snart börja pendla till jobbet och får då drygt 3 mil genom skogen att åka varje dag. Eftersom det är den mörkare årstiden nu och några månader framåt vore det skönt med något som lyser lite bättre än vad som sitter från början på en A3 -04

Alternativ 1
Xenonkonvertera helljuset. Hyggligt enkelt vad jag kan se och inte allt för avskräckande kostnad.

Alternativ 2
Någon form av extraljus. Tanken är att sätta dem i gallret nedanför nummerplåten så det är begränsat med plats. Funkar inte det får jag överväga något som sticker upp lite mer men vill helst undvika det.

Alternativ 3
Xenon i helljus + extraljus, i ett senare skede i så fall.

Alternativ 4
Ta tåget..

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Nu vet jag inte alls hur pass bra/dåligt ljuset är på den där bilen. Men jag hjälpte iallafall en kompis att montera ett xenonkit på hans gamla golf 2:a som han hade för några år sedan.

Skillnaden var verkligen stor. Monteringen var inte så hemskt krånglig, förutom att det tog lite tid o fundera ut vart det var mest lämpligt att placera styrdonen.

Extraljus ger (beroende på modell såklart) dock bättre ljus än enbart en xenonkonvertering.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Alt. 2 tycker jag. Det kommer hända mer med dessa än med xenon tror jag. Billigast tror jag med. Sen borde du nog sätta de så högt som möjligt tror jag, även om de ser fulare ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Aug 2003

Xenonkonvertera extraljuset
Är nog mest valuta för pengarna. Sedan slipper man pilla med bilens fabrikslampor osv, bara plocka väck om man ska sälja den.

Det hjälper mycket att konvertera bilens helljus men jag tror skillnaden blir större på extraljusena pga större reflektor.
Då kanske man kan dra på med lite starkare, typ 55W.

Fast jag är ju ingen expert på ljus, har bara x-konverterat ljuset på min A4 och det gjorde ju skillnad men skulle inte skada med ännu mer ljus (lyser ganska lågt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövstad
Registrerad
Maj 2005

Men visst är väl Xenon i ögat från mötande bilar värre än halogenljus?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Hammar:

Men visst är väl Xenon i ögat från mötande bilar värre än halogenljus?

Tänkte mest blända älgar, hjortar och annat fyrbent otyg som befinner sig utmed vägbanan. Trafiken på vägen är hyggligt gles så annan trafik ser jag som ett mindre problem.

Helljuset från början är okej, men ger tyvärr lite för smal ljusbild nära bilen. Planerna har ändrats lite efter diverse funderande idag, funktion före form får det antagligen bli med 2-3 rejäla extraljus och eventuellt då xenonextraljus.

Prisklass upp till runt 2-3k kr är okej, men går det få bra ljus billigare så är det ju ingen nackdel.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Apr 2004

Köp 55w till helljuset.
Har det själv i min bil och det blir grym skillnad. Lätt värt pengarna.

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2007

Den här jäkeln ska vara riktigt bra: http://www.nbb.se/pdf/Alpha_225_xenon_web.pdf

Vad sägs om "Ljuset från nya NBB Alpha 225 HID var så starkt att det inte gick att justera det i höjd- och sidled utan att skymma ögonen med ett skydd"

Ligger runt 2,5k styck.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | Corsair HX750 | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå, sweden
Registrerad
Jul 2001

Min far har tre av dom där 225erna på sin bil och kan bara hålla med, kanon ljus!

Har själv tre av den mindre modellen http://www.nbb.se/pdf/NBB_productsheet_AlphaX3M_swe.pdf (tyckte det vart snyggare med dom på A4 fronten) och dom lyser riktigt bra dom också.

För att svara på trådskaparens fråga, du får väldigt mycket mer ut av att skaffa extraljus istället för att konvertera befintligt helljus.

Skrivet av Shrudder:

Den här jäkeln ska vara riktigt bra: http://www.nbb.se/pdf/Alpha_225_xenon_web.pdf

Vad sägs om "Ljuset från nya NBB Alpha 225 HID var så starkt att det inte gick att justera det i höjd- och sidled utan att skymma ögonen med ett skydd"

Ligger runt 2,5k styck.

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home/loki
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av Shrudder:

Den här jäkeln ska vara riktigt bra: http://www.nbb.se/pdf/Alpha_225_xenon_web.pdf

Vad sägs om "Ljuset från nya NBB Alpha 225 HID var så starkt att det inte gick att justera det i höjd- och sidled utan att skymma ögonen med ett skydd"

Ligger runt 2,5k styck.

Då är det bättre att köpa ett par Hella 3000-kopior som Sim och xenonkonvertera själv.
Så gjorde jag. Köpte allting nytt, fästen, relä, xenon-kit, extraljus osv. Hamna på strax över 2000:- för allt.

Det blir riktigt jäkla bra ljus med 3st stora extralysen och 55w xenon i varje.
Nackdelen med det är väl att man lär blända av för vissa vägskyltar eftersom det helt enkelt lyser för bra.

Köpte mina xenon-kit på VVME.com.
Sim extraljus får man tag på lite överallt från 250-350:-/st.

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2009

Vad du än gör xenonkonvertera det INTE själv, 9 av 10 personer som gör det själv misslyckas totalt med inställningen efteråt vilket medför att du kommer blända varenda jävel som du passerar. Annars är väl xenon det som ger 'mest'

inför åldergräns på ÖÄ!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Lars Adaktusson:

Vad du än gör xenonkonvertera det INTE själv, 9 av 10 personer som gör det själv misslyckas totalt med inställningen efteråt vilket medför att du kommer blända varenda jävel som du passerar. Annars är väl xenon det som ger 'mest'

Får väl ge fan i o konvertera halvljuset bara för man kör väl ändå inte med helljuset på när man får möte eller liknande?

om det nu är separata lampor för halv o helljus på bilen vill säga.

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av OSkar000:

Tänkte mest blända älgar, hjortar och annat fyrbent otyg som befinner sig utmed vägbanan. Trafiken på vägen är hyggligt gles så annan trafik ser jag som ett mindre problem.

Helljuset från början är okej, men ger tyvärr lite för smal ljusbild nära bilen. Planerna har ändrats lite efter diverse funderande idag, funktion före form får det antagligen bli med 2-3 rejäla extraljus och eventuellt då xenonextraljus.

Prisklass upp till runt 2-3k kr är okej, men går det få bra ljus billigare så är det ju ingen nackdel.

Låter som om extraljus med bred ljusbild skulle passa, det blir också en enkel och billig lösning.

AMD Ryzen 7 1700 | https://valid.x86.fr/mx8tij | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Lars Adaktusson:

Vad du än gör xenonkonvertera det INTE själv, 9 av 10 personer som gör det själv misslyckas totalt med inställningen efteråt vilket medför att du kommer blända varenda jävel som du passerar. Annars är väl xenon det som ger 'mest'

Nu pratar vi xenonkonverterat helljus, inte halvljus. Helljuset måste man ändå släcka vid möte.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002

Det är ok att xenonkonvertera helljuset, jag har då gjort det med ett billigt kit från tradera för 2 år sen.. bilprovningen har då aldrig klagat

Funkar väl OK! lyser riktigt långt, men smalare ljusbild än original, så funderar själv på att komplettera med ett par bredstrålande extraljus med halogen.

-> Citera för svar, tack =) <-
Komputter: MSI GT680R - Intel I7-2630QM 2.0GHz - Geforce GTX460M 1,5GB - 16GB Ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av OSkar000:

Nu pratar vi xenonkonverterat helljus, inte halvljus. Helljuset måste man ändå släcka vid möte.

Trodde att du skulle xenonkonvertera allt, är så otroligt irriterande att ligga bakom någon med kasst helljus och omöjligt att komma om.

inför åldergräns på ÖÄ!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Nov 2003

Jag hade sanna funderingar förra året. Xenon i helljuset eller extraljus. Eftersom jag inte ville åka med extraljus på sommaren och skulle vara tvungen att montera bort dem när kvällarna började bli ljusare så valde jag att xenonkonvertera helljuset.
Jag köpte 60W 4300k kit från xenonkungen och är mycket nöjd. De lyser inte så mycket längre än orginal tror jag men de lyser mycket bredare och flödar mer ljus. Nackdelen är väll att det tar några sekunder innan de uppnår full styrka när de är kalla.

Intel E8400 oklockad| Asus P5Q Pro | Gigabyte 4870 512 mb | 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 CorsairXMS2 DHX | WD 640 GB Black | TRUE med Scythe 120mm Slip Stream Fan 800rpm| Antec 300 med 3 st Scythe 120mm Slip Stream Fan@800 rpm + orginal 140 mm fläkt@low.
CPU temp idle/load 24C/35C enligt Speedfan | 3DM06 13507p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001

Jag xenonkonverterade helljuset på min V70 -98 förra vintern. 55W 5000K. Fy fan vad det lyser! Skillnaden från vanliga 55w halogenlampor är som natt och dag, både i bredd och längd. Monteringen var mycket enkel.

Det finns dock några nackdelar:
- Det tar några sekunder att tända. När man slår på dom igen efter möte kommer ljuset dock direkt.
- Dålig driftsäkerhet. Jag har haft tur med mina, dom har funkat ett år nu, men många klagar och har problem. Kvalitén är som den är.
- Du ska inte blinka med xenon, dvs har du inget halogenhelljus har du ingen ljustuta.
- Det finns inga garantier för att det kommer att funka med din bil. Vissa har fått byta ut databoxar osv när ett billigt xenonkitt skickat strömspik fel väg i systemet.

Om man bara har dessa nackdelar klart för sig när man slår till så blir man nog nöjd.

Och jo, xenonkonvertering i halogenhalvljus av reflektortyp är oftast ett bländande otyg. Ljuset sprids hur som helst. Det är inget man kan fixa med en ljusinställning. I projektorstrålkastare brukar det lyckas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Ge fan i att slänga in Xeon konvertera dimljus, fjärrljus och halvljus iaf. helljus (dock är många bilas lampor utformade så att de är både hel och halv i samma reflektor) kan jag gå med på med den andra jävla lamporna folk byter ut på sina gamla bilar som inte är gjorda för det bländar något så in i helvete.

Jag bländar inte av när man möter dessa mörkrädda personer.
Syns det dåligt. ja tvätta dina lysen och smäck på 2-3 extra ljus som du använder som helljus.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Aug 2002

Förmodligen långt över budget, men : http://www.krisbutiken.se/visa_produkt.asp?t=Rayzer&id=700&la... Alt http://www.rayzer.se/.

Annars rekommenderar jag Xenon i Heljusen bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ge fan i att slänga in Xeon konvertera dimljus, fjärrljus och halvljus iaf. helljus (dock är många bilas lampor utformade så att de är både hel och halv i samma reflektor) kan jag gå med på med den andra jävla lamporna folk byter ut på sina gamla bilar som inte är gjorda för det bländar något så in i helvete.

Jag bländar inte av när man möter dessa mörkrädda personer.
Syns det dåligt. ja tvätta dina lysen och smäck på 2-3 extra ljus som du använder som helljus.

Vad menar du det skulle vara för fel på xenon i bilens egna fjärrljus? Det bländar, visst, men det gör ju alla helljus.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Perc:

Vad menar du det skulle vara för fel på xenon i bilens egna fjärrljus? Det bländar, visst, men det gör ju alla helljus.

Xeon bländar ofta i halvljus.

Om nu ljubilden är för smal, vinner man väl ganska lite med att Xeonkonvertera helljusen?
Bättre att slänga på ett par extraljus med brett ljus som sagt.

AMD Ryzen 7 1700 | https://valid.x86.fr/mx8tij | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Ratatosk:

Xeon bländar ofta i halvljus.

Om nu ljubilden är för smal, vinner man väl ganska lite med att Xeonkonvertera helljusen?
Bättre att slänga på ett par extraljus med brett ljus som sagt.

Ja, xenon bländar i halvljus. Men det är ju ingen här i tråden som talat om nåt annat än helljus?

Jag hade också vad jag vill kalla "smal ljusbild" i v70'n innan jag slängde i xenon och nu är den hur bred som helst. Det lilla ströljus åt sidorna som man inte uppfattar när man kör med glödlampor kommer fram på ett helt annat sätt.

Men visst, extraljus är alltid bättre.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Extraljus är beställda och kommer under veckan. Hittade 35W xenon för en relativt billig summa så det fick bli 3st.

Så nu är det bara monteringen kvar att lösa. Förhoppningsvis ska det gå någorlunda smidigt.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av OSkar000:

Extraljus är beställda och kommer under veckan. Hittade 35W xenon för en relativt billig summa så det fick bli 3st.

Så nu är det bara monteringen kvar att lösa. Förhoppningsvis ska det gå någorlunda smidigt.

Lägg gärna upp lite Före/efter samt byggbilder!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jul 2001

Du gjorde rätt val, har själv 3st hella 3003 med 50watts xenon i fronten, klev ut en älg igår och denna gången valde jag att bromsa, döm till min förvåning att jag han stanna 150m framför älgen Med farsans bil utan extraljus får man ratta förbi älgarna

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av OSkar000:

Eller både och?

Ska snart börja pendla till jobbet och får då drygt 3 mil genom skogen att åka varje dag. Eftersom det är den mörkare årstiden nu och några månader framåt vore det skönt med något som lyser lite bättre än vad som sitter från början på en A3 -04

Alternativ 1
Xenonkonvertera helljuset. Hyggligt enkelt vad jag kan se och inte allt för avskräckande kostnad.

Alternativ 2
Någon form av extraljus. Tanken är att sätta dem i gallret nedanför nummerplåten så det är begränsat med plats. Funkar inte det får jag överväga något som sticker upp lite mer men vill helst undvika det.

Alternativ 3
Xenon i helljus + extraljus, i ett senare skede i så fall.

Alternativ 4
Ta tåget..

Skrivet av MIFFo_BEast:

Du gjorde rätt val, har själv 3st hella 3003 med 50watts xenon i fronten, klev ut en älg igår och denna gången valde jag att bromsa, döm till min förvåning att jag han stanna 150m framför älgen Med farsans bil utan extraljus får man ratta förbi älgarna

jag hade exakt lika på min förra bil och vilket ljus det var i den! man lös ju flera kilometer.

dock skall man sätta en fotomkopplare eller liknande för xenonkonverterade fjärrlysen så att man först bländar av dom på ca 1500meter och sen kan blända av med dom vanliga halogen på nära håll. visst det blir mer jobb men det är värt det.

och eftersom dom flesta här är lite kunniga på el så borde du ju inte ha några problem med att sätta en treläges brytare så du kan välja mellan inga extralysen-fotomkopplare-vanliga spaken.

"Jag har en tendens att dumpa laddtrycket vid brudarna"

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Det är dags för en liten uppdatering / bygglogg.

Extraljus har beställts och levererats. Det blev 3st Sim (nånting modellnummer) som motsvarar ungefär Hella 3000 men till ett bra mycket bättre pris. Gav 2500kr med frakt för 3st med 35w 4300k xenon samt "nummerplåtsfäste" i ganska så tjock plåt. Helt okej pris, nu gäller det bara att det lyser bra också.

Började dagen med att dra iväg till ett lite större och varmare garage tillsammans med lite bra att ha verktyg och en låda med extraljus och tålamod i bagaget. Eftersom mina bilmekskunskaper hittills har sträckt sig till att byta däck och tanka så finns det en del hinder att övervinna på vägen.

Utgångsobjektet, en Audi A3 från 2004. Riktigt trevlig bil Vinterskitig och blöt så det var förstås ett extra kul att börja skruva i den. Behöver jag nämna att det var en vattenpöl i garaget också?

Efter sisådär tre timmars skruvande har jag kommit... ingenstans. Nästan i alla fall. Har konstaterat att det är trångt som fasen mellan fronten och krockbalken innanför liksom att det sitter vansinnigt många skruvar som håller fast fronten på bilen. En fördel är i alla fall att förra årets påhälsning i en snödriva numera är mer eller mindre osynlig.

Tips till er som ska ge er på samma sak. Lossa först den övre delen av grillen, sitter 3 skruv i uppkanten (Torx T25). Det lossar överkanten på övre grillen. Med lite envishet, svordomar och mindre mängder våld kan man sen snäppa loss den i nerkant utan att något går sönder. Snäpplåsen längst ner kräver lite övertalning men böj mittendelen av dem uppåt så går det bra.

Nedre grillen lossar man genom att knäppa loss snäpplåsen i överkant från utsidan, går ganska lätt, sen tar man de nedre från insidan uppifrån. Jag gjorde misstaget att skruva ner allt som sitter under bilen för att komma åt.. jag kom inte åt snäpplåsen. Fail bigtime och sisådär 15 skruv på golvet ihop med grus och skräp från 6 år tillbaka.

Sen var det "bara" att skruva dit fästplåten. Bara och bara.. det är sisådär 1,5cm mellan krockbalken och fronten. Dessutom är det mer eller mindre omöjligt att få in ett par normalstora fingrar bakom eftersom det sitter en hel del plast och annat skrot i vägen. Men skam den som ger sig. Dubbelhäftande tejp på brickorna gjorde det lättare att få dem att sitta där jag ville liksom ungefär en timmes slitande blandat med diverse mindre lämpliga ord och hot om att sälja både bil och extraljus på blocket. Men efter ett par mindre mirakel så gick det. Skruvarna (M5x20) kom på plats och drogs fast med låsmutter. Otroligt nog gick det att få in en fast 8mm nyckel för att hålla mot liksom att få loss den efteråt.

Skruva på extraljusen var lättare. 17mm hylsa och skruva på bara. Monteringen är mer eller mindre temporär men det borde bli bra tillslut efter lite justering. Misstänker att de är riktade lite för mycket neråt nu

Nånting såhär ska det bli. Stag till grillen (bara ditlagd på bilden) ska fixas så fort som möjligt. Eventuellt får det bli ett tvärstag mellan dem också.

Fortsättning förljer i morgon. Då ska jag försöka att överlista elsystemet... kan bli spännande

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Trevligt, trevligt, mycket trevligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jul 2008

Annars är självborrande skruv en bra lösning om man inte orkar plocka isär halva fronten för att komma åt med bult och mutter... Sitter bra ändå, iaf på min bil... Stabiliseras ju av stagen sen också. bara ett tips till nästa gång, eller till andra som ska våga sig på...

-Citera alltid för svar-