Baka med Ruhler, Basic Smörgåstårta

Permalänk
Medlem

Baka med Ruhler, Basic Smörgåstårta

Tänkte bara ge ett matförslag såhär på nyår kanske i senaste laget menmen. Bästa är om man kan göra allt utom garneringen klar och låta det stå ett dygn innan och dra.

Inköpslista:
1st salladshuvud
cocktailtomater
Eller andra grönsaker som gurka, vindruvor osv
en halv purjolök
1st citron
400gram eller mer skalade räkor
storpack med rökt skinka
Hönökaka 6st halvor (3lager)
5st ägg
majonäs ca 3-4msk
kryddor (salt, svartpeppar, citronpeppar)
1liter gräddfil
1st bredbar pastej
1 liten burk bostongurka (behövs några matskedar)

Aja börja med att hälla upp gräddfilen i en bunke och vispa i några matskedar majonäs, krydda med salt och svartpeppar tills det blir en lagom smak. Sedan lägger du smörgåspapper på en bricka eller plåt, stor tallrik osv.

Koka äggen så de är hårdkokta, kyl sedan av dessa i kallt vatten så de blir kalla låt dom stå i vatten ett tag, tina räkorna är de frysta så spola kallt vatten på dom så blir det bra. Hacka purjolöken och skölj den och låt den stå i ett durkslag. Dela cocktailtomaterna på mitten, ja förbered grönsakerna (räkor är det också en grönsak? kan inte vara långt ifrån)

Första lagret
Lägg ut två halvor hönökaka så det blir en rund botten, bre på pastejen i ganska tjockt lager brukar gå åt ca: 75% av en pastejburk. Lägg sedan ut ett par-tre matskedar bostongurka och försök bre ut det över hela ytan, ha sedan på ca: 2-2,5dl dl av gräddfilsblandningen och bre över hela botten det ser ganska mkt ut men det suger åt sig bra. Lägg sedan nästa lager med hönökaka, lägg då dessa så delningen mellan kakorna blir lika som de andra lagrena så inte tårtan glider isär sen.

Andra lagret
Grunda med ca: 1.5dl gräddfilsblandning, lägg ut den skivade skinkan i ett tätt lager över hela ytan, ha på ca: 1dl gräddfilsblandning, strö sedan ut ett ganska spritt lager med purjolök (uppskattningsvis ca 1dl hackad purjolök) över ytan. Krydda sedan med citronpeppar och lite svartpeppar.

Tredjelagret (topplagret)
Ha ut gräddfilsblandning ganska tjockt över hela ytan det ska täcka ordentligt, försök smeta ut runt kanterna med. Jag brukar även här dra ut ett lager med skinka för att slippa kladda för mkt, lägg skinkskivorna efter kanten så man viker ner halva på sidorna och täck hela övre lagret.

Gardneringen
Här finns det fritt spelrum, man kan göra så oändligt mkt men jag brukar täcka större delen av ytan med hackad sallad, tomater, gurka, skivade ägg, räkor, vindruvor citronskivor/klyftor osv osv.

Här är årets tårta med dricka till efterrätt:

Har haft den här traditionen i 10år nu och här är en av de första tårtorna man gjorde då använde jag vanlig formfranska. Måste säga att man får till tårtorna lite snyggare nu hehe, menmen det är smaken som räknas.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk

Så jäkla gott! Smörgåstårta står alltid högst på min lista. Tyvärr brukar den alltid vara som godast när den börjar ta slut ca. 1-2 dagar oberoende hur tidigt du gör den. Finns väl i princip hur många olika varianter som helst när det kmr till fyllning, tonfisk, krabba och annanas brukar vara rätt gott också. Den runda såg ju riktigt smarrig ut

Permalänk
Avstängd

Såg väldigt gott ut !

Permalänk
Medlem

har varit och kapat ur ett par bitar nu och det var mkt gott, gjorde botten i onsdags så det har stått och dragit i sig bra. Mkt tårta kvar så det blir nog tårta ett par dagar. Som sagt det finns oändligt med olika fyllningar och kombinationer. Kan iaf säga att man blir bättre och bättre på att göra tårtorna nu, de blir godare och godare och ser bättre och bättre ut. Gott nytt år på Er.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.