Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K, Core i5 2500K

Permalänk
Melding Plague

Intel Sandy Bridge: Core i7 2600K, Core i5 2500K

Intel rivstartar processoråret med omtalade arkitekturen Sandy Bridge. SweClockers har lagt beslag på två modeller och i känd stil väntar en rejäl omgång i testlabbet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Relik 📜

Observera!
Intel flyttade lanseringsdatumet och embargot för Sandy Bridge i sista sekund, information som tyvärr inte nådde SweClockers och andra nordiska intressenter förrens idag på förmiddagen. Vi jobbar därför vidare med att finslipa och fylla ut artikeln under kvällen och morgondagen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Äntligen, drygt att NDA-datumet ändrades!

Konstigt att sätta "Saknar Hyperthreading" som nackdel. Det är ju en funktion som uttalat inte finns och av den enkla anledningen är processorn billigare prissatt? Man måste ju skapa olika segmentet man kan ju inte bara lansera processorer för "entusiaster"...

Permalänk

Nice!

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, blir nog en 2500K eller eventuellt en utan K för min del

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte har en dålig processor, för då skulle man ha en bra anledning till att byta ^^

Permalänk

Underbart!

Permalänk
Medlem

Blir nog till nästa upgradering! Sjukt bra överklockningsresultat!

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant läsning bra jobbat Redaktionen!

Man blir sugen när ni säljer in dem så bra Eftersom att de presterar bra

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Oj satan vad bra dom klockar Blir en ny rigg nu med GTX 580 och 2600K, MUMMA!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Full load, 69c, luftkylning... 4.9GHz

Skulle vara väldigt trevligt med en sådan. E8400 börjar bli lite seg....

Permalänk
Medlem

Galet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ser hur SB står sig mot dagens 1366 sockel i överklockning. Ni visade bara överklockning med SB. Tycker det är lite dåligt men det kanske kommer till nästa test

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Glada nyheter för mellan och budget segmentet

Äntligen lite SB nyheter, som vi har väntat på!
Det finns många små förbättringar, inte minst för videokodning och liknande.
Framförallt så blir det billigare att kunna komma över hyfsad / bra prestanda med dessa processorer och moderkort.
För den verkliga prestandajägaren så är det dock intressantare att vänta på sockel 2011 eller sockel 1356 som släpps under sommaren / våren.
Den största nyheten, som jag ser det, är på laptopsidan - Nu kommer det att gå att få en laptop med bra (inte bäst) prestanda till ett trevligt pris (6k - 10k kommer man att få mycket för).

Sammanfattningsvis:
* Gårdagens prestandadatorer till mellanklasspris
* Många små förbättringar och moderniseringar (Uefi, Quickpath etc)
* Den som jagar prestanda kommer ändå att vänta till våren / sommaren
* Och glöm inte att AMD har intressanta saker på gång - Skulle inte tacka nej till en Bulldozer Black Vision Fx i sommar.

Permalänk

Väntat hela dagen på det här
Blir ett givet köp på 2600k när man får in lite klirr i kassan!

Permalänk
Medlem

skulle vara kul om 980X var med

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

AM3 1100T - because there's no reason not to ship sub-ambient stock-coolers.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

FAAAN:( jag som ville se ett svenskt pris på (317(dollar)*6,74*1,25(moms)±200)~2800-2900 ink moms för 2600k

så.. då blir det nog en i5a istället för min del

Meeen, det var ju bara preliminär och inte bestämd! vilket kan bli nice senare!:D

Permalänk

SB presterar bra, finns dock ingen mjukvara idag som kräver mer prestanda än vad en bra dator från förra generationen ger, om man inte pysslar med tunga proffsprogram dvs. Så man kan nog lugnt avvakta en generation till innan byte.

Permalänk
Medlem

blir att vänta på bulldozer istället SB ser väldigt intressant ut men känns som om bulldozer kan bli mer prisvärda ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag e lycklig!

Visa signatur

_________________
Spelburk -sb-2600k | H70 | Asus p8p67 pro | 1600mhz cl 8 a-data | Gtx470 | Corsair hx850 | 500wd black / 2 tb ecogreen / 2 tb Elemental | R3 - HTPC - sb-2100t | MSI P67A-C45 | Corsair 1600mhz | HD4890 | 320gb | Antec 1200 | fractal integra 400w.
LG 46"LD550N | logitech z5500

Permalänk
Medlem

Bockar och tackar för reviewn sen sätter mig och väntar på "S" processorerna ska börja dimpa ner i testbrädorna. Byter gärna prestanda för ännu lägre pris och strömförbrukning. Men tänker inte byta bort så mkt att jag köper något gammalt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Saknar I7 950 i testerna =/

Men vad är nu meningen med 1366 sockeln?

Permalänk
Hedersmedlem

Att brassa på med en 2600k vore säkert skoj, men jag vill gärna se vad den nya sockeln kan åstadkomma innan jag bestämmer mig :).

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

3200? Jag kunde nöjt mig med 4.6ghz nu har jag inte råd....

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Några svenska butiker med mobo och 2600K i lager precis nu eller?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Varför verkar 2500K ligga över 2600K i flertalet tester?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att ni inte tog med hur originalkylaren prestera, både ljudvolym och temperatur. Ni har inga trevliga siffror på hur de ser ut?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test, maffigt Verkar som att 2011 blir ett stort år för datorentusiasten.

Permalänk
Medlem

Jag känner lite såhär. SB visar verkligen potential att klå allt och alla, men dessvärre ser jag inte nyttan med att ha en så kraftfull processor när man ändå oftast bara har ett grafikkort, som med största sannolikhet kommer flaskhalsa hela systemet så fort man når upplösningar kring 1080p och allt däröver. Om till och med GTX580 som är världens snabbaste singel-kort flaskar så pass mycket att man inte märker någon skillnad mellan en i7 2600k, och en Phenom 2 965a, då känns det verkligen som att de som kallar detta för ett mainstreamsegment måste tänka om.

Jag sitter iallafall och väntar tills i5 760 släpps på beggatmarknaden för en skitsumma

Hur som helst, GO SANDY BRIDGE!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.