Vad är bäst, dual channel eller triple channel.

Permalänk
Medlem

Vad är bäst, dual channel eller triple channel.

Kanske sa fel i rubriken.

Men är det snabbare om man har minnen i tre kanaler(?)

alltså så här: 3x2GB eller 3x1GB istället för 2x2GB eller 4x2GB
Jag funderar på om det blir bättre prestanda. För då kör jag på de.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Kanske sa fel i rubriken.

Men är det snabbare om man har minnen i tre kanaler(?)

alltså så här: 3x2GB eller 3x1GB istället för 2x2GB eller 4x2GB
Jag funderar på om det blir bättre prestanda. För då kör jag på de.

intel kör 3 (inte alltid)

amd kör 2

annars blir det 1 kanal

alltså, kör rätt annars går det "segare"

ser tyvärr många amd nissar som kör på tre kanaler helt i onödan..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

minnen i tre kanaler har vissa INTEL moderkort. AMD och 1155 (intels nya) har dual channel. Dvs du skall köra på 2 eller 4 inte 3.

Permalänk
Entusiast

AM3 / 1156 / 1155 / 775 = Dual channel. 2x2GB är bäst och det mest prisvärda valen där.
1366 = Tripple channel. 3 stickor alltså. då är 3 stycken 2GB stickor bästa / det mest prisvärda.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Vad är bäst till sockel 1155? 2x4gb eller 4x2gb? 4x2gb tar ju upp fler platser vilket man kanske vill ha kvar så man kan trycka in mer minne om man nu skulle tycka att 8gb är för lite. Men som jag förstått det så borde 4x2gb vara bäst för "bandbredden". Eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonterocks:

Vad är bäst till sockel 1155? 2x4gb eller 4x2gb? 4x2gb tar ju upp fler platser vilket man kanske vill ha kvar så man kan trycka in mer minne om man nu skulle tycka att 8gb är för lite. Men som jag förstått det så borde 4x2gb vara bäst för "bandbredden". Eller?

Bandbredden når du redan med två stickor i dualchannel, det är bara mängden som ändras om du har fyra diton.
Min erfarenhet säger att om du inte skall använda datorn till annat än spel och surf, så räcker 4GB långt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Bandbredden når du redan med två stickor i dualchannel, det är bara mängden som ändras om du har fyra diton.
Min erfarenhet säger att om du inte skall använda datorn till annat än spel och surf, så räcker 4GB långt

Datorn kommer jag främst använda till musikinspelning/mixning i Cubase eller liknande, så jag behöver en kraftfull dator med mycket minne.
Jag kör då på 2x4gb! Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha klantat till det riktigt hårt. Jag har ddr2 på moderkortet.

Jag har bara 2st minnesplatser och vill ha 8gb. Men utbudet för 4gb minnen verkar inte vara så stort.
Så jag måste alltså köpa nytt moderkort och minnen för att kunna använda 8gb. Tror det stog max 16gb på moderkortet. Men vad jag
vet är det riktigt sälsynt med över 2gb på ett minne.

Varför jag behöver mer är för att jag håller på med videoredegering.

Så AM3 verkar vara ett krav för mig om jag inte vill punga ut hur mycket som helst för ett par sketna minnen xD

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?