Permalänk
Medlem

Hjälp ang minnen

Hej

Minnen är definitivt inte min starka sida, men då jag planerar lite inköp inom kort, så skulle jag behöva lite hjälp.

Ja gillar av någon anledning Corsair, så det är just det jag tittat på i första hand.
Dock skulle jag vilja har lite hjälp gällande följande länk ...
http://www.inet.se/jamfor?compare=5315066&compare=5315067&com...

Olika timings och volt och pris, men vad betyder det för mig?
Jag skall ha minnen till en Core i5 2500K, med tillhörande p67 moderkort (inget bestämt ännu).

I spelväg är det i alla fall just nu bara wow, men visst blir det lite FPS etc också, samt lite videoredigering / encoding.
Överklocka är alltid kul och troligtvis kommer det att göras också, men inte till det mest extrema.

Så det jag undrar är kort och gott:
Vad kommer jag att märka för skillnad på de olika minnena?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Hej

Minnen är definitivt inte min starka sida, men då jag planerar lite inköp inom kort, så skulle jag behöva lite hjälp.

Ja gillar av någon anledning Corsair, så det är just det jag tittat på i första hand.
Dock skulle jag vilja har lite hjälp gällande följande länk ...
http://www.inet.se/jamfor?compare=5315066&compare=5315067&com...

Olika timings och volt och pris, men vad betyder det för mig?
Jag skall ha minnen till en Core i5 2500K, med tillhörande p67 moderkort (inget bestämt ännu).

I spelväg är det i alla fall just nu bara wow, men visst blir det lite FPS etc också, samt lite videoredigering / encoding.
Överklocka är alltid kul och troligtvis kommer det att göras också, men inte till det mest extrema.

Så det jag undrar är kort och gott:
Vad kommer jag att märka för skillnad på de olika minnena?

Du märker inte något alls! Kör på dem som kostar minst.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Hej

Minnen är definitivt inte min starka sida, men då jag planerar lite inköp inom kort, så skulle jag behöva lite hjälp.

Ja gillar av någon anledning Corsair, så det är just det jag tittat på i första hand.
Dock skulle jag vilja har lite hjälp gällande följande länk ...
http://www.inet.se/jamfor?compare=5315066&compare=5315067&com...

Olika timings och volt och pris, men vad betyder det för mig?
Jag skall ha minnen till en Core i5 2500K, med tillhörande p67 moderkort (inget bestämt ännu).

I spelväg är det i alla fall just nu bara wow, men visst blir det lite FPS etc också, samt lite videoredigering / encoding.
Överklocka är alltid kul och troligtvis kommer det att göras också, men inte till det mest extrema.

Så det jag undrar är kort och gott:
Vad kommer jag att märka för skillnad på de olika minnena?

Nu är det visserligen några år sen jag la stationära burkar och prestandahysterin på hyllan för gott? och anv numera endast laptops. Förr iaf mättes minnenas svarstid (hastigheten som minnena kan ta in resp "släppa" ifrån sig info) i nåt som kallades cl, case latency. Ju lägre cl värde, desto snabbare minnen. Verkar kallas för latens numera, med utgångspunkt från detta så borde de dyraste vara snabbast då de har lägst latensvärde. Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE Latens 8-8-8-24. Folk får gärna rätta mig om jag har fel, är ju alltid intressant att få reda på om man tänker rätt elr fel efter att ha varit ifrån "hetluften" på ett tag...
Lycka till
P-V