Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Första bil - vilken!?

Tjena!
Nu när körkortet är kirrat måste man ju fixa sig sin första kärra också

Nu är det ju såhär att bilar är dyra leksaker i dessa tider, och därför är planen att tänka lite ekonomiskt.
Så jag undrar vilken bil ni rekommenderar, som första bil, som drar lite bensin, är driftsäker och inte kostar en förmögenhet att försäkra?

Tyvärr är min budget ganska stram (gärna <20,000kr), och jag kikar därmed förstås på begagnade bilar.

Jag har hittat en Ford Ka som bara gått strax över 5000 mil för 20,000kr. Men efter en googling så ser jag att Ford Ka _inte_ rekommenderas. Varför?

Om tråden blev luddig ber jag om ursäkt, jag borde hoppat i säng för länge sen.

Tack på förhand,
Gorian

---

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Valfri Audi.

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Okt 2006

Har en Ford Mondeo -02, den funkar jätte bra i motor och växellåda osv men smågrejjer failar som broms ok, handbromswire, hjullager osv. Sånt man får ta med fordar vad jag förstår så vill du inte skruva tycker jag du ska skippa ford!

Håller med Hamzta med Audi, hade jag nog också kört på!

För övrigt är Ford Ka fan den fulaste bilen i världen

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2007

Små japanska bilar brukar vara driftsäkra, själv kör jag en Nissan Almera från -99. En sån kostar ca 20000 idag för ett vettigt exemplar.
Det du bör se upp med på små japanare i allmänhet är rost, annars är de lättkörda och startar alltid.

Min Almera drar ca 0.6 landsväg och årsskatten är på 1300kr.

Legitimerad stofil

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006

Köp en Golf.
Jag köpte en Seat Toledo -99 för 8k i sommras, den bygger på Golf. Den funkar än, peppar, peppar

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2005

Valfri Honda. Totalt skottsäkra motorer och bra kvalité i övrigt, kan bli lite rostiga dock.

Meh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Tack för alla svar hittills!

Om jag förstått det rätt så är samtliga tyska bilar dyra att äga (försäkring, delar... etc.). Stämmer detta?

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trosa
Registrerad
Aug 2002

http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_1_8_Kombi_Ac_...

Ny kamrem, ac, kombi, etc.. Skulle tippa på att den drar 0.7-0.85L/mil. grymt bra och driftsäkra bilar, se upp för rost dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sävedalen
Registrerad
Jun 2003
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Notera att jag inte kan mycket om bilar, men är inte ~20,000 mil rätt mycket? Jag förstår självklart att jag inte kan förvänta mig några under för dessa pengar, men om man jämför med Ka'n jag hittade som gått ~5000 mil?

Phazi0: Är det inte så att ju mer hästar = desto törstigare motor? Bör inte därmed en motor på 125hk dra mer än en på ~80hk. Vet självklart att vikt och liknande också spelar in.

//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sävedalen
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Gorian:

Phazi0: Är det inte så att ju mer hästar = desto törstigare motor? Bör inte därmed en motor på 125hk dra mer än en på ~80hk. Vet självklart att vikt och liknande också spelar in.

//Gorian

Av egen erfarenhet så drar dessa runt 0.6-0.7l/mil i blandad körning.. Sen är det ju klart att bilen blir törstig om du stampar på gasen men kör du lugnt med dom här så är det en ekonomisk bil och skatten ligger på kring 1200 kronor.

Har själv en Civic fast en Coupé (ej2) med 1.5l motorn och den ligger på 0.5l/mil~ när jag pendlar på den extremt backiga motorvägen till jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Partille
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Gorian:

Notera att jag inte kan mycket om bilar, men är inte ~20,000 mil rätt mycket? Jag förstår självklart att jag inte kan förvänta mig några under för dessa pengar, men om man jämför med Ka'n jag hittade som gått ~5000 mil?

Phazi0: Är det inte så att ju mer hästar = desto törstigare motor? Bör inte därmed en motor på 125hk dra mer än en på ~80hk. Vet självklart att vikt och liknande också spelar in.

//Gorian

Mja, saken är ju att sålänge bilen är välskött under de 20k milen så är det inga problem. Det viktigaste är att man lyssnar på motor och växellåda, låter de bra och det inte är någon cement i kylarvattnet, eller vatten i motoroljan (vitt/gult glegg på oljelockets undersida) eller olja i kylarvätskan så är det en välskött motor.

En välmående motors motorolja ska även lukta lite svagt av mandel har jag fått lära mig.

[edit]Slänger in en länk till några bra tips när det kommer till att testa begagnad bil.[/edit]

» Intel Pentium G4560 » 8 Gb DDR4 » ASUS GTX 660 Ti CUIIOC 2Gb » 128Gb SSD
Fraktfritt från Inet för Sweclockersmedlemmar
Vänligen citera om du pratar med mig

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Gorian:

Tack för alla svar hittills!

Om jag förstått det rätt så är samtliga tyska bilar dyra att äga (försäkring, delar... etc.). Stämmer detta?

Det är svårare att hitta reservdelar och sådant för tyska bilar. Men dom är ju kvalitativa fordon, Audi har väldigt långa livslängder på sina bilar, samtidigt har dom kraft under huven och såklart fyrhjulsdrift.

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Hamzta:

Det är svårare att hitta reservdelar och sådant för tyska bilar. Men dom är ju kvalitativa fordon, Audi har väldigt långa livslängder på sina bilar, samtidigt har dom kraft under huven och såklart fyrhjulsdrift.

Nja svårare är det väl ändå inte? Du har ju hela Tyskland att handla från
När det gäller japanska får du snällt vänta på att mekonomen/ad/märkesverkstad får hem prylarna till överpriser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2007

Om du vill ha en billig bil ska du egentligen leta efter en skattebefriad (30 år gammal) bil. Dem är oftast billiga att försäkra också. Men då krävs ju lite kunskaper i billagning, eftersom de lite oftare går sönder. Sedan vet jag inte hur gammal du är (gissar 18 med tanke på nytaget kort) eller hur fåfäng du är i bilvärlden, men man vill ju gärna ha ett lite annorlunda och häftigt åk som första kärran och så.

Chevrolet Caprice HGW -89

Denna har 307:an från Oldsmobile. Den är snål(are). Men annars kör lugnt och lycka till.

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Volvo_Jonas:

Om du vill ha en billig bil ska du egentligen leta efter en skattebefriad (30 år gammal) bil. Dem är oftast billiga att försäkra också. Men då krävs ju lite kunskaper i billagning, eftersom de lite oftare går sönder. Sedan vet jag inte hur gammal du är (gissar 18 med tanke på nytaget kort) eller hur fåfäng du är i bilvärlden, men man vill ju gärna ha ett lite annorlunda och häftigt åk som första kärran och så.

Chevrolet Caprice HGW -89

Denna har 307:an från Oldsmobile. Den är snål(are). Men annars kör lugnt och lycka till.

Jag är 20 år, segade lite med kortet
Klart att man vill ha en häftig bil, men jag är tillräckligt tråkig för att hellre åka billigt än tufft. Sen kan jag inte mycket om billagning (om det inte råkar vara elrelaterat då), och vill gärna ha servo, så jag siktar nog mot en modernare bil.

Tack för inlägget dock!
//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Gorian:

Tack för alla svar hittills!

Om jag förstått det rätt så är samtliga tyska bilar dyra att äga (försäkring, delar... etc.). Stämmer detta?

Inte direkt, däremot kan du räkna med hög premie om du köper en Golf GTI eller liknande.
En golf kostar kanske 1200kr skatt om året, min Toledo gör i alla fall det. (Wannabe tysk bil)

Skrivet av Hamzta:

Det är svårare att hitta reservdelar och sådant för tyska bilar. Men dom är ju kvalitativa fordon, Audi har väldigt långa livslängder på sina bilar, samtidigt har dom kraft under huven och såklart fyrhjulsdrift.

Svårt!? Vad har du fått det i från? Det är ju hur lätt som helst.
Dock verkar det som om VW slutat med vissa delar till Golf mk2 och äldre, bilarna är ju 20 år gamla.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Gorian:

Jag är 20 år, segade lite med kortet
Klart att man vill ha en häftig bil, men jag är tillräckligt tråkig för att hellre åka billigt än tufft. Sen kan jag inte mycket om billagning (om det inte råkar vara elrelaterat då), och vill gärna ha servo, så jag siktar nog mot en modernare bil.

Tack för inlägget dock!
//Gorian

Skulle gissa att Chevan har fullservo(broms å styr servo). Ja hade fullservo på min Pontiac Le Mans 4dr HT(hardtop) 1966 årsmodell. Detta var drygt 20 år sen ja ägde denna bil. Lycka till med köpet.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Om du inte kan och är ovillig att lära dig att meka så kommer ditt bilägande att bli ganska dyrt och frustrerande. Detta för att bilen kommer kräva service och reparationer oavsett modell. Men om du inte har tummen mitt i hand, är villig att bli smutsig om händerna och kan läsa manualer så är det inget problem.
Mitt råd är att satsa på något från VW koncernen(VW, skoda, seat, audi) då det finns gott om delar, reparationshandböcker m.m. till dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Köpte mig en saab 9000 CSE 2.3l -97 200hk för 15000 som min första bil, skatt 1800 per år och helförsäkring ca 400 i månaden.
Drar runt 0.8 sommartid och 0.9 nu i vinter. Bra lastutrymme med sätena fälld, trevlig och rymlig bil överlag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av turbi:

Om du inte kan och är ovillig att lära dig att meka så kommer ditt bilägande att bli ganska dyrt och frustrerande. Detta för att bilen kommer kräva service och reparationer oavsett modell. Men om du inte har tummen mitt i hand, är villig att bli smutsig om händerna och kan läsa manualer så är det inget problem.
Mitt råd är att satsa på något från VW koncernen(VW, skoda, seat, audi) då det finns gott om delar, reparationshandböcker m.m. till dom.

Jag har en bror som jobbar som bilplåtslagare på en bilverkstad, en pappa som är gammal flygmekaniker, en morbror som både ägt och jobbat på massvis av verkstäder och en svärfar med ett jäkla bilintresse. Så meckandet borde nog kunna lösa sig

Däremot så är det ju alltid roligare när saker och ting håller, så därför tänkte jag försöka öka den chansen så gott det går.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

köper du en för motorsvag bil kommer du svära när det inte sker nått vid uppförsbackar om du nu har några som du behöver bestiga

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Gorian:

Notera att jag inte kan mycket om bilar, men är inte ~20,000 mil rätt mycket? Jag förstår självklart att jag inte kan förvänta mig några under för dessa pengar, men om man jämför med Ka'n jag hittade som gått ~5000 mil?

Phazi0: Är det inte så att ju mer hästar = desto törstigare motor? Bör inte därmed en motor på 125hk dra mer än en på ~80hk. Vet självklart att vikt och liknande också spelar in.

//Gorian

Inte direkt eftersom en 80hk bil får jobba mer än vad än 125hk bil gör. Som top gear gjorde ett test toyota prius mot bmw m3 båda körde lika dant. Gissa vilken som drog mer? Prius! Det största är beroende på HUR du kör. Du vill inte ha 80hk om du kör mycket motorväg jag har kört en 85hk är ett rent helvete. Skaffa en civic roliga bilar 20 000 mil är relativt lite för en bil under 20 000Sek.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
MLAMÖ!!!!!!!!
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Volvo_Jonas:

Om du vill ha en billig bil ska du egentligen leta efter en skattebefriad (30 år gammal) bil. Dem är oftast billiga att försäkra också. Men då krävs ju lite kunskaper i billagning, eftersom de lite oftare går sönder. Sedan vet jag inte hur gammal du är (gissar 18 med tanke på nytaget kort) eller hur fåfäng du är i bilvärlden, men man vill ju gärna ha ett lite annorlunda och häftigt åk som första kärran och så.

Chevrolet Caprice HGW -89

Denna har 307:an från Oldsmobile. Den är snål(are). Men annars kör lugnt och lycka till.

Så jävla läcker!

Skrivet av Gorian:

Jag är 20 år, segade lite med kortet
Klart att man vill ha en häftig bil, men jag är tillräckligt tråkig för att hellre åka billigt än tufft. Sen kan jag inte mycket om billagning (om det inte råkar vara elrelaterat då), och vill gärna ha servo, så jag siktar nog mot en modernare bil.

Tack för inlägget dock!
//Gorian

Alltså, läs detta högt: "Bilen har: 307 V8 (5.0liter) och 4-växlad automat med lockup." Säg nu INTE att du INTE vill ha den Jänkebilar är fan grejt!

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Santiago Bernabeu
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Martiis:

Alltså, läs detta högt: "Bilen har: 307 V8 (5.0liter) och 4-växlad automat med lockup." Säg nu INTE att du INTE vill ha den Jänkebilar är fan grejt!

Haha hur många hästar har den bilen? Svårt att tro att den har över 170hk. Det är helt otroligt hur lite hästar dem får ut ur så stora motorer.

Nej ska man köpa en äldre stor bil så ska man ha en Mercedes W124, helst en 300E. Där snackar vi bilar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs,Skåne
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av RealMadrid:

Haha hur många hästar har den bilen? Svårt att tro att den har över 170hk. Det är helt otroligt hur lite hästar dem får ut ur så stora motorer.

Nej ska man köpa en äldre stor bil så ska man ha en Mercedes W124, helst en 300E. Där snackar vi bilar.

Cadillac Eldorado Seville 1959: V8 390cc 340 - 345 hästar, 4-stegs aut låda, fullservo.

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2009

Jag kör en Volvo 850 (sen -94. Köp inte en äldre än 94 då dom gjorde en del ändringar där) Som jag har kört med i 3 år nu. Det enda som behövts göras är det normala som att byta bromssar etc. och även länkarmarna fram (Detta var dock mitt eget fel för jag körde som en idiot så spindellederna gick åt helvete ^^)

Jag har 140 hästars modellen och den drar väll 0.7~ vid blandad körning om man kör lagligt. Och att köpa en som gått 18-20 000 mil är ingen fara. Min har gått 18 000 nu och går som en klocka

Skatten ligger på 1800~ och försäkringen kan jag inte i huvet. men inte allt för dyr

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2010

Kom till mig på Gideonsberg o köp min Calibra, nyrenoverad motor

Inte riktigt kanske...men Audi A4 1.8 eller nått skulle nog kunna va nått (inte turbo).
Dom kan man få rätt fräscha för mellan 15-20 och håller hög kvalitet.
Sen är det ju inget minus att dom är Äckligt sköna att köra.

Håller med många andra...Ka är tamejfan den fulaste bilen som serietillverkats.

Chassi: Cooler Master N400 | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | CPU: Intel i7-3770K | Minne: Corsair Vengeance @ 1600mhz 16GB | GPU: Sapphire Radeon R9 280X 3GB VAPOR-X (Tahiti XTL) | PSU: Corsair TX 750W | SSD: OCZ Vertex3 120GB & Samsung 830 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

många som rekomenderar audi och dylika bilar som är dyra + att dom ofta kostar en bra slant att laga, sen vill man inte ha ett riktigt ras och bör gå upp lite i pris eftersom de ofta klassas som lyxiga bilar. köp nått litet, gärna lite fult och som "bara fungerar".
jag köpte en gammal polo från 98 som snart fungerat felfritt i ett år enda jag gjort är att ha bytt motorolja. verkar vara en bil som bara fungerar. kände förra ägaren och han hade den i 5år och den bara fungerade då oxå med lite oljebyten här och där.

ford KA är riktigt fula och jag skulle nästan vilja ha en bara för fulheten.

min första bil var en saab 900 turbo som jag trimmade, alla trodde jag skulle köra ihjäl mig haha. en skön bil men mkt rost dessutom drar dom ganska mkt.

slutsats(som inte baserats på något jag skrivit): köp en japanare eller liten bruksbil (polo,swift,KA och allt vad dom heter) då kan du fokusera på att bli en bra bilförare innan du köper den där mclaren bilen du alltid velat ha

Ryzen 1700 @ 3.7ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av fullebulle:

Inte direkt eftersom en 80hk bil får jobba mer än vad än 125hk bil gör. Som top gear gjorde ett test toyota prius mot bmw m3 båda körde lika dant. Gissa vilken som drog mer? Prius! Det största är beroende på HUR du kör. Du vill inte ha 80hk om du kör mycket motorväg jag har kört en 85hk är ett rent helvete. Skaffa en civic roliga bilar 20 000 mil är relativt lite för en bil under 20 000Sek.

Jag vet inte direkt hur mycket bullcrap det är egentligen, men ottomotorn arbetar faktiskt effektivast med full trottelöppning.

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″