Asus tar DirectCu II till Radeon HD 6970 och Geforce GTX 580

Permalänk
Melding Plague

Asus tar DirectCu II till Radeon HD 6970 och Geforce GTX 580

Välkända Asus lanserar både AMD Radeon HD 6970 och Nvidia Geforce GTX 580 i specialversioner med företagets DirectCu II-kylare och kryddade specifikationer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg rejält ut

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om man inte hade velat ha Crossfire hade väll 6950 varit ett klart val, Lite för STORT kanske :>

Permalänk
Medlem

ett ord... FET!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk

när kommer gtx 580 versionen ut då? hur mkt kommer den kosta ?

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

bara 3 kortplatser. Vem ska slå detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser galet bra ut. Härligt jobbat, Asus.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Riktigt FETA kort alltså Men kanske inte det optimala för sli/cf :/

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Haha vilka feta kort, först blev grafikkorten längre nu vart dom fetare också

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Jävlar! Sjukt stora kort dom där som ska ta hela 3 platser! När kommer den första fyran? Dessutom var den jävligt ful, och liksom, skithög xD

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Utmärkt koncept. De flesta har väl bara ett grafikkort som enda instickskort nuförtiden så då gör det inget att den tar upp flera platser om man kan få bättre prestanda och lägre ljudnivå istället.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

O yea, lägg dessutom märke till att på undersidan av 6970 ser det ut som om det är 2st 8pin PCIe strömkontakter. De här kan nog klockas.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Märklig lösning på kylningen. Luften som blåses ut ur chassiet passerar inte först kylflänsen. Och lyften som går genom kylflänsen ser ut att passera genom relativt små hål i kåpan, och värmen dumpas sedan i chassiet.
Hade det inte varit bättre att rotera flänsarna 90 grader för att blåsa den varma luften ut ur chassiet?

Permalänk
Medlem

Undrar om HD6950 också får extra strömförsörjning och fortfarande går att låsa upp, i så fall verkar det vara ett riktigt smakligt kort!

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk

eeh ? vilka jäkla biffar får mig att tänka på HAF av nån anledning 580 modellen var ju fin, backplate också undrar på vikten

Permalänk
Medlem

Ser sjukt feta ut och stora, kanske inte direkt perfekt för sli/cf.
Bara den utför bra prestanda och lagom temperatur så är nog detta kort grymt singelkort

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Märklig lösning på kylningen. Luften som blåses ut ur chassiet passerar inte först kylflänsen. Och lyften som går genom kylflänsen ser ut att passera genom relativt små hål i kåpan, och värmen dumpas sedan i chassiet.
Hade det inte varit bättre att rotera flänsarna 90 grader för att blåsa den varma luften ut ur chassiet?

Det vore faktiskt rätt smart ifall det inte vore för att ena luftvägen då blockas till stor del utav alla bildutgångar

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

Vi behöver längre moderkort helt enkelt. Kortet är nog för de som vill köra singel-GPU med hög överklockning i första hand, även om 2x SLI/CF-varianter fungerar.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, för någon som mig som inte föredrar SLI och i princip inte har några andra instickskort än grafikkort gör det inget att de är stora. Låg ljudnivå är prio ett för mig :). Kanske blir att köpa ett 570 med samma kylare för min del! Vill dock se hur 560 korten levererar först.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Seriöst? Vem köper ett sådant kort? Jag trodde att om man var en seriös överklockare, alternativt letade efter en tyst lösning på sitt grafikkort så körde man vatten? Personligen tycker jag istället att EVGAs lösning med integrerat vattenblock är betydligt trevligare. Single slot mot tripple slot. Snyggt mot fult. Kallt mot varmt (iaf varmt jämfört med vattenkylning).

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Seriöst? Vem köper ett sådant kort? Jag trodde att om man var en seriös överklockare, alternativt letade efter en tyst lösning på sitt grafikkort så körde man vatten? Personligen tycker jag istället att EVGAs lösning med integrerat vattenblock är betydligt trevligare. Single slot mot tripple slot. Snyggt mot fult. Kallt mot varmt (iaf varmt jämfört med vattenkylning).

Ett EVGA GTX 580-kort med vattenblock (enbart block alltså) kostar över 7000:-, skulle inte tro att motsvarande DirectCu II-kort går över 5000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Ett EVGA GTX 580-kort med vattenblock (enbart block alltså) kostar över 7000:-, skulle inte tro att motsvarande DirectCu II-kort går över 5000:-.

Folk som köper dessa produkter tittar inte på prislappen...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gärna bytt ut mitt HD6970 mot denna HD6970-modell. Lite förvånad över att treslots-lösningar inte kommit igång ännu. Fördelarna med mer utrymme för bättre kylning (vilket ger lägre ljudnivå) är något jag gärna skulle betala för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Folk som köper dessa produkter tittar inte på prislappen...

Om det skiljer 2000:- så tror jag även de flesta entusiaster tittar på den...

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Ser brutalt ut, dock kommer nog prislappen vara för hög för min del.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Feta saker!

Permalänk
Medlem

Ugly.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Visst det kyler nog bra så in i hel*ete, men ändå, 3 slots är lite stort måste jag säga. Blir väl max 2-way sli om det nu ens går.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Snart daxx att vända på steken och driva moderkortet från grafikkortet istället. skulle bli mindre kontakter om inte annat.

3 kortplatser,, undrar när det första kortet med dubbla pci-e kontakter kommer? (där e ju lite mera power.)