Den stora semledagen - En tradion som är pä väg att försvinna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002

Den stora semledagen - En tradion som är pä väg att försvinna.

Jag vet inte med er, men visst är det synd och skam att man inte klarar av att hålla på tradionerna och vänta med att börja sälja semlor till Fettisdagen ( 16 februari, i år ) som man alltid har gjort.

Så jag blev väl inte direkt förvånad att se att man redan har börjat sälja semlor ute i butikerna. Men ni lär ju hålla med om att det är synd och skam att man inte kan vänta till Fettisdagen med att kränga semlor.

Istället för att ta ut allting i förskott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fettisdagen

💀 Stationär: Intel Core i5-4460 | ASUS B85M-GAMER | HyperX Fury 1600MHz 8GB | Geforce GTX 1080 8GB | Samsung EVO 850 250GB + WD Blue 2TB | Windows 10 Home 64 | Acer G276HL 27" & ASUS VG278HE 27"
💀 Stationär 2 Intel Core i5 3350P | 16GB DDR3 | Nvidia Geforce GT 610 | Windows 10 Home 64 | WD 3TB
💀 Stationär 3: Intel® Core™ i5-4460 | 8GB DDR3 | Nvidia Geforce GTX 960 | Windows 10 Home 64 | SSD 128 GB | HDD 1TB
www.detspokar.se | www.livohelvete.se | info@detspokar.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm, Ingarö
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av liv&helvete:

http://img146.imageshack.us/img146/6200/semlor.jpg

Jag vet inte med er, men visst är det synd och skam att man inte klarar av att hålla på tradionerna och vänta med att börja sälja semlor till Fettisdagen ( 16 februari, i år ) som man alltid har gjort.

Så jag blev väl inte direkt förvånad att se att man redan har börjat sälja semlor ute i butikerna. Men ni när ju hålla med om att det är synd och skam att man inte kan vänta till Fettisdagen med att kränga semlor.

Tänkte samma sak när mamma kom hem med en varsin semla nu i veckan. God var den men håller med till fullo. Såg årets första semla redan 8januari. De borde bara få säljas ungefär en dag per år, +/- en dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av markuse1:

Tänkte samma sak när mamma kom hem med en varsin semla nu i veckan. God var den men håller med till fullo. Såg årets första semla redan 8januari. De borde bara få säljas ungefär en dag per år, +/- en dag.

Jag vet då när jag var en liten grabb, så sålde man bara semlor på Fettisdagen och ingen annan dag på året. Så då hade man en dag på sig att käka så mycket semlor man bara kunde, får sen fick man ingen mer chans.

Men som det är i dag, så säljer man ju både semlor och kränger jumust året om känns det som.

Det är ju lite synd tycker jag.

💀 Stationär: Intel Core i5-4460 | ASUS B85M-GAMER | HyperX Fury 1600MHz 8GB | Geforce GTX 1080 8GB | Samsung EVO 850 250GB + WD Blue 2TB | Windows 10 Home 64 | Acer G276HL 27" & ASUS VG278HE 27"
💀 Stationär 2 Intel Core i5 3350P | 16GB DDR3 | Nvidia Geforce GT 610 | Windows 10 Home 64 | WD 3TB
💀 Stationär 3: Intel® Core™ i5-4460 | 8GB DDR3 | Nvidia Geforce GTX 960 | Windows 10 Home 64 | SSD 128 GB | HDD 1TB
www.detspokar.se | www.livohelvete.se | info@detspokar.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Fetlagsdagen i all ära, men semlans förträfflighet kräver en längre tids exponering i stormarknadernas kyldiskar. Den är helt enkelt för god för att säljas under en alltför begränsad tidsperiod.

Istället föreslår jag att man äter FLERA semlor på fettisdagen. Så många man orkar och törs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

Jag föredrar tillgång till semlor 24/7 istället för att upprätthålla någon meningslös tradition. Tack för tipset, ska nog smäcka i mig 2st imorrn!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Mar 2003

Färdiga semlor smakar inte bra, bättre å göra själv då slipper man skrapa 1kg mandelmassa.

- Allt om nätagg - Jag är inte nörd, jag är entusiast :) -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Råcksta
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av fesen:

Färdiga semlor smakar inte bra, bättre å göra själv då slipper man skrapa 1kg mandelmassa.

Ja, och deras grädde, som jag tvivlar på verkligen är grädde...
Nej, semlor finns ju nästan året runt, det är inget speciellt att äta dom längre.

Hej, hur mår du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av fesen:

Äh, det är ju den man är ute efter.
För mycket grädde är inte gott dock.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 1800X @4Ghz ] [ Asus 1070 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill RipJawsV 3200Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av liv&helvete:

( 16 februari, i år )

Enligt den länk du själv levererar är det 8 mars i år, 2011. Påsken är ju rätt sen i år, så...

Edit: lunchrestaurangen vi frekventerar hade semlor både i tisdags och idag. Nu är de ju goda, bakelserna, men jag tycker att det är lite tidigt...

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Internetia
Registrerad
Mar 2008

Nej, nu jäv... Nu samlas vi och går i en stor folkhop och river ut kyldiskarna! Självklart ska det hela ske till musiken av Twisted Sister.

We're not gonna take it, sweclockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

Får jag peka och skratta åt er medans jag klämmer i mig en till semla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008

Ta bort semlan? Ture Sventon och Bert Karlsson kommer att gå bananas!

Semlor är gott och ska finnas hela året.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005

Semlor är gott som fan ja!

Dem för mer än gärna finnas flera dar om året, dock är det ju lite av en tradition att de ska säljas och ätas just på fettisdagen och ingen annan dag. Wellwell man bryter och förstör traditioner hit och dit iaf..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2003

Det tjuvstartas med det som med allt annat.

Men själv äter jag bara en semla per år och det är på fettisdagen.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2003

Var någon gång på slutet av åttiotalet / början av nittio som semlorna började säljas veckan efter trettondagen, tidigare var det från början av februari fram till påsk.

Däremot var det länge så att semlor endast såldes på tisdagar.

Nu kan man köpa en saffranssemla i november/december och alla andra varianter efter trettondagen... ända fram till påsk... alla dagar i veckan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av oobum:

Det tjuvstartas med det som med allt annat.

Men själv äter jag bara en semla per år och det är på fettisdagen.

Samma här, förbannat mäktig bakelse. En rejäl semla är ju som en lunch typ, men det är gott

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gissa och vinn en termos
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av fredlovebot:

Får jag peka och skratta åt er medans jag klämmer i mig en till semla?

Din hädare Öppnar du julklappar på lucia också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av sunnis:

Samma här, förbannat mäktig bakelse. En rejäl semla är ju som en lunch typ, men det är gott

Instämmer till fullo.... äter ifs tre stycken på fettisdagen

| Fractal Design Node 304 | Intel i5 4460 | Geil Dragon 2x8GB DDR3 1600MHz | Samsung EVO 250GB SSD | MSI Gaming AC mITX | Gigabyte GTX960 mITX | Corsair RM 450W | LG 22" IPS | QPad MK-50 | CM Mizar | MSI GE620-DX | | Philips 32" LCD-TV | PS4 | Motorola Moto G3 | PS4 | Code-E Mediaplayer |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jun 2010

Usch...närmar sig den feta dagen...

Chassi: Cooler Master N400 | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | CPU: Intel i7-3770K | Minne: Corsair Vengeance @ 1600mhz 16GB | GPU: Sapphire Radeon R9 280X 3GB VAPOR-X (Tahiti XTL) | PSU: Corsair TX 750W | SSD: OCZ Vertex3 120GB & Samsung 830 120gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Semla, mäktig? Jag visste inte att det var så gott om fruntimmer här...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Interstella:

Nej, nu jäv... Nu samlas vi och går i en stor folkhop och river ut kyldiskarna! Självklart ska det hela ske till musiken av Twisted Sister.

We're not gonna take it, sweclockers.

Det får bli en +1 på den.

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Jag tycker det är ett tecken på modernisering att vi frångår dumma traditioner och istället gottar oss som vi själva vill, utan att låsas till fasta datum. Traditioner är för det mesta bara vidrigt konservativt groll som inte hör hemma hos den moderna människan. Om ni nu ska hålla på traditionerna, fastar ni också då? Om inte så är det bara riktigt jävligt tragiskt av er.

Jag uppskattar semlor som istället för mandelmassa (som verkligen inte passar på semlor) använder sylt, tyvärr är dessa av någon anledning fruktansvärt ovanliga (och nä, jag tänker inte göra dem själv. Tid är pengar!). Vad jag har förstått så är dessa populära i Finland och Norge, men det hjälper ju inte mig när man blir bjuden på semlor i Sverige...

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vancouver
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av Random-person:

Jag uppskattar semlor som istället för mandelmassa (som verkligen inte passar på semlor) använder sylt, tyvärr är dessa av någon anledning fruktansvärt ovanliga (och nä, jag tänker inte göra dem själv. Tid är pengar!). Vad jag har förstått så är dessa populära i Finland och Norge, men det hjälper ju inte mig när man blir bjuden på semlor i Sverige...

Fy bubblan så vidrigt det låter. Mandelmassa är ju halva nöjet med en semla!

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | Corsair HX750 | Windows 10

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

Ni har säkert sett mig ge diverse råd i diverse trådar att det är viktigt att träna, men när det kommer till semlor så unnar jag mig så mycket jag orkar en dag, tills nästa år då det är dags igen!:)

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av liv&helvete:

http://img146.imageshack.us/img146/6200/semlor.jpg

Så jag blev väl inte direkt förvånad att se att man redan har börjat sälja semlor ute i butikerna. Men ni lär ju hålla med om att det är synd och skam att man inte kan vänta till Fettisdagen med att kränga semlor.

Håller med helt och hållet.

På Willys här i stan har dom sedan 1 vecka tillbaka sålt semlor i ett eget "semlestånd", tragiskt som fan.

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
42
Registrerad
Maj 2004

Hur kan man ens komma på en så absurd idè?

Självklart ska man få sälja semlor vilken dag man vill utan att någon annan lägger sig i det. Om jag tror det är vad marknaden vill ha och ser det lönsamt så skall inte någon hop bönder komma med religiöst babbel om att det inte är tradition.

Vad förespråkar ni egentligen? Att staten skall straffa de som säljer semlor någon annan dag?
Finns det några andra kombinationer av mat eller dryck som enligt er bör förbjudas på vissa dagar?

Kanske är dags för en ny myndighet som håller koll så att ingen äter semlor för tidigt eller målar äggen inför påsk i förväg...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa
Registrerad
Okt 2001

Klart som fan det ska vara mandelmassa i en fastlagsbulle, som den heter här. En semla är nåt man äter till frukost.

Lägger man sylt i är det inte en fastlagsbulle längre. Den är fortfarande god dock. Jag köpte ett par igår, eftersom alla sorter dom hade med mandelmassa i såg ut att ha sån där äcklig kräm istället för grädde. Gott som sagt, men lite hädelse är det nog

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Aug 2009

Just den där semlan åt jag idag, helt okej men de jag köpt åren innan var bättre. Är ju inte precis mättande, men det är nog den enda bakelsen med grädde som jag inte blir mätt av vilket är lite konstigt..

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2003

Instämmer helt med Xerbee! Ni är alla facister och semlehatare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Jävlar jag glömde att vi var i Sverige och här vet ju alla att traditioner är något dåligt.....

| Fractal Design Node 304 | Intel i5 4460 | Geil Dragon 2x8GB DDR3 1600MHz | Samsung EVO 250GB SSD | MSI Gaming AC mITX | Gigabyte GTX960 mITX | Corsair RM 450W | LG 22" IPS | QPad MK-50 | CM Mizar | MSI GE620-DX | | Philips 32" LCD-TV | PS4 | Motorola Moto G3 | PS4 | Code-E Mediaplayer |