vad är grejen med surfplattor?

Permalänk

Surfplattor är ju små och smidiga. Bra batteritid?

Dock kan man inte riktigt arbeta på dom antar jag..

Visa signatur

LADBROKES 200 KR GRATIS + 50 FRIA SPINS - BETSSON 100 KR GRATIS - Whitebet 20 Fria spins - REDBET 20 FRIA SPINS - TITAN POKER 150 USD GRATIS - Celebpoker 199 USD Gratis

WWW.BONUSAR.NET

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Alla som har använt både en netbook för uppsatser (och försökt göra detsamma på en iPad) vet att detta Derox just skrev är absurt Apple-tunnelseende.

Varför är det absurt? Jag anser att båda suger till att skriva länge texter på, end of story. Det båda duger till är att göra små anteckningar eller göra små ändringar i dokument innan man skickar iväg dem. En netbook är ingenting jag ens tycker är värt att lägga pengar på, och då köper jag ändå massa onödiga prylar (t.ex. en iPad).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Netbook förra året som jag var väldigt nöjd med. (dock såld nu) efter som jag slutat skolan. Den var väldigt användbar och smidig att ha med. Skrev hela mitt PA på den vilken var runt 20 sidor. Idag kunde jag kanske kunnat ha bara en Ipad då jag inte behöver göra massa skolarbete för att anteckna osv. Då kan man ha den att surfa i eller någon annan kul finess, för jag vet att Apple brukar ha smarta och bra program på sina produkter.

Dock skulle jag inte köpa en, för har mobil där jag kan surfa hyfsat snabbt med mobilt bredband osv. Min Wildfire känns bra och passar bra i fickan.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

iPad och andra surplattor är i första hand konsumtionsverktyg snarare än produktionsverktyg. Det ersätter knappast fullt ut en laptop, man kan exempelvis inte räkna med att en iPad är klockren för att föra anteckningar på föreläsningen, men de är däremot klockrena att läsa anteckningarna och kurslitteratur på bland mycket annat. De intar en position mittemellan smartphonen och laptopen. Det finns många saker som inte är särskilt njutbara på en smartphone enbart för att skärmen är för liten och det finns på samma sätt mycket som blir onödigt krångligt på en laptop. Det är där man använder en iPad. Slösurfa i soffan, se en fim eller läsa en bok i sängen innan man somnar, spela ett racingspel på prendeln osv. Allt detta går att göra både på en laptop och en smartphone men det blir smidigare på en surfplatta

Permalänk
Medlem

Många av er yngre här missar en stor fördel med en surfplatta, själv är man gift, har en unge och en till på väg.
Den korta stunden jag och frugan har på kvällen, när det bara är vi, så är det som alltid, frugan vill att jag ska sitta nära i soffan, så hon får närhet, och "umgänge".
Och de flesta kvinnfolk tittar ju på en massa såpor, sjukhus-serier och en annan massa skit som man bara spyr över.

Här kommer surfplattan in, jag kan sitta nära, men ändå kika nätet eller kolla någon film jag vill och så länge jag sitter nära så tycker tanten det är ok, istället för att jag skulle sitta två rum bort vid datorn.

Där är den, imo, största fördelen med en surfplatta, man kan grejja med det man vill, men ändå få lugn och ro från tanten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Många av er yngre här missar en stor fördel med en surfplatta, själv är man gift, har en unge och en till på väg.
Den korta stunden jag och frugan har på kvällen, när det bara är vi, så är det som alltid, frugan vill att jag ska sitta nära i soffan, så hon får närhet, och "umgänge".
Och de flesta kvinnfolk tittar ju på en massa såpor, sjukhus-serier och en annan massa skit som man bara spyr över.

Här kommer surfplattan in, jag kan sitta nära, men ändå kika nätet eller kolla någon film jag vill och så länge jag sitter nära så tycker tanten det är ok, istället för att jag skulle sitta två rum bort vid datorn.

Där är den, imo, största fördelen med en surfplatta, man kan grejja med det man vill, men ändå få lugn och ro från tanten

Bästa inlägget i tråden. ^^

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om IPAD.

Vi funderar på att köpa in ipad till kontoret. Vi har behov att via vårt Wifi komma åt och kunna läsa dokument och pdf på företagsnätverket.

Går det på Ipad eller är det Android/Win 7 platta som gäller?
__________________

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av qwerty76:

Jag har en fråga om IPAD.

Vi funderar på att köpa in ipad till kontoret. Vi har behov att via vårt Wifi komma åt och kunna läsa dokument och pdf på företagsnätverket.

Går det på Ipad eller är det Android/Win 7 platta som gäller?
__________________

Är det enda ni vill kunna göra? För övrigt tvivlar jag på att någon IT avdelning idag har kompabilitet på säkerheten gentemot en Ipad, det torde vara win 7 plattor som gäller.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Är det enda ni vill kunna göra? För övrigt tvivlar jag på att någon IT avdelning idag har kompabilitet på säkerheten gentemot en Ipad, det torde vara win 7 plattor som gäller.

Japp, det är vårt behov idag.Får titta på W7 tablets istället då.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Jag har en fråga om IPAD.

Vi funderar på att köpa in ipad till kontoret. Vi har behov att via vårt Wifi komma åt och kunna läsa dokument och pdf på företagsnätverket.

Går det på Ipad eller är det Android/Win 7 platta som gäller?
__________________

Här hittar du lite nyttig information om Ipad inom företag, http://www.apple.com/support/ipad/enterprise/

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
+1 inlägg är ej tillåtna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lyrre:

Många av er yngre här missar en stor fördel med en surfplatta, själv är man gift, har en unge och en till på väg.
Den korta stunden jag och frugan har på kvällen, när det bara är vi, så är det som alltid, frugan vill att jag ska sitta nära i soffan, så hon får närhet, och "umgänge".
Och de flesta kvinnfolk tittar ju på en massa såpor, sjukhus-serier och en annan massa skit som man bara spyr över.

Här kommer surfplattan in, jag kan sitta nära, men ändå kika nätet eller kolla någon film jag vill och så länge jag sitter nära så tycker tanten det är ok, istället för att jag skulle sitta två rum bort vid datorn.

Där är den, imo, största fördelen med en surfplatta, man kan grejja med det man vill, men ändå få lugn och ro från tanten

Exakt samma sak kan man göra med en laptop så där är den ju ingen unik lösning direkt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Ipad = dyr leksak för den som vill bli populär

Du har en poäng där imo...

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sahlstrom:

Jo. Tills du bevisar motsatsen så går det att optimera Crysis så att det går att köra på en iPad.

Skulle säga tvärtom, tills du bevisat motsatsen går det inte att köra cyrsis på en ipad.

Det kanske skulle gå om man hade en upplösning på 100x100 och fps typ 5

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Exakt samma sak kan man göra med en laptop så där är den ju ingen unik lösning direkt.

Man kan göra exakt samma sak med en stationär dator också. Blir lite bökigt bara att flytta runt en stationär dator.

Man kan även surfa på nätet genom att bara använda tangentbordet. Därför måste ju musen vara en rätt onödig pryl... eller inte. När det gäller en surfplatta så är det mycket enklare att surfa på nätet än att behöva använda en mus eller pekplatta. På surfplattan så ser du länken, därefter tar man sitt finger och klickar på den. Man behöver inte hålla på att lokalisera muspekaren och därefter behöva dra muspekaren till länken för att därefter kunna klicka på länken. Låter kanske inte som någon stor grej, men det är det. En surfplatta är också mycket mer behändig i olika situationer/positioner. Testa att ligga raklång på rygg i sängen/soffan och surfa omkring på nätet med en bärbar dator och jämför det med en surfplatta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mahasj:

Man kan göra exakt samma sak med en stationär dator också. Blir lite bökigt bara att flytta runt en stationär dator.

Man kan även surfa på nätet genom att bara använda tangentbordet. Därför måste ju musen vara en rätt onödig pryl... eller inte. När det gäller en surfplatta så är det mycket enklare att surfa på nätet än att behöva använda en mus eller pekplatta. På surfplattan så ser du länken, därefter tar man sitt finger och klickar på den. Man behöver inte hålla på att lokalisera muspekaren och därefter behöva dra muspekaren till länken för att därefter kunna klicka på länken. Låter kanske inte som någon stor grej, men det är det. En surfplatta är också mycket mer behändig i olika situationer/positioner. Testa att ligga raklång på rygg i sängen/soffan och surfa omkring på nätet med en bärbar dator och jämför det med en surfplatta.

och när man ska skriva något längre än en mening så blir man snabbt ledsen eftersom du saknar ett riktigt tangentbord. Reductio ad absurdum much?
JAg har tittat lite på surfplattor och konstaterat att min laptop har bättre prestanda, längre batteritid och är mer flexibel. Det jag offrar är lite vikt och lite storlek men en Asus UL30A är inte så fasligt stor ändå.
Däremot är jag rätt sugen på en läsplatta då mer och mer kursmaterial verkar komma på pdf och man blir verkligen ledsen av att läsa på en LCD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

och när man ska skriva något längre än en mening så blir man snabbt ledsen eftersom du saknar ett riktigt tangentbord. Reductio ad absurdum much?
JAg har tittat lite på surfplattor och konstaterat att min laptop har bättre prestanda, längre batteritid och är mer flexibel. Det jag offrar är lite vikt och lite storlek men en Asus UL30A är inte så fasligt stor ändå.
Däremot är jag rätt sugen på en läsplatta då mer och mer kursmaterial verkar komma på pdf och man blir verkligen ledsen av att läsa på en LCD.

Om du vill köpa en läsplatta för att läsa pdf dokument kommer du verkligen att bli ännu mer ledsen än om du läser på en LCD, tyvärr.
Skärmarna till dagens rena läsplattor är alltför små i allmänhet. Vissa av plattorna stöder pdf, som den Sony PRS-650 jag har, men som det fungerar kallar inte jag det att stödja pdf på allvar.
Om man tittar på en pdf där i helformat så är texten alldeles för liten för att man ens ska kunna urskilja vad det står. Och att zooma in går inte. Eller rättare sagt, det går, tar tid, är jobbigt, ointuitivt och samtliga icke standardbokstäver och tecken blir omkastade.
Ska man läsa något som innehåller matematiska formler tex så förvanskas de helt vid den nödvändiga förstoringen.

Genom mycket om och men lyckades jag hitta ett program för att skära till och stycka upp pdf sidor så att jag kunde se delar av sidorna på min läsare (vilket medförde en viss förstoring av texten).
Detta dock till priset av ännu jobbigare sidhantering.

Sedan är sidhanteringen vädligt otymplig. Min sony är en av de snabbaste läsplattorna på marknaden och den är seg som sirap. Det är inte kul att att ägna många sekunder åt att komma en eller ett par sidor framåt.

Allt detta är en ren katastrof vad gäller användarvänlighet och prestanda.
Då föredrar jag alla dagar i veckan att läsa på en LCD skärm på en snabb och intuitiv, lättanvänd surfplatta och slippa allt annat som hindrar mig från att gör det enda som läsplattorna borde vara gjorde för, nämligen att läsas på.
Detta är lite synd, för e-ink är verkligen mycket trevligt och skönt för ögonen.
Som det är nu så går utvecklingen där så långsamt att de nog tyvärr hinner bli helt utkonkurrerade av alla surfplattor innan tekniken blivit mogen för seriös användning.

Min dröm vore en läsplatta i Ipad's storlek som är lika snabb och lättanvänd fast med e-ink och ett äkta stöd för just alla former av dokument och speciellt pdf. Sedan kan jag gärna vara utan alla surf funktioner och krimskrams, men en riktig läsplatta bör vara bäst på just läs-delen och inte sämst som idag (bortsett från att e-ink slår LCD)..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Håller med JesperT.

Läsplattor med e-ink lämpar sig väl för t.ex romaner där du läser sida efter sida av löpande text. Det är läsplattan som formaterar den och renderar utgående från dina inställningar för teckensnitt, storlek, etc.

En PDF är ju en digital pappersutskrift och kräver en skärm som närmar sig samma storlek som ett A4-papper (eller vad PDF:en nu har för storlek) för att bli användbar på ett vettigt vis. Dessutom vill man ju snabbt kunna hoppa fram och tillbaks, söka, och även göra andra saker t.ex anteckna eller använda webben. E-ink är inte lämpligt för detta.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att en surfplatta är ännu ett påfund som finns bara för att det går tillverka en liten pryl med stor skärm som är smidig men som väldigt få människor har någon praktisk nytta av.

DÅ kommer det några fina företag som talar om för en hur just jag behöver en sån. Nä än så länge är jag inte övertygad för fem öre. Ännu en pryl som på något sätt försöker skapa ett beroende.

Jag säger som några fler här. Vad är det för fel på en laptop? De kommer i olika storlekar och prisklasser och är på de flesta sätt enklare att använda. Men det finns säkert de personer som har hittat ett bra användningsområde för sin surfplatta också. Jag känner bara, vad kommer härnäst...en till pryl som som vi ska övertygas om att vi behöver

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

och när man ska skriva något längre än en mening så blir man snabbt ledsen eftersom du saknar ett riktigt tangentbord. Reductio ad absurdum much?
JAg har tittat lite på surfplattor och konstaterat att min laptop har bättre prestanda, längre batteritid och är mer flexibel. Det jag offrar är lite vikt och lite storlek men en Asus UL30A är inte så fasligt stor ändå.
Däremot är jag rätt sugen på en läsplatta då mer och mer kursmaterial verkar komma på pdf och man blir verkligen ledsen av att läsa på en LCD.

Så farligt tycker jag inte det är att skriva. Visst, du lär inte skriva några romaner med en surfplatta, men det är inte heller huvudmålet med en surfplatta. Sen är det rätt mycket en vanesak också. Man vänjer sig ganska fort vid tangentbordet i skärmen och kan komma upp i rätt bra hastigheter utan några större fel.

Din laptop har säkert bättre prestanda än alla surfplattor, men man behöver inte speciellt hög prestanda för att surfa på webben, skriva mail, läsa e-böcker, lyssna på musik, se film/videoklipp med mera. Det klarar en surfplatta alldeles utmärkt. Och när det gäller att surfa på webben så är en surfplatta betydligt smidigare än en laptop med sin "antika" mus/pekplatta.

När det gäller storlek och vikt så ju lättare en surfplatta är desto bättre. Ju lättare den är desto smidigare och behändigare blir den. Så får hoppas på att företagen fortsätter att göra surfplattorna lättare och lättare.

Batteritiden tycker jag är rätt bra, iPad 10 timmar t ex, men hoppas att det även där fortsätter bli bättre och bättre batteritid.

Har läst på LCD i flera år nu och så farligt tycker jag inte det är här heller. Funkar helt ok, och därmed även på en surfplatta. Har dock bara läst på en iPad så vet inte hur andra surfplattor är. Men visst, får hoppas på förbättringar här också, oavsett om det gäller laptop eller surfplatta.

Skrivet av blade80:

Jag säger som några fler här. Vad är det för fel på en laptop? De kommer i olika storlekar och prisklasser och är på de flesta sätt enklare att använda. Men det finns säkert de personer som har hittat ett bra användningsområde för sin surfplatta också. Jag känner bara, vad kommer härnäst...en till pryl som som vi ska övertygas om att vi behöver

Vad är det för fel på att bara använda tangentbordet när du surfar på webben? Kanske lite smidigare att ha en mus/pekplatta också när man surfar på webben? En surfplatta är ännu bättre på det området, betydligt smidigare att surfa på webben med en surfplatta än en laptop eller stationär dator. Likaså om man ska läsa dokument, böcker, mail eller liknande så föredrar jag en surfplatta alla dagar i veckan framför en laptop. Men ska jag skriva längre dokument, romaner eller programmera så skulle jag föredra en laptop.

En stationär dator har sina fördelar, laptop har andra fördelar och en surfplatta har också andra fördelar jämfört mot en stationär dator och laptop, beror helt och hållet på vad man ska ha den till.

Permalänk
Medlem

Vad ska man med en Ipad till?

Jag har en Ipad, vilket är en otrolig besvikelse, det är låst likt Apple, ja det är en Appel.
Det jag skulle vilja använda den till är att visa bilder direkt på Ipads skärm efter attt jag tryckt av en bild.
Nä det fungerar ej med camera connect kit, det går bara att importera bilder.
Ska jag få detta att fungera måste jag ha en PC som gateway mellan kameran och Ipaden Någon som mot förmodan har en lösning?