Permalänk

Tråden om Lucidiana Drömmar

Detta är ett vanligt fenomen iallafall i min verklighet, några har erfarenheter om detta?

Vad är Lucidiana drömmar?

->besök http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucid_dr%C3%B6m

Permalänk
Medlem

Var ganska duktig på det där när jag var ung och viril. Brukade roa mig med att försöka göra tokiga saker i mardrömmar, som att t.ex. slåss med stora hundar, försöka äta upp handen på någon tjej som retades eller hoppa ned för stup och se hur det lät när man sjöng i motvinden.
Jag tog den krångliga vägen och mentalt tränade inför läggdags. Tog många dagar men till slut så gick det och jag minns än idag drömmen..
Jag befann mig i gamla stan och flesta skolkamraterna var där. Vi hade ett kuddrum mitt i gatan där vi hade byggt en hög trappa av kuddar. Tjejen ropade på mig något jag inte uppfattade och så kom jag på att allt var en dröm och begav mig genast fram till trappan av kuddar, vilken alla satt på, och raserade den, så alla ramlade ner och slog sig. Några dog, de flesta grät. Jag ångrade mig litegrann men i vetskapen att det bara var en dröm så kom jag på att jag kunde ta bort obehaget genom att vakna och komma ur siruationen. Så jag bankade huvudet hårt i väggen med ursäkten "jag ska bara vakna, bry er inte om mig" och efter ett tag så sprack skallen och jag vaknade och kände mig jättehäftig.
Av någon anledning så gör jag bara dåliga eller knäppa saker när man drömmer. Kanske för att få utlopp för inneboende aggressioner. Borde testa öva upp det där igen och försöka hålla normala koversationer med NPCer och övrig AI.

TL;DR lucida drömmar är häftigt, öva på dem.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Det händer mig då och då att jag "vaknar" i en dröm, det som är för jävligt är att "jag" alltid gör raka motsatsen mot vad jag vill göra och det slutar med att jag dör eller börjar falla -.-

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Inatt drömde jag att jag var i skolan. (Är sjuk just nu så jag är hemma)

Jag drömde om att jag var i skolan. Jag visste hela tiden att jag drömde, så jag sa det till några klasskompisar att dem bara drömmer och jag också och det visste dem redan. Då sa jag till dem att vi kan ju gå testa olika saker som annars är farligt i verkligheten. Då gick vi först till gympasalen och det var annorlunda belysning där, ganska mörkt. Så jag började med att klättra till taket via ribbstolarna och kom till takbalken och hängde i den, jag tappade greppet i ena handen och jag hängde bara i en hand och den blev svettig och började glida. Jag tänkte just där "Jag vill inte vakna utan jag vill fortsätta drömma" men då gled handen och jag tappade taget och föll i golvet och vaknade...

Hoppas jag får liknande drömmar för det var faktiskt ganska roligt

Faktiskt en ganska märklig dröm ändå.

Permalänk
Medlem

För några år sedan stog jag upp klockan 7 (tror jag)... käkade lite och surfade lite på internt, sen gick jag och la mig igen.
Då drömde jag att jag satt på bussen till skolan och letade efter min bok, så jag satt där och tänkte: hmmm vad gjorde jag med den imorse så jag försökte minnas:
Först vaknade jag, käkade och surfade lite och sen gick jag o la mig ner. Och då tänkte jag: hur kan jag sitta på bussen om jag är helt säker på att jag gick sova, sen kom det som en chock att jag sover =P så jag tillbringade resten av drömen med att medvetet käka pizza i varje pizzeria jag passerade. Självklart fanns det bara pizzerior i staden jag befan mig i och den var stor som Stockholm =P

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Är det en blandning av Lucida och Verdana?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

har försökt ett par gånger
Lyckats 2 ggr med hjälp av att jag blundar och räknar mina andetag medan jag försöker visualisera att jag sitter och drar ett streck på ett papper också för varje andetag.
Men de är ruggigt läskigt när man känner att man börjar "somna", allt blir skumt och lite obehagligt.
Som sagt lyckats med de två gånger. Men de var inga höjdare, första så flög jag.
Andra så sprang jag in i en vägg när jag var ute och jogga, och vakna då till för att finna mig utan förmågan att röra mig, de var faktiskt riktigt läskigt, låg i sängen i kanske max 1 minut. Men de kändes som närmare timmar, och man hörde saker mer tydligt och de var väldigt förvrängt allt

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av RedFLip:

Och vakna då till för att finna mig utan förmågan att röra mig, de var faktiskt riktigt läskigt, låg i sängen i kanske max 1 minut. Men de kändes som närmare timmar, och man hörde saker mer tydligt och de var väldigt förvrängt allt

Fick detta en gång med i samband med en Lucid Dream, galet vad läskigt det var!

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Hade en mardröm här om veckan, den var liknande det RedFlip berättar. Lucida drömmar har jag erfarenhet av och brukar kunna fatta rätt snabbt när det är en dröm jag är i, och då kunna vakna upp.

Denna gång var riktigt skum dock. Jag minns så mycket som att jag drömde en mardröm, vilket jag insåg och då valde att vakna. Vaknade och öppnade ögonen men allt var svart, försökte röra mig men jag kunde. Det kändes som att någon höll fast armar och ben. Ju mer jag tog i för att röra mig, desto mer motstånd.

Jag var helt säker på att jag var vaken, men insåg att det verkade orimligt ändå. Så jag intalade mig att det var en dröm, många gånger om. Brukar fungera efter 1-2 försök. Jag höll säkert på i flera minuter, kändes det. Till slut vaknade jag ordentligt och märkte att allt var i sin ordning. Jag hade som väntat en timme kvar att sova - har en tendens att vakna till ungefär en timme innan det är dags att gå upp.

Jag försökte somna om och det gick rätt snabbt. Var säkert fortfarande i något halv-sovande stadie där man känner att man ligger så skönt i sängen och allt är så underbart. Fortfarande dock lite skakad från det udda uppvaknandet. Snart somnade jag iallafall om och samma sak upprepade sig. Så fort jag kände att jag var på väg att somna in igen började jag känna känslan av att någon höll fast mig. Avbröt insomnandet och satte mig upp i sängen. Försäkrade mig om att jag var vaken och somnade om igen och nog tusan så återkom samma känsla.

Då gav jag upp med omsomnandet och klev upp ordentligt. Skummaste på länget, och by far den läskigaste mardrömmen på länge.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Säker på ni var vakna när skrev här? definera vaken, är det ett samspel med andras känslor/levende, dvs om X personer skulle haft samma dröm inom U område skulle det då vara en dröm eller en gemensam vakenhet?
Tja om alla personer inom X område skulle säga att Y hände så vad skulle E säga?
Gå på majoritet o tro på det eller säga alla drömt o nu är ni vakna så sluta prata strunt, eller tro på en påhittat dröm som inte alls existerar somr T sa när han kom kom in--
Nä eftersom X personerna är fler låser vi in T för sinnesförvirring säger E.
Ett år senare förintas E då X bara var en hallicination o T som tidigare förvarna sitter inlåst.
T vaknar upp o finner sej skrivande på ett forum..
Hmm är man vaken?... måste hitta E, existerar E? hittat E död.. T faller i sömn o drömmer sött om en planet kallad jorden där det finns internet där man faktiskt existerade en sec innan A kom:(..

Permalänk
Medlem

Mitt lilla drömtest att veta att jag drömmer är att jag alltid kollar på min hand. Oftast vrider sig fingrarna och blir suddiga eller har hänt att jag haft 5 fingrar och 1 tumme. Brukar titta på min hand då och då i vaket tillstånd. Har man det som rutin så gör man det lättare i drömmen också med lite tur.
Minns en gång jag var 100% säker att jag var vaken och tittade på handen för skoj skull, den vred sig helt.
Märkligt att man inte kan avgöra om det är en dröm eller verklighet i drömmen utan att drömtesta sig.

Ett tips är att inte försöka blunda hårdare när man klardrömmer man vaknar lätt då.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Jag har jämnt lucidiana drömmar, dock kan jag ej helt styra dem. I morse hade jag en knepig där jag vaknade men valde att direkt somna om eftersom min dröm var intressant, efter ett tag beslutade jag dock i drömmen att sätta igång med tvätten så jag tvingade mig att vakna för att sedan ta dagens morgon-tvätttid (som ofta är ledig) och tvätta.

Vad min dröm handlade om var vanligt jabbel, folk som har psykopatiska tvångsproblem med vad andra gör och jag visste om att det bara var en dröm.

-Hur jag vet att jag drömmer. Har någon tjej vistas i min närhet i mer än 20sekunder utan att ha stuckit, ja det är en dröm, inget mer bevis behövs. Det finns en massa andra saker som gör att jag superlätt upptäcker att det är en dröm.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Inception.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.