ASRock P67 Extreme 4 + OCZ 120GB RevoDrive?

Permalänk

ASRock P67 Extreme 4 + OCZ 120GB RevoDrive?

Tjena Sweclockers!

Är det någon som vet om en OCZ 120GB RevoDrive är kompatibel med ASRock P67 Extreme 4? Kan ASRock P67 Extreme 4 boota från en PCI-expressingång?
Och om den är det, behövs några inställningar?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag laddade faktiskt ner manualen och kikade, men finns inget som antyder om det finns eller inte. Men troligen skulle jag säga. Om det finns är det bara att välja att boota från PCI-Express så bör den göra det, i annat fall finns ju den klassiska "Boot from other devices"-inställningen som kan funka också.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Tack!

Skrivet av Kr^PacMan:

Jag laddade faktiskt ner manualen och kikade, men finns inget som antyder om det finns eller inte. Men troligen skulle jag säga. Om det finns är det bara att välja att boota från PCI-Express så bör den göra det, i annat fall finns ju den klassiska "Boot from other devices"-inställningen som kan funka också.

Oj... på så vis! Hur fick du tag i manualen? Jag har letat runt lite men aldrig lyckats hitta den....

Permalänk
Medlem

På AsRocks sida Finns Manualen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

!

Skrivet av skog1s:

På AsRocks sida Finns Manualen

Jaha, jag trodde du hade manualen till revodrive! ^^

Permalänk

Jag vill också veta!

Jag har i alla fall skickat frågan till ASRocks support så förhoppningsvis svarar de.

Jag hittade även en tråd på OCZs forum som listar kompatibla moderkort, men ingen verkar ha testat P67 Extreme4 än.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?79264-...

Permalänk

Nehe, det gick inte, de verkar säga att man ska kontakta ens langare istället? Som att han skulle veta ifall P67 Extreme4 kan boota från en RevoDrive. Men titta där i CPU-listan stod ju faktiskt Extreme4 med, så det ska väl antagligen funka då!

Citat:

Dear ASRock Customer,

For technical issue and emergency case, we suggest you to contact your dealer first.

If your dealer can’t solve your problem, ASRock web site also offers FAQ and CPU support lists (http://www.asrock.com/support). Some similar questions or solutions could be found there and our technical support engineers update the FAQ every month.

Permalänk

Nu fick jag ett till mail från ASRocks support, de rekommenderar att man uppdaterar BIOS först:

Citat:

Dear Sir,
Thanks for contacting ASRock.

Please update the latest beta BIOS from following link before you start to use the OCZ Revo Drive on P67 Extreme4.
Link: http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=P67Extreme4&o=Bet...

Best Wishes
ASRock TSD

Permalänk

??

Skrivet av Magic_Motor_Ola:

Nu fick jag ett till mail från ASRocks support, de rekommenderar att man uppdaterar BIOS först:

Jag har aldrig uppdaterat bios... Hur gör man?

Permalänk

Drivrutiner P67 Extreme 4

Skrivet av Magic_Motor_Ola:

Nu fick jag ett till mail från ASRocks support, de rekommenderar att man uppdaterar BIOS först:

Du, jag har kollat din länk och hittat drivrutinerna till P67 Extreme4. Dock är dom flera stycken och jag vet inte säkert vilken jag ska ha... En...? Flera...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av YattaPower:

Du, jag har kollat din länk och hittat drivrutinerna till P67 Extreme4. Dock är dom flera stycken och jag vet inte säkert vilken jag ska ha... En...? Flera...?

Man kan göra på flera olika sätt, men du ska bara hämta en BIOS update (brukar ju vara den senaste) till det sättet du valt att göra!
Klicka på "How To Update" (med ett rött kors på) som finns på sidan med biosfilerna som du länka till, så ska du se att det fixar sig!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Nu har jag fått både P67 Extreme4 och RevoDriven och allt verkar fungera fint.

Jag såg att länken jag postade hade tappat ett mellanslag i mitten, här är den korrekta adressen:

Fick lägga den i CODE-taggar för att auto-länk-funktionen inte skulle paja adressen.

Installation:

Det första jag gjorde var att skapa en 50 MB partition på en av mina hårddiskar som jag formaterade i FAT32, där lade jag BIOS-filen.

För att skapa en FAT32-partition öppnar du startmenyn och skriver Computer Management eller Datorhantering beroende på språk.
Starta programmet och klicka på Disk Management i listan till vänster.
Välj en av dina volymer i nedre fönstret, högerklicka och välj Shrink Volume/Krymp volym. Krymp den med 50 MB så får du en 50 MB-bit oanvänt utrymme på disken. Högerklicka på det oanvända utrymmet och skapa en simpel volym, sen väljer du FAT32 som filsystem och klickar ok så är det klart.

Sedan gick jag in i BIOS, letade reda på update-funktionen som hittade uppdateringen automatiskt och körde igång den.

När jag sen skulle installera Windows 7 på SSDn så hittades den inte, upptäckte att den krävde speciella drivrutiner som jag laddade ner från OCZ. Jag lade drivrutinerna på en hårddisk som jag sedan browsade till i Windows-installeraren, då hittades SSDn och det gick bra att installera.

Datorn tror att SSDn är en RAID-kontroller tillverkad av SiImage btw, men så ska det vara. Antagligen använder den deras drivers, och RAID-kontroller var väl de enda lagringsenheterna för PCI-E som fanns när den mesta mjukvaran skrevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic_Motor_Ola:

Datorn tror att SSDn är en RAID-kontroller tillverkad av SiImage btw, men så ska det vara. Antagligen använder den deras drivers, och RAID-kontroller var väl de enda lagringsenheterna för PCI-E som fanns när den mesta mjukvaran skrevs.

Just revodrive är ett antal sandforcediskar i raid-0, så det låter vettigt att den identifierar sig som sådan

Permalänk
Medlem

Lustigt råd angående BETA BIOS för den riktiga 1.50 ska innehålla allt som finns i BETA-versionen som är äldre.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W