Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Uppdatera bios, återställa!?

Hej

Tänkte uppdatera bios. Det jag undrar är om nåt går fel så att datorn tex. inte startar efteråt, kan jag då med jumpern cleara cmos så att bios återställs till det gamla? Eller kan man återställa bios på nåt annat sätt kanske?

MVH

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Då frågar jag varför du skall uppdatera? "If it works don´t fix it!"

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-vik
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Tyrgrim:

Hej

Tänkte uppdatera bios. Det jag undrar är om nåt går fel så att datorn tex. inte startar efteråt, kan jag då med jumpern cleara cmos så att bios återställs till det gamla? Eller kan man återställa bios på nåt annat sätt kanske?

MVH

Inte så lätt att veta för oss? Du kanske ska skriva vad du har för moderkort innan vi kan hjälpa dig.

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Jalle64:

Då frågar jag varför du skall uppdatera? "If it works don´t fix it!"

Skrivet av SvinVild:

Inte så lätt att veta för oss? Du kanske ska skriva vad du har för moderkort innan vi kan hjälpa dig.

Det är så att jag har en gammal burk här med amd athlon processor 2200+ och ett MSI MS-6380E moderkort. Problemet är att jag bara får processorn att gå i 1.25 ghz fast den egentligen ska gå i 1.7 ghz. CPU FSB clock är by deafault 100 mhz, med den här processorn skall det ändras till 133 mhz. När jag gör det så låser sig datorn, oftast då det står att windows laddas. Har prövat med ett annat nätaggregat, kylningen är bra, så inga värme problem.

Nu vet jag inte om uppdatering av bios kan lösa ett sånt här problem, men kan ju testa tänkte jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

Så länge du är 100% säker att du har valt rätt BIOS-uppdatering brukar det gå bra att flasha. Se till att datorn är stabil och att du har betalt elräkningen, om den hänger sig eller om strömmen går kan flashningen misslyckas och det är inte speciellt skoj. Utöver det tar det knappt en minut att flasha BIOS, så det "borde" inte hända någonting.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Vissa äldre athlonmoderkort hade en kombination av byglar och biosinställningar. Bygel var tvungen att användas för att få rätt PCI divider vid 133 MHz buss.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara