Ska ett nytt moderkort se ut så här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2010

Ska ett nytt moderkort se ut så här?

http://www.shoesonyou.se/sv/page/1599/inet
Det ligger en bild på moderkortet här tillfälligt, lär ta bort den snart igen av någon anledning.

Fick en dator idag och när jag kopplade in tangentbord, mus, skärm så fungerade inget. Efter att ha telefonkontakt med företaget som byggde datorn så föreslog dom att jag skulle testa byta grafikkort, köra med ett minne och så vidare.

När jag tar bort grafikkortet från moderkortet så ser sata kontakterna ut såhär. Helt böjda, ska det va så? Jag förstår inte hur man eventuellt ska kunna sätta i en fjärde sata kabel i den lediga kontakten utan att bryta på kontakten till vänster på bilden. Har dom sabbat moderkortet eller är det jag som har fel? Bra att få höra från någon som är opartisk.

Första och sista gången jag köper något från det här företaget förmodligen, dom är trevliga i övrigt men jag orkar inte med sånt här.

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2003

Var det inet som byggde den? det ser ju inte som en riktig tattare har gjort det där :S

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Villa Villekulla
Registrerad
Jan 2010

Så där ska det inte se ut, troligen har dom dragit för hårt när dom satte på buntbandet! Men startar datorn överhuvudtaget elelr fungerar inte mus + tangenbord + skärm? Jag skulle tippa på att kontakterna är trasiga och datorn hittar ingen hårddisk att boota ifrån. Men sata-kontakterna ska inte se ut sådär iaf! Du har rätt att få en ny dator, för dom har byggt ihop den fel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Aug 2009

dom kontakterna ser lite sabbade ut ja xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Prova ringa idag för att det stängs ju om en timma! Lördag och Söndag är förmodligen stängt.

EDIT: Såg inte att du ringde redan.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB | AC66U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2010

JA det var Inet, gjorde beställningen 5:e Januari, fick datorn nu 21:a efter lite krångel och nu ska man eventuellt göra någon slags reklamation för att dom är bättre på att ta betalt än att bygga datorerna. 795kr för att bygga en dator är ju ganska bra betalt om jag inte har fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Det är ett exempel på att företagen som gör moderkortet inte tänker på hur ett grafikkort ska sitta. Dem sätter Sata kontakterna mitt för eller (som för dig, lite längre ned men i samma bana som grafikkortet) Vilket resulterar att något pajjar om man sätter ner ett grafikkort iallafall.

Kontakta företaget du köpte datan av och kräv en ny eller att dem fixar skadan dem orsakat. I vilket fall ska inte du betala för deras misstag.

League of Legends logic: Report my noobteam, you win because we got noobteam and not beacuse you are better.
CoD logics: We play Cod with cheats beacuse we still lose when cheating in BF3
Games overall logic: Anyone who has lower skills than yourself is a noob and everyone with better skills than yourself is a nolifer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2010

Datorn startar men man får inge ström till usb+dvi+hdmi kontakterna med mera på baksidan samt framsidan verkar det som. Normalt sett ska ju musen och tangentbordet lysa redan vid uppstart, prövade allt på en annan dator och allt fungerade som vanligt så det är ju inge fel på kringutrustningen och det är ju omöjligt att misslyckas med den fysiska installationen av exempelvis tangentbordet.

Bra svar i alla fall då har man lite kött på benen, svårt att veta om man har rätt eller fel mot proffsen när man är amatör. Hårddisken går ju till en av dom sata kontakterna så det låter ju mycket troligt att det är de då. Samtidigt säger dom att dom har testat allting innan dom skickade iväg datorn, man börjar ju fundera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2003

En polare har haft samma problem med inet. dom hade minnena han beställde i lagar men efter 1vecka så hade dom fortfarande inte packat skiten. han beställde från MISCO ist och det packades och skickades på någon timme..

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av McTw1st:

En polare har haft samma problem med inet. dom hade minnena han beställde i lagar men efter 1vecka så hade dom fortfarande inte packat skiten. han beställde från MISCO ist och det packades och skickades på någon timme..

Det problemet hade ja också, en programbugg antar ja. Men jag bara mailade dem då så bad dem om ursäkt o fixade problemet.

Wiiiiiiiiiiii

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2010

Vet inte om det bara är jag men består inte 99% av klagomålen på inet just på deras monteringar? Börjar kännas som att de antingen får kolla över personalen på denna biten eller helt enkelt skippa den...

Tycker det ser ut som att kablar och kontakter har kommit i ordentlig spänst när de buntat dem. Har säkert funkat när den stått orörd på bordet och de testat den men har nog inte behövts mycket rörelse för att kontakterna skulle släppa. Så diverse lyft samt lastbilstransporter har nog varit ödesdigra. Frågan är ju då om det kommer att gå som transportskada eller monteringsfel. Inte kul om man ska behöva jiddra en massa med posten över en sådan grej och i ett sånt läge har man en konstig förmåga att som kund komma i kläm mellan två företag som ska göra upp om skulden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Dec 2010

Har ringt och gjort felanmälan, få se vad som händer nu då men man lär ju inte få svar nu under helgen.
Att vissa grafikkort är lite stora och tar plats är ju alla som jobbar med att bygga datorer medvetna om. Det känns lite som att man bara pressat ner grafikkortet utan att bry sig, om det är det som är anledningen till att dom är snea. Har man dragit för hårt när dom satte på buntbandet ja då tycker man ju att man kanske borde märkt något.

För övrigt sa jag när dom valde ut moderkortet åt mig att jag skulle koppla in 6-8 sata hårddiskar. Hur det går ska gå till med vad jag kan se, 2 lediga SATA kontakter vet ja inte riktigt men om det går får någon gärna berätta hur.