Permalänk

Gött!....då blir det nog 5,0ghz snart då!?;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

har själv en 955BE som jag precis skaffat med 212+ kylare, undrar om det är värt att klocka processorn till 3,6Ghz?

Kan inte överklockning över huvudtaget, ska jag ändra volt och eller bara höja multipeln?

Visa signatur

Dator 1 (Gaming) :| XFX 5970BE 2GB | Corsair 4GBkit stock | 955 stock | CM 212+ | HAF 932 | Asus M4N75TD | Samsung Spinpoint 1TB | TX750 |

Dator 2 (nytt projekt) :| Fractal Design R2 |

Permalänk

Du behöver bara höja multipeln....tror att du kan ta upp den till 4,0Ghz...men ta den lite i taget och ha koll på tempen....kör gärna någoot stressprogram för cpu för att kolla stabiliteten. Min Dotters X3 720 BE har jag klockat med endast multipeln från 2,8Ghz till 3,4 Ghz utan att tempen ändrat sig i princip något...använder en freezer 7 rev 2 från Arctic Cooling för kylning av Cpu.
Skulle nog kunna ta upp den till 3,6 eller 3,8 men tycker det räcker där som 24/7 klockning.
Hon spelar ändå inget och hennes graffe är ett 4830....

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Hejsan! Lånar denna lyckliga tråd i hopp om att lyckan ska sprida sig även till mig.

Har i princip exakt samma problem som trådägaren i fråga.
Har Phenom II x4 955, klockade till 4ghz genom multipliern, samt höjde volten något. Allt rullade på bra osv. sen stresstestade jag den. Dum som man är gick jag även iväg när detta hände, var väl borta en halvtimme.. När jag kom tillbaka var datorn död. Testade att reseta bios igenom att ta ur batteriet ett tag, men ingen skillnad.

Det som händer när jag startar datorn är att fläktar och allt går igång som vanligt, men lampan på chassit (power lampan, Fractal R2) lyser ej. Helt svart. Samtidigt som skärmen är helt svart. Sen händer inget mer hur lång tid man än väntar (!).
Kan det, i mitt fall, vara moderkortet eller är det processorn som strular? Kopplade bort den idag, och den är inte märkbart bränd på något sätt.
Kylningen var även stabil under stresstestet och när jag närvarade gick datorn aldrig över 42 grader. Var närvarande ett bra tag innan också, även då under stresstest men när jag startade om det och gick så dog alltså allt. Moderkortet är ett MSI 870A Fuzion.

Kan testa inatt med tidigare nämnda tips om att ha batteriet utdraget en längre tid.

Men förutom det vet jag inte alls vad jag ska göra? Känns jävligt surt då jag inte har någon aning vart, eller hur, jag ska felsöka.
Men eftersom de flesta sakerna snurrar, lyser eller låter borde det väl inte vara nätagget?

Tusen tack på förhand, hoppas ni smarta folk kan hjälpa mig!
Richard

Visa signatur

Richard aka inkui