Permalänk

Magsjuk... Lite tips?

Hej hej.

Ligger här och har spytt två rejäla omgångar galla.

Jag är sällan sjuk och ännu ovanligare är det att jag är magsjuk.

Jag skulle behöva lite hjälp från er Sweclockare.

Vad ska jag tänka på att (inte) göra?
Vad bör jag (inte) äta/dricka?
Annat jag bör tänka på?

Skulle mer än gärna gå igenom hela internet om inte...
1, trött som fan
2, använder min iPod

Tack.
Lj

Permalänk
Medlem

Segt.

Har inte mycket tips, men är väll viktigt att försöka dricka lite i alla fall så man inte torkar ut helt? Om så bara en matsked vätska i timmen

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem

Viktigt att dricka. Som sagt även om det är svårt, använd sked om du måste eller gå sug på isbit kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

Drick inte kallt vatten och bara lite åt gången. Ifall du spyr mycket kan du förlora saltar. Då är det bra med vätskeersättning. Har du feber?

1 liter kokt och avsvalnat vatten
6 teskedar strösocker
0,5 tesked salt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Mina 2 cents.

Öppna upp och vädra ut, få in frisk lust, stäng igen efter en halvtimma eller så.
Att man inte ska äta är ingen bra idé, tillfriskningen går snabbare när du får i dig näring, men bara i SMÅ mängder tills du märker att du får behålla allt.

Sen av personliga erfarenheter.
Avslagen cola...de gör faktiskt toppen
Fil med lite socker(socker kanske man ska skippa) de är mest för att jag ogillar smaken av fil men lite socker ger en godare smak.

Du måste få i dig vätska.
Varje dygen behöver du få i dig 2-3,5 liter vätska genom vad du äter och dricker. Behovet ökar om du får kraftig diarré eftersom vätskan rinner rakt igenom. Därav så måste du dricka ofta, men gör de i små mängder, ställ dig inte och halsa massa vatten =D

Get better soon! Peace

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Sweclockers.. Ett nördforum och vårdcentral!

Jupp...så erre här får man ärliga svar och inte bara de officiella svaren som när man går till vårdcentralen.:D

Har inga tips då du fått de tips man kan få vad jag kan se.:)

Det enda jag kan säga är, Get Better Soon Ljungan11!:) Peace!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Aww tack allihopa

Jag svarar inte så ofta för jag orkar inte röra mig så mycket, men jag ska skriva lite vad jag har gjort. Jag skippar att citera så ni får klura ut till vem/vilka jag skriver.

1, så har jag inte spytt nåt mera, men som ett bakslag "skiter" jag istället något som ser ut som chokladmilkshaken man kan köpa på Mc Donalds.

2, har tyvärr ingen termometer men jag skulle gissa på att jag har ~37,3 - 37,6.

3, har tyvärr inte ätit men jag har druckit små mängder avslagen cola, vilket har fått mig piggare, och jag kan nog gå upp o käka typ yoghurt om några minuter.

Tack igen allihopa!!
Lj
2, har

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag har hört ska man undvika mjölkprodukter. Typ halvtorrt bröd evt. med magert pålägg är bättre.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vad jag har hört ska man undvika mjölkprodukter. Typ halvtorrt bröd evt. med magert pålägg är bättre.

Hört samma. Morsan var stenhård på att jag skulle käka knäckebröd när jag var mindre och fil till det, så de är har liksom blivit lite av min huskurr på de hela

Men colan är något jag vet funkar för mig, kanske inte alla, men generella är avslagna colan är bra för magen (vad jag läst och hört dvs, funkar för mig med mina magbekymmer)

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av RedFLip:

Hört samma. Morsan var stenhård på att jag skulle käka knäckebröd när jag var mindre och fil till det, så de är har liksom blivit lite av min huskurr på de hela

Men colan är något jag vet funkar för mig, kanske inte alla, men generella är avslagna colan är bra för magen (vad jag läst och hört dvs, funkar för mig med mina magbekymmer)

Oh, nu vet jag inte om det är placebo men det känns som att det blev bättre efter att jag drack avslagen cola.

I varje fall är jag på bättringsväg, och till skillnad från min syster som ligger och är dålig fortfarande så är jag uppe och rör på mig
Får se hur länge det håller dock.

Finns det någon måttstock på hur länge sen det måste ha varit sedan man sist spydde tills man är "frisk"?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo man mår faktiskt lite bättre efter avslagen cola.. Man ska inte dricka för fort eller mycket utan små sippar då och då..
Drick också vatten, man förlorar som sagt mycket vätska när man har rännskita.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att vätska med mycket socker i är att föredra, typ cola, saft. För att hålla blodsockret någorlunda stabilt.