Åtgärda lackskador på bilen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002

Åtgärda lackskador på bilen?

Har fått ett helt gäng med lackskador på ena sidan av min bil, vet inte hur de kommit ifall det är dörruppslag eller vad det kan vara. Inga bulor i plåten, däremot är det vita märken i min annars så fina svarta lack.

Hur får man bort dessa vita märken? Man känner inte märkena när man stryker handen över dom, så antar att det betyder att de inte skadat grundfärgen?

(frågar på swec då jag vet att det finns många bilintresserade här såväl som datanördar )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Aug 2004

Har du provat att bara försöka tvätta bort dom? Funkar ibland faktiskt. Annars har du ju två alternativ. Du kan göra de lite halv-B och fylla i med typ vanlig svart spritpenna men det ser inte så vackert ut på nära håll. Beror lite på vad det är för bil. Annars hade jag letat upp någon duktig lackerare som fixat det åt mig. Lämnade in min gamla audi till en liten enmansverkstad för att lackera om ena sidan på fronten och det blev som en helt ny bil Så helt klart värt pengarna om det är en bil som du kan investera lite i.

EDIT: Du kan ju självklart läsa på lite på nätet och fixa det själv om du har tid.

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Aug 2010

tvätt/polera funkar om du ej kan känna dom:) ev lite våtslip före polering om ej går bort, försiktig så ej går igenom!! 1500-2000papper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av dero:

tvätt/polera funkar om du ej kan känna dom:) ev lite våtslip före polering om ej går bort, försiktig så ej går igenom!! 1500-2000papper.

Ska prova det, har tillgång till spolhall med 10 plusgrader i, men hur är det med polering/vaxning på vintern, kommer kylan förstöra när jag kör ut bilen sen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Aug 2010

Nä ingen fara med kylan, rekomendera att du du bara tvätt/vax o se om går bort i 1:a hand, ev lätt polering..
(Ganska lätt gå egenom lack om använder grövre poleringsmedel om ovan)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jan 2004

Ooooh yeah! Funkar inte det så köp ett lackstift och lägg i lite färg försiktigt, sen polerar du igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av SueCia:

Har fått ett helt gäng med lackskador på ena sidan av min bil, vet inte hur de kommit ifall det är dörruppslag eller vad det kan vara. Inga bulor i plåten, däremot är det vita märken i min annars så fina svarta lack.

Hur får man bort dessa vita märken? Man känner inte märkena när man stryker handen över dom, så antar att det betyder att de inte skadat grundfärgen?

(frågar på swec då jag vet att det finns många bilintresserade här såväl som datanördar )

Fullmoon har bra koll på det där! han kommer nog in i tråden och berättar hur du ska göra snart!

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av cl3mens:

http://www.grenmarkracing.se/produkter/images/sonax13.jpg

Ooooh yeah! Funkar inte det så köp ett lackstift och lägg i lite färg försiktigt, sen polerar du igen.

Man kan pröva lite försiktigt med Autosol också, som det är lite mer drag i än flytande rubbing.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

köp din bils färg på mekonomen eller liknande. min nuvarande bil köpte jag med rost rakt igenom plåten på mitten av dörren (gammalt ovårdat stenskott?) samt mkt rost på sparklådorna.
krävdes lite dremmel samt hand slipning samt lite grundlack/primer, sen nät och spackel oxå. notera dock att inte köra primer och sen ställa ut bilen i regn eller dylikt då vatten lätt tränger igenom primer. gör då hellre klart ett litet område och fortsätt sedan istället för att prime måla allt och sen ställa ut den.

MEN så långt verkar det inte ha gått på din bil.

Ryzen 1700 @ 3.7ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av ztenlund:

Man kan pröva lite försiktigt med Autosol också, som det är lite mer drag i än flytande rubbing.

Autosol hade jag aldrig prövat på min bil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av turbi:

Autosol hade jag aldrig prövat på min bil.

Det får nog stå för dig.
http://www.autosol.se/produkter/polercreme-kromglans.html

Och jo, jag HAR använt det på billack (med Turtle polerduk) just för liknande ändamål som i tråden. Flera gånger till och med. Sedan har jag förstås kört det på kromade ändrör på avgassystemet, men det var inte riktigt det som var frågan nu.

Däremot skulle jag inte använda det i syfte att polera bilen vid vaxning, men nu var det inte riktigt det som var frågan. Då vill man ta bort så lite som möjligt, men har man tydliga repor eller färg som överförts från något annat föremål/bil/etc så behöver man avverkning för att få bort det. Sedan är det klart att det är lättare att klanta sig med Autosol och liknande. Typ bilpolish och flytande rubbing är ju mer eller mindre omöjligt att göra bort sig med, men å andra sidan kan man inte räkna med att att skiten går bort. Däremot kan det ju vara en bra idé att ta lite sådant efter att man varit där med Autosol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Nu är det ju frågan om det är lackskador eller om det bara är salt? för hade de varit lackskador så borde du känna det och om det är dåligt lackerat (gammal skada?) så borde den har spruckit mer.

Är det rena djupa repor till plåt/grundfärg så ska du hälst få bort skit som sitter där evt med ett väldigt fint sandpapper tex 2000 våtslip. sen bör man ha något medel som tar bort olika slags fett. därefetr får du välja mellan att tejpa området där det är skadat och köra med lackstift eller spraya med sprayburk utan något skydd mot övriga lacken. evt att du tejpar en bit ifrån och låten tejpen ligga uppvikt så det inte blir en jättevass skarv. Sen väntar du en stund tills det har torkat sen får du polera bort evt färgrester.

Har du en söt och snäll flickvän etc så be henne hjälpa dig med lackstiftet isf. det kan vara en bra idee att byta ut den 'pensel' man får med till någon annan mer lättarbetad då dess oftast dryper om färg.

Gör som så att du åker ner och tar massa avfettning där det behövs. Sen spolar du av (obs de blir halt som själve fan)
Sen tvättar du med tvättmedel och svamp och sköljer av rikligt. även undertill och se gärna över vad just din bil är känslig för rost. tex länkarms infästningar och fjäderskålen mm. Det är inte bara ytan som behöver tvättas på en bil.

Annars får du polera och går det bort så ta och res lacken så många gånger du orkar. dock ska man ej polera sönder den. men ta i lite när du polerar och sen torkar väck och på med lite vax för att ge ett skyddande lager. överflödigt torkar du lätt bort. Det kan av vissa medeln bli vita pluttar 'mjölkigt' men då får du gnida hårdare tills det försvinner. OBS blanda ej olika medel och dess 'trassel' etc.

Lycka till!

Polering bör ej göras på en väldigt varm bil eller i direkt solsken.

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av ztenlund:

Det får nog stå för dig.
http://www.autosol.se/produkter/polercreme-kromglans.html

Och jo, jag HAR använt det på billack (med Turtle polerduk) just för liknande ändamål som i tråden. Flera gånger till och med. Sedan har jag förstås kört det på kromade ändrör på avgassystemet, men det var inte riktigt det som var frågan nu.

Däremot skulle jag inte använda det i syfte att polera bilen vid vaxning, men nu var det inte riktigt det som var frågan. Då vill man ta bort så lite som möjligt, men har man tydliga repor eller färg som överförts från något annat föremål/bil/etc så behöver man avverkning för att få bort det. Sedan är det klart att det är lättare att klanta sig med Autosol och liknande. Typ bilpolish och flytande rubbing är ju mer eller mindre omöjligt att göra bort sig med, men å andra sidan kan man inte räkna med att att skiten går bort. Däremot kan det ju vara en bra idé att ta lite sådant efter att man varit där med Autosol.

Jag hade inte använt det pga av att man vill ju absolut inte ta bort för mycket, och då hade jag hellre använt ett lite mindre effektivt och hållit på längre. Av den erfarenhet jag har av Autosol så är det ganska kornigt. Men men visst om det nu verkligen används av pro billackerare.