Grafikkort: Prestanda per krona

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

varför i hela friden har ni inte tagit med 6950 1gb i cf?

Skulle tippa på att de bara fått in 1 exemplar av detta kort.

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjofritz:

varför i hela friden har ni inte tagit med 6950 1gb i cf?

Det är typ ingen skillnad. Varför hade dem inte med GTX 460 2gb i sådana tester t.ex. :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Problemet är ju att man kan klocka ALLA grafikkort samt att även de flesta finns i fabriksklockade modeller Någonstans måste de ju dra gränsen, annars hade diagrammet haft en stabel för vartenda grafikkort på marknaden med varenda möjlig klockfrekvens

Se DET hade varit något!

EDIT: Tror jag missade att läsa hela nyheten.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Märks att AMD Panik pressar sina priser nu xD......

längtar tills 560 kommer under 2000:-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Har ägt 2st 5870 i CF men sålt och köpt ett GTX580.
Inte ångrat mig en minut då jag sluppit micro studder och frame drop aka "min fps"
Samt kunnat vräka på med massa AA.
Allt är inte siffror med andra ord..

Inte konstigt om korten är senare samt har mer minne och är dyrare. Grats o/

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av piddeman:

Märks att AMD Panik pressar sina priser nu xD......

längtar tills 560 kommer under 2000:-

Vadå märks?

Ser väl ut som dom har mer kontroll på läget än på länge enligt mig. Ser ju hur bra ut som helst. Panik? Knappast.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Gigabyte 6850 och planerar CF Svalare (och därmed tystare) kort får man leta efter.

Permalänk
Medlem

Vid så pass bra pris/prestanda på mitt nuvarande kort kanske det trots allt är värt att slå till på en till. Har inte så stor användning av kraften, men kanske bäst att köpa snart innan kortet försvinner helt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Detta gjorde inte sommarens inköp av eyefinityrigg lättare
men ett 6970 2gb borde väl fortfarande vara ett bra köp med 3 1080p skärmar? Elelr är 6850 cf bättre ändå?
Jag som nästan hade bestämt mig

Tack för nya siffror även om dom sabbade mitt huvud XD

2st GTX580 klarar knappt 3 skärmar, så lycka till med ett 6970

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

2st GTX580 klarar knappt 3 skärmar, så lycka till med ett 6970

Va?! Då har du ju gjort någonting allvarligt fel! Jag kör 3 stycken 1080p skärmar med ett enda 5850 helt utan problem, så ja ett 6970 skulle vara mer än tillräckligt. Fattar inte vad du snackar om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takatalvi91:

Va?! Då har du ju gjort någonting allvarligt fel! Jag kör 3 stycken 1080p skärmar med ett enda 5850 helt utan problem, så ja ett 6970 skulle vara mer än tillräckligt. Fattar inte vad du snackar om..

Det blir lätt så när fanboys av ena laget ska kommentera andra laget.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Skrivet av Nerus:

Det blir lätt så när fanboys av ena laget ska kommentera andra laget.

Men nog tror jag att ett GTX 580 ska kunna köra 3 skärmar också. Jag har itne kört Nvidia på några år nu, men jag skulle bli väldigt förvånad om deras bästa grafikkort i SLI inte kan köra 3 skärmar. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takatalvi91:

Va?! Då har du ju gjort någonting allvarligt fel! Jag kör 3 stycken 1080p skärmar med ett enda 5850 helt utan problem, så ja ett 6970 skulle vara mer än tillräckligt. Fattar inte vad du snackar om..

Innan jag köpte GTXen så hade jag XFX HD5850 Black med DP VGA adapter, 6048x1080 i Bad Company 2 flöt inge vidare, kommer inte ihåg på rak arm men allt på högsta 4xAA så hade jag väl runt 30fps i MP vilket är ospelbart, självklart klarar kortet spelen, men med höga inställningar? Inte en chans i helvetet

Skrivet av Takatalvi91:

Men nog tror jag att ett GTX 580 ska kunna köra 3 skärmar också. Jag har itne kört Nvidia på några år nu, men jag skulle bli väldigt förvånad om deras bästa grafikkort i SLI inte kan köra 3 skärmar. xD

Ett GTX580 kan inte köra 3 skärmar, därav köpte jag 2.

Som sagt, korten klarar det men att "klara" och "högsta inställningar" är olika saker.

När jag först fick GTXen så provade jag diverse benchmarks osv, STALKER Call of Pripyat, 1920x1080 på högsta = 60fps.. 6038x1080 = 30fps~~ med 2st GTX580

Crysis 6038x1080 med allt på högsta = 40-50fps, kör Shaders på High (3/4), och EdgeAA inte FSAA, då får jag 60 stabilt

Amnesia 6034x1080 med SSAO 128 samples = 30fps, kör utan SSAO då har jag 60

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------
Ångrade iaf inte mitt köp av ett nytt 6970 för en tid sen, presterar jäkligt bra i min i5 rigg

låter bra det.
Någon här som kan säga hur 6970 2gb preserar i AvP3 eyefinity? alt har ett test med detta kortet emot något annat AMD i detta spel samt eyefinity?
sorry om jag är lite OT här men det är det som är intressant för mig just nu och jag tycker mig inte hitta något

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Märks att AMD Panik pressar sina priser nu xD......

längtar tills 560 kommer under 2000:-

Vadå panik? AMD har ju effektivare kretsar som drar mindre ström och skalar bättre än Nvidia. Jag tycker snarare att det är ett perfekt krig just nu Där BÅDA företagen har väldigt bra produkter.

Permalänk
Skrivet av mammaspappa:

Jag gjorde ett snabbt och ganska fult diagram som visar datan lite annorlunda. Lättare att se pris/prestanda kluster.

http://i54.tinypic.com/24ce3io.jpg
ursäkta tinypiclänken, vet inget bättre sätt att lägga upp det.

Snyggt diagram, men dags å vakna. Det är 2011 ;D

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Känns som man gjorde helt rätt när man införskaffade ett extra 5850!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Innan jag köpte GTXen så hade jag XFX HD5850 Black med DP VGA adapter, 6048x1080 i Bad Company 2 flöt inge vidare, kommer inte ihåg på rak arm men allt på högsta 4xAA så hade jag väl runt 30fps i MP vilket är ospelbart, självklart klarar kortet spelen, men med höga inställningar? Inte en chans i helvetet

Ett GTX580 kan inte köra 3 skärmar, därav köpte jag 2.

Som sagt, korten klarar det men att "klara" och "högsta inställningar" är olika saker.

När jag först fick GTXen så provade jag diverse benchmarks osv, STALKER Call of Pripyat, 1920x1080 på högsta = 60fps.. 6038x1080 = 30fps~~ med 2st GTX580

Crysis 6038x1080 med allt på högsta = 40-50fps, kör Shaders på High (3/4), och EdgeAA inte FSAA, då får jag 60 stabilt

Amnesia 6034x1080 med SSAO 128 samples = 30fps, kör utan SSAO då har jag 60

Ser inte direkt den extrema nödvändigheten att maxa AAn på extremt höra res.

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

2st GTX580 klarar knappt 3 skärmar, så lycka till med ett 6970

Haha du skojar va? jag kör 3 1080p skärmar på mitt 5870 och det funkar fint..

Visa signatur

1: Intel 2500k @ 4.4Ghz (Corsair H70) || Gigabyte Z68-UD4 || Asus Gtx 1070 Turbo 8GB || Corsair Vengeance 16 gb Intel 320 SSD 120GB || Corsair HX850w || 32" 2560x1440 + 2x 26" 1920x1200 || Lian Li A71b || Logitech Z5500 Creative x-fi xtrememusic|| Sennheiser Pc350SE || Qpad Mk-85 x Qpad 8K

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RainesX:

Detta gjorde inte sommarens inköp av eyefinityrigg lättare
men ett 6970 2gb borde väl fortfarande vara ett bra köp med 3 1080p skärmar? Elelr är 6850 cf bättre ändå?
Jag som nästan hade bestämt mig

Tack för nya siffror även om dom sabbade mitt huvud XD

Kolla in testet som vi lagt in i denna tråden, där kollar de diverse konfigurationer i Multiskärmsspelande. Slutet på första posten.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/913370-samlingstrad-eyefinity-tripplehead2go-nvidia-surround/

Skrivet av Takatalvi91:

Va?! Då har du ju gjort någonting allvarligt fel! Jag kör 3 stycken 1080p skärmar med ett enda 5850 helt utan problem, så ja ett 6970 skulle vara mer än tillräckligt. Fattar inte vad du snackar om..

Du kan inte köra med speciellt höga inställningar i spel från 2010 på ett 5850 och 5760x1080.

Skrivet av RainesX:

låter bra det.
Någon här som kan säga hur 6970 2gb preserar i AvP3 eyefinity? alt har ett test med detta kortet emot något annat AMD i detta spel samt eyefinity?
sorry om jag är lite OT här men det är det som är intressant för mig just nu och jag tycker mig inte hitta något

Ställ frågan i samma tråd som jag länkade, finns ett antal som bevakar den och antagligen kan svara. Själv lirar jag AvP med ett 5970 utan större problem och 6970 med sin nyare struktur och 2gb ska inte ha några problem med Eyefinity med hyfsade grafikinställningar.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av jonathan82:

Har ägt 2st 5870 i CF men sålt och köpt ett GTX580.
Inte ångrat mig en minut då jag sluppit micro studder och frame drop aka "min fps"
Samt kunnat vräka på med massa AA.
Allt är inte siffror med andra ord..

Jag har inga problem med fps drop och kör alltid på full aa+af

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Känns som man gjorde helt rätt när man införskaffade ett extra 5850!

Håller verkligen med!

Ang 6950 upplåst till 6970 så kommer detta inte fungera länge till då AMD ska byta revision på referenskorten och därmed hårdvarumässigt göra det omöjligt att låsa upp dessa (exakt på samma sätt som att det inte går att låsa upp 6850 kort).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Man blir ju inte mindre sugen på 6850 av det här

Permalänk

Köpte ett hd 6950 igår och jag är riktigt nöjd

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Jag kanske är gammalmodig av mig eller bara oinformerad, men är det bara jag som har svårt att se värdet av denna typ av diagram? Det är svåröverskådligt och ger en väldigt skev bild. Äldre grafikkort som fortfarande levererar, men inte alls i samma klass som nya, hamnar högt upp på listan då de sjunkit markant i pris sedan yngre, snabbare, modeller kommit in på marknaden. mammaspappas diagram (http://i54.tinypic.com/24ce3io.jpg) var fruktansvärt mycket bättre, anser jag. I det diagrammet kan man snabbt se vad man ska satsa på i den prisklass man tänkt sig, oavsett om man vill ha SLI/CF eller inte. Dock hade två diagram varit bättre i SLI/CF vs. enkelkort-avseendet

Visa signatur

// Etrai
"Ända"/"än" och "enda"/"en", learn the difference!
Kan du inte använda "de" och "dem" korrekt, skriv "dom".
Dator: en sån jag kan spela SotS och patiens på. Mobil: en sån som går att ringa med.

Permalänk
Skrivet av Etrai:

Jag kanske är gammalmodig av mig eller bara oinformerad, men är det bara jag som har svårt att se värdet av denna typ av diagram? Det är svåröverskådligt och ger en väldigt skev bild. Äldre grafikkort som fortfarande levererar, men inte alls i samma klass som nya, hamnar högt upp på listan då de sjunkit markant i pris sedan yngre, snabbare, modeller kommit in på marknaden. mammaspappas diagram (http://i54.tinypic.com/24ce3io.jpg) var fruktansvärt mycket bättre, anser jag. I det diagrammet kan man snabbt se vad man ska satsa på i den prisklass man tänkt sig, oavsett om man vill ha SLI/CF eller inte. Dock hade två diagram varit bättre i SLI/CF vs. enkelkort-avseendet

Tack för tipset! Tycker dock att det är intressant att se att enkelkortslösningar är dyrare för samma prestanda, vilket är tvärt emot vad jag trodde. Kanske man ska göra tvåkort- resp. enkortslösningar i olika färger...

Skrivet av minibite3:

Snyggt diagram, men dags å vakna. Det är 2011 ;D

Ja, hum, 2010 var det inte ja, hum, 2010 känns fortfarande väldigt mycket som framtiden för mig...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Etrai:

Jag kanske är gammalmodig av mig eller bara oinformerad, men är det bara jag som har svårt att se värdet av denna typ av diagram? Det är svåröverskådligt och ger en väldigt skev bild. Äldre grafikkort som fortfarande levererar, men inte alls i samma klass som nya, hamnar högt upp på listan då de sjunkit markant i pris sedan yngre, snabbare, modeller kommit in på marknaden. mammaspappas diagram (http://i54.tinypic.com/24ce3io.jpg) var fruktansvärt mycket bättre, anser jag. I det diagrammet kan man snabbt se vad man ska satsa på i den prisklass man tänkt sig, oavsett om man vill ha SLI/CF eller inte. Dock hade två diagram varit bättre i SLI/CF vs. enkelkort-avseendet

Äe det ligger nog en del i det du säger.
Själv tycker jag att sweclockers egna grafer säger en hel del och är väldigt nöjd med dessa. Två tänkbara orsaker till min inställning kan ju vara att jag redan känner till grafikkortsmarknaden ganska väl så jag inser att äldre kort som inte presterar så bra kan hamna högt upp på prestanda/krona. Graferna tydliggör ju inte detta så bra och alla sweclockers läsare kanske inte känner till prestandaförhålllandena så väl. Andra anledningen kan ju vara att mitt 6850 hamnade ganska bra i detta pris/prestandaindex ;D. Köpte det dock för 1700 så med mitt inköpspris hade det hamnat längre ned på listan.
Men när man presenterar lite fler siffror och jämförelser i grafer så berättar de aldrig hela sanningen om man inte använder flera olika visningssätt, så mammapappas alternativ är ett fint komplement.

Skrivet av mammaspappa:

Ja, hum, 2010 var det inte ja, hum, 2010 känns fortfarande väldigt mycket som framtiden för mig...

Tänk då hur mycket framtid 2011 måste kännas! Hohoho.
Tack för det alternativa diagrammet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Det är typ ingen skillnad. Varför hade dem inte med GTX 460 2gb i sådana tester t.ex. :P?

poängen är den att 6950 1 gb är avsevärt billigare än 2 gb varianten och skulle ranka mycket högre i cf-konfiguration än 2gb varianten

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vadå märks?

Ser väl ut som dom har mer kontroll på läget än på länge enligt mig. Ser ju hur bra ut som helst. Panik? Knappast.

Killen du citerade är en känd nVidia fanboy på SweC.
Bara att ignorera trollet.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar