"glömt" lösen ord på datorn. Katastrof!!

Permalänk
Medlem

"glömt" lösen ord på datorn. Katastrof!!

tja.
Jag ahr gjort något av det allra klantigaste jag någonsin har gjort. jag bytte lösen på datorn eftersom brorsan loggade in på min dator hela tiden. tänkte att ordet "autensierad" skulle vara ett bra lösen, svårt att komma på om man bara är 10 år. nu till saken: jag stavade fel, två gånger i rad(!) tydligen så nu är mitt lösen felstavat och jag vet inte hur jag felstavade det.
Kan tillägga att jag är admin på datorn, det är det enda kontot på datorn och jag har massor viktiga dokument och skoluppgifter på datorn.
det är windows vista basic 32bit. hur knäcker man lösen på de?? vore sjukt tacksam för svar

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Legendarisk

Filerna kan fortfarande läsas, det är bara inloggningen som är blockerad. Om du flyttar disken till en annan dator eller bootar från en cd/minneskort kan du ta backups på allt du behöver och sedan återställa systemet.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Hedersmedlem

Du såg inte länken ELGOT hade i din låsta tråd?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Koppla ur hårddisken och sätt in den i en annan dator med Windows Vista/7/Linux och traska in dit du behöver komma Däremot kommer du inte kunna använda den nuvarande installationen, utan det bästa är om du ominstallerar windows efter att du har fått tillbaka filerna

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Går vel att byta lösenord i BIOS? I alla fall på min HP

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _oZZar_:

Går vel att byta lösenord i BIOS? I alla fall på min HP

Han snackar om inloggningen i Windows

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ubuntu Live CD is the shit.

Visa signatur

*.*

Permalänk

http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/

Bränn på en CD eller skapa en bootbar USB-sticka. Hur enkelt och smidigt som helst att använda.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att du har stavat rätt i lösenordet? = autentisierad.

Permalänk
Medlem

Behövs inget extra program för att åtgärda detta, så länge man inte stängt av System Restore funktionen och har en Windows skiva tillgänglig.

Följ bara instruktionerna här så borde det fixas genom att lösenordet återgår till vad du hade innan:
http://support.microsoft.com/kb/940765

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Filerna kan fortfarande läsas, det är bara inloggningen som är blockerad. Om du flyttar disken till en annan dator eller bootar från en cd/minneskort kan du ta backups på allt du behöver och sedan återställa systemet.

Har tänkt på de men de e en IDE disk och jag tror inte att någon av mina polare har det.
Ja jag vet IDE används inte längre men jag har det på min plugg dator

Skrivet av Jalle64:

Du såg inte länken ELGOT hade i din låsta tråd?

Jo jag håller på att testa den. sry för dubbeltråd. trodde att internetet laggade ur och att tråden inte lades upp så jag startade ännu en...

Skrivet av Camel-en:

Kan det inte vara så att du har stavat rätt i lösenordet? = autentisierad.

oops, pinsamt men nej jag har inte stavat de så heller...

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

Om du inte vill använda något av de utmärkta alternativ som redan givits, så är det nog brute force varianten : "trial and error" som blir lösningen.
autentisierad
autentsierad
autensierad
autendsierad

(Men det finns massor av permutationer, valet är ditt

Lycka till.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Om du inte vill använda något av de utmärkta alternativ som redan givits, så är det nog brute force varianten : "trial and error" som blir lösningen.
autentisierad
autentsierad
autensierad
autendsierad

(Men det finns massor av permutationer, valet är ditt

Lycka till.

har testat ca 30 olika permutationer... jag testar med något av ovanstående alternativ

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

Tänk inte efter hur det stavas utan skriv bara. Brukar kunna pricka rätt då

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Du kanske ska lära dig stava lösenord också i så fall...

(du skrev lösen ord istället för lösenord)

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |