Normal överföringshastighet USB3? (sitter med en WD my book)

Permalänk
Medlem

Normal överföringshastighet USB3? (sitter med en WD my book)

Ciao,
Jag har precis köpt en WD my book men kan väl säga att hastigheten inte direkt impar på mig.

Sitter just nu och tankar över 16 gig i 25 mb/s till min interna hårddisk - 7200 rpm.

Har väl som mest varit upp runt 50 mb/sek. Måste säga att jag är rejält besviken.

Vad är normalt sett till överföringshastighet och USB 3?

(och innan någon frågar - Ja, min dator stödjer USB 3 och disken sitter i rätt port)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har bara testat med Kingstons DataTraveler USB3-minne och där läste jag i 80MB/sec och skrev i 60MB/sec, helt enligt specifikationerna för minnet.

Borde ju inte vara omöjligt att ligga på liknande hastigheter med en vanlig disk om de inte sitter riktigt kass disk i "booken".

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk

Med min samsung F3 1TB får jag circa 70-90mb/s

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Du är säker på att My Book också har USB3 stöd? Har du sökt efter nyare drivrutiner för ditt chipset? Har du någon realtids virusscanner igång?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på så mycket mera än interfacet, filsystemoverhead o scanningar , filstorlekar o dyl, stora filer går fort, många små tar evigheter även med snabba interface. Jag har själv en databas som innehåller nånstans kring 500 000 småfiler och den är seg, ca 4 ggr slöare att kopiera än samma mängd dvd isofiler på samma diskar. och då har jag excluderat mapparna från indexering och virusscan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Samsung F1 1TB i STlab S-270 case som har USB3 och ligger bara på 30-40 MB/s i överföring när jag kör den i USB3'n bak på moderkortet.

Ska de inte gå snabbare?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hur kontrollerar man vilka usb-portar som är 3.0? Sitter också och för över till en nyinköpt my passport, kopierar en mapp med massa skit (136gb) från en hårddisk på datorn. Men kommer bara upp i 7-8mb/sek och har nu provat flera olika usb-uttag...

Permalänk
Medlem

Som sagts innan, uppdaterade drivrutiner?

25 MB/s verkar nästan vara USB 2 hastighet,
om du nu inte kopierar många små filer.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Ofta, men inte alltid, så är usb 3.0 portar märkt med blå färg.

Skrivet av sindeed:

Hur kontrollerar man vilka usb-portar som är 3.0? Sitter också och för över till en nyinköpt my passport, kopierar en mapp med massa skit (136gb) från en hårddisk på datorn. Men kommer bara upp i 7-8mb/sek och har nu provat flera olika usb-uttag...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sindeed:

Hur kontrollerar man vilka usb-portar som är 3.0? Sitter också och för över till en nyinköpt my passport, kopierar en mapp med massa skit (136gb) från en hårddisk på datorn. Men kommer bara upp i 7-8mb/sek och har nu provat flera olika usb-uttag...

Svårt att svara på när vi inte vet ett smack om din dator, men generellt är det de blåa USB portarna.

Överföringshastigheten beror mycket på hur stora filerna är och hur fragmenterade de är, men mer än så borde du komma upp i

Permalänk
Medlem

Minns inte om det var min 3TB externa WD eller 4TB men vid stooora filer låg jag runt 95MB/s över USB3.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Disk: Seagate Extern 3TB USB3.
Hastighet: 94-105MB/s
Bord: Asus P9X79WS

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max