Permalänk
Medlem

Varm processor!

Tjenare, köpte ny dator igår och är lite fundersam angående CPU Tempraturen,
Processorn är en AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition och kylaren är en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2. I Idle ligger CPU tempen på 48 Grader, och vid full load närmare 60. Ska den verkligen vara så satans varm? Verkar lite väl mycket tycker jag. Fläkten kan jag itne få snabbare än 2200 RPM. Boxed fläkten låg på 6600 rpm, borde det inte finnas något program för att trissa upp fläkten en 1000 RPM kanske? Tacksam för snabbt svar

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Låter som du gjort fel vid montering, kanske råkat lyfta på fläkten när du satte dit den så det blivit luftbubblor i kylpastan.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Avstängd

60 grader är inte mycket...men du köpte nog fel kylare...Hyper 212 plus kostar 25kr mera och kyler myyyyycket bättre (större kylfläns med fler heatpipes )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

60 grader är inte mycket...men du köpte nog fel kylare...Hyper 212 plus kostar 25kr mera och kyler myyyyycket bättre (större kylfläns med fler heatpipes )

------------------
Det är inte mycket säger du?
Inte mycket när processorn han har, har en maxgräns på 63 grader och stänger av sig vid 65?

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=617&f1...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

------------------
Det är inte mycket säger du?
Inte mycket när processorn han har, har en maxgräns på 63 grader och stänger av sig vid 65?

Testade köra min CPU över 62grader (AMDs max gräns) och inget hände...den throttlar nog först vid 100grader Annars så är en CPU gjord av Kisel inte china plast...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

har du missat kylpasta kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Testade köra min CPU över 62grader (AMDs max gräns) och inget hände...den throttlar nog först vid 100grader Annars så är en CPU gjord av Kisel inte china plast...

----------------
Det må ha fungerat, men det är inte bra för processorn, och ofta resulterar högre temperaturer än rekommenderade (ofta också beroende på moderkort hur det beter sig) i ett instabilt system, bosd och till en kortare livslängd på processorn

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

------------------
Det är inte mycket säger du?
Inte mycket när processorn han har, har en maxgräns på 63 grader och stänger av sig vid 65?

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=617&f1...

Vad har du fått det ifrån? Att en processor stänger av sig vid 65 grader låter skummt.
Det brukar vara oskadligt att ha en processor som ligger under 75 grader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

----------------
Det må ha fungerat, men det är inte bra för processorn, och ofta resulterar högre temperaturer än rekommenderade (ofta också beroende på moderkort hur det beter sig) i ett instabilt system, bosd och till en kortare livslängd på processorn

Jaha...var har du den faktan då? Ingen vet om det är värmen eller spänningen som dödar CPUn...eftersom vi inte kan göra ett 3-4års test eftersom då är CPUn hopplöst föråldrad...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Vad har du fått det ifrån? Att en processor stänger av sig vid 65 grader låter skummt.
Det brukar vara oskadligt att ha en processor som ligger under 75 grader.

-----------
Det brukar vara så ja
Sen vad ditt moderkort är ställt på är en annan sak, men att gå över rekommenderade grader är inte bra oavsett

Mitt korkade moderkort stänger av sig runt 65 (tyvärr) och jag får ett instabilt system om jag klockar upp min 965:a högre än 3.8 pga min snåla fläkt inte mäktar med mer, just pga temperaturen stiger för mycket

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

för stor/liten del kylpasta? fel monterad?

gör om hela monteringen noggrant och se om du ser någon skildnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jaha...var har du den faktan då? Ingen vet om det är värmen eller spänningen som dödar CPUn...eftersom vi inte kan göra ett 3-4års test eftersom då är CPUn hopplöst föråldrad...

-----
Varför tror du att överklockare bryr sig om att tempsen är bra?..inte för att det är ett rykte att processorn dör när den får gå för varmt^^

Amd säger själva på sin sida att man BÖR (de säger inte att man inte får som en del uppfattade det) inte gå över den gränsen på 62 grader var det visst, sen att man gör det är var och ens ensak, själv håller jag mig till den säkra sidan, hellre safe than sorry.

Jag följer amd´s rekommendationer, precis som jag följer intels, och får därför inga problem heller, sen hänger det på slump också hur pass bra ens prolle tål stress från värme och spänningar och kylning också för den delen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ja, det satt kylpasta på kylaren, har haft isär, rengjort klickat dit ett halvt riskorn cirkus. 44 i idle nu. Retar mig på att fläkten snurrar så långsamt..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk

håller med ToxicTeaBag! gör om cpu kylarens montering helt och gör det noggrant. ha inte för mycket kylpasta på. mvh simon

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddoo:

Ja, det satt kylpasta på kylaren, har haft isär, rengjort klickat dit ett halvt riskorn cirkus. 44 i idle nu. Retar mig på att fläkten snurrar så långsamt..

----------------------
Hur är kylningen i ditt chassi i övrigt?
Jag menar, transporteras den varma luften ut ur lådan på ett bra sätt?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Här är en pic på tempen etc..

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Är hål överallt i chassit, är ett cooler master, sitter dock bara 1 st 120 mm i lådan. Men min gamla 6000+ utan någon som helst vent i ett skåp blev inte mer än 35-40 grader i load.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Ditt chassie står inte trångt till, i nåt litet utrymme eller liknande?
Jag har ett Fractal Design R3 med en del fläktar i, men den står trångt och lite dumt till och därför så håller min 965:a lite högre temp än vad som är brukligt idle

Det går inte att jämföra din gamla 6000+ med denna quadcore, de har väl ett watt på 85 och quadcoren har väl 125 så den utvecklar mer värme dels pga det

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Nix det står på skrivbordet i ett 15 kvm stort rum. Har byggt ihop 6 datorer innan aldrig vart något bekymmer innan, därför jag vänder mig hit

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

-----
Varför tror du att överklockare bryr sig om att tempsen är bra?..inte för att det är ett rykte att processorn dör när den får gå för varmt^^

Amd säger själva på sin sida att man BÖR (de säger inte att man inte får som en del uppfattade det) inte gå över den gränsen på 62 grader var det visst, sen att man gör det är var och ens ensak, själv håller jag mig till den säkra sidan, hellre safe than sorry.

Jag följer amd´s rekommendationer, precis som jag följer intels, och får därför inga problem heller, sen hänger det på slump också hur pass bra ens prolle tål stress från värme och spänningar och kylning också för den delen

Inte rekommenderar 100grader...vad jag vet består båda CPUerna av kisel så ingen fara på tacket med 60...(Varför överklockare vill hålla tempen nere är för att CPUn klockar bättre vid lägre temps...)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inte rekommenderar 100grader...vad jag vet består båda CPUerna av kisel så ingen fara på tacket med 60...(Varför överklockare vill hålla tempen nere är för att CPUn klockar bättre vid lägre temps...)

----------------
Det är inte intel vi ens diskuterar här, håll dig till trådskaparens 965:a istället.
De är olika och har olika värden som gränser, kollade du ens länken jag postade förut?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag hur mycket det skiljer sig mellan AMD och Intel cpu:er men jag är nöjd så länge min i5 håller sig under 90c. Tror inte att man märker av den s.k. förkortade livslängden då man oftast inte har en CPU i mer än 3-5 år om ens det, men vad vet jag.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddoo:

Nix det står på skrivbordet i ett 15 kvm stort rum. Har byggt ihop 6 datorer innan aldrig vart något bekymmer innan, därför jag vänder mig hit

------------------
Det var ju underligt..hm, ställ den på kylklampar^^

Nej, skämt åsido, hade en del problem med min 965:a också, jag gjorde om monteringen av fläkten ett antal gånger innan jag fick det tillräckligt bra, köpte arctic cooling mx-3 som pasta på ett lokalt hak dessutom, jag tror du kanske ändå behöver nåt lite mer i fläktväg i din låda trots öppenheten, eller så har du helt enkelt missat lite under monteringen med pastan t e x

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Monterade 120 MM fläkten ovanför kylaren, 120 MM blåser på kylaren och igenom elementen, och 98mm cpu fläkten suger det igenom, får hoppas det fungerar tills man köpt fler fläktar Tack för snabb respons!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddoo:

Monterade 120 MM fläkten ovanför kylaren, 120 MM blåser på kylaren och igenom elementen, och 98mm cpu fläkten suger det igenom, får hoppas det fungerar tills man köpt fler fläktar Tack för snabb respons!

-------------
Inga problem, i annat fall så kanske du får köpa dig en bättre kylare än den du har, den är inte dålig, bara det att jag tror den ligger lite på gränsen till att mäkta med processorn i vissa lägen..men att ha runt 35-45 i idle är inte dålig temp ändå..det är när det börjar rusa uppåt t e x under test med prime95 som du kommer märka nåt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

ska testa det då, testar nu, har igång wow + dead space 2 och packar upp 5 filmer, 53 grader. Skall testa med prime95

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk
Medlem

Avbröt prime95 när det rusade upp till 62 grader :/

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

----------------
Det är inte intel vi ens diskuterar här, håll dig till trådskaparens 965:a istället.
De är olika och har olika värden som gränser, kollade du ens länken jag postade förut?

haha nej det är inte intel...men Intel gör också Micro Processorer vad jag vet...Så temperatur tåligheten är ungefär den samma...dessutom är det nåt fel på AMDs sensorer då de visar temperaturer under rums temp samt mycket låga Idle värden...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

62 grader låter så märkligt med den kylaren du har köpt. jag har en cooler master hyper 212, samma processor som du och har ca 25-30 grader idle. har ungefär 19 grader rumstemperatur, du kanske har det varmt där datorn står?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

är väl en 20 grader i rummet kanske

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
MSI 870A-G54 AM3
Corsair 4GB 1600MHz XMS3 DDR3
Corsair SSD Force Series 120GB 2.5"