Permalänk

ändra fläkthastighet på A70

Hej jag har en Cpukylare som heter Corsair A70 och jag skulle vilja att fläktarna gick typ på 800 rpm istället för 1565 rpm konstant. Det 'r ju när man vill kolla på film elelr bara surfar. Det står att fläktarna kan gå 2000 och 1600, hur ska man göra så att dem går i lägre rpm? måste man ha en fläktkontroller eller vad?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Hej jag har en Cpukylare som heter Corsair A70 och jag skulle vilja att fläktarna gick typ på 800 rpm istället för 1565 rpm konstant. Det 'r ju när man vill kolla på film elelr bara surfar. Det står att fläktarna kan gå 2000 och 1600, hur ska man göra så att dem går i lägre rpm? måste man ha en fläktkontroller eller vad?

Har samma kylare och jag rekommenderar att byta fläktar. Med motståndet man får med går dom ju i 1600 och låter en hel del. Skaffa fläktstyrning lr byt fläktar

Permalänk
Skrivet av Akkid:

Har samma kylare och jag rekommenderar att byta fläktar. Med motståndet man får med går dom ju i 1600 och låter en hel del. Skaffa fläktstyrning lr byt fläktar

okej vad är enklast att byta fläktar eller att köpa en fläktstyrning? vilka fläktar ska jag ha då i så fall om jag köper nya.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

kan inte speedfan fungera? Det fungerar för mig på mina fläktar iallafall.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej vad är enklast att byta fläktar eller att köpa en fläktstyrning? vilka fläktar ska jag ha då i så fall om jag köper nya.

Jag köpte nya fläktar. Annars kan du prova som cirderf skrev med speedfan. Funkar dock inte med alla moderkort. Jag köpte 2 st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm. Om det blev bättre kylning av bara fläktbyte vet jag ej för i samma veva bytte jag chassi men jag sänkte iaf tempen med några grader och ljudet nå avsevärt

Permalänk
Skrivet av cirderf:

kan inte speedfan fungera? Det fungerar för mig på mina fläktar iallafall.

okej nej det funkar inte har testat.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Akkid:

Jag köpte nya fläktar. Annars kan du prova som cirderf skrev med speedfan. Funkar dock inte med alla moderkort. Jag köpte 2 st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm. Om det blev bättre kylning av bara fläktbyte vet jag ej för i samma veva bytte jag chassi men jag sänkte iaf tempen med några grader och ljudet nå avsevärt

okej dem verkar ju riktigt bra asså! jag ska nog köpa dem men hur ska jag sätta fast dem? på samma sätt som med fläktarna som kommer med A70?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej dem verkar ju riktigt bra asså! jag ska nog köpa dem men hur ska jag sätta fast dem? på samma sätt som med fläktarna som kommer med A70?

Precis. Bara dra av dom gamla fläktarna och på med dom nya

Permalänk
Skrivet av Akkid:

Precis. Bara dra av dom gamla fläktarna och på med dom nya

okej det låter ju sjukt nice någon som vet om det kommer bli bättre kylning? alltså nu har jag typ 28 idle, men det är om jag inte har gjort nåt på en timme-halvtimme. Sedan så har jag typ 43 i load. kommer det bli bättre eller samma?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Det kanske blir samma men inte bättre, är ju ändå ganska stor skillnad i RPM på fläktarna,
Men Gentle Typhoon är effektivare per RPM, så det blir betydligt tystare.
jag själv tänker kanske byta originalen till 2 PWM styrda så bios kan ta hand om styrningen, beroende på CPU tempen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det kanske blir samma men inte bättre, är ju ändå ganska stor skillnad i RPM på fläktarna,
Men Gentle Typhoon är effektivare per RPM, så det blir betydligt tystare.
jag själv tänker kanske byta originalen till 2 PWM styrda så bios kan ta hand om styrningen, beroende på CPU tempen

okej men jag kan överklocka med dem nya fläktarna med uan att loadtempen blir för hög?
vad menas med 2 PWM ?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Så två såna här då? http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo.... Det är ju skruvar till dem här, så hur ska jag då sätta fast dem? På fläktarna som följer med A70n så är det ju bara att trycka dit dem,

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Akkid:

Precis. Bara dra av dom gamla fläktarna och på med dom nya

är du säker? för på stockfläktarna så är det typ någon klickgrej an bara sätter på flänsen. Så är det väl inte på dessa fläktar?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

är du säker? för på stockfläktarna så är det typ någon klickgrej an bara sätter på flänsen. Så är det väl inte på dessa fläktar?

Dom sitter fast med gummi grejer som ska minska vibrations ljud. Dra av dom försiktigt från dom bara sen trycka på nya och dra igenom gummi grejen. Har själv gjort det så är säker

Permalänk
Skrivet av Akkid:

Dom sitter fast med gummi grejer som ska minska vibrations ljud. Dra av dom försiktigt från dom bara sen trycka på nya och dra igenom gummi grejen. Har själv gjort det så är säker

okej tack så mycket blir då att beställa hem dem

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/5321240/s...yphoon-1150rpm som är ju helt underbara!! dem kyler bättre och är mycket tystare. Älskar dem!!

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4