Ang. AMD Phenom2 original kylare (7000 rpm?!)

Permalänk

Ang. AMD Phenom2 original kylare (7000 rpm?!)

Tja, satte ihop nya datorn idag och allt funkar kalas förutom en liten grej.
Fläkten på original kylare till processorn låter som ini h******.
Kollar jag med Speedfan snurrar den nästan 7000 rpm!
Ska det vara såhär eller finns det något jag kan göra för att den ska hålla käften? (Förutom att köpa en ny kylare)

Temperaturen f.ö. är ~58c under stresstestet Orthos.

MVH G

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

köp ny den kyler inte så bra och låter som F*n tyckte jag med och min var nästan i 7k varv också enligt speedfan

Köpte denna och sänkte cpun med 10 grader + att den går i max 2k varv så den låter nästan ingenting, jämför man den mot orginalkylaren är det som en storstads ljud på dagen med all trafik och tutande och skrikande och sirener mot att man bor på landet och hör fåglarna kvittra haha ..

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

7k varv?!?! de är ju förfan nästan som en bil i max varv...

Permalänk
Skrivet av cirderf:

köp ny den kyler inte så bra och låter som F*n tyckte jag med och min var nästan i 7k varv också enligt speedfan

Köpte denna och sänkte cpun med 10 grader + att den går i max 2k varv så den låter nästan ingenting, jämför man den mot orginalkylaren är det som en storstads ljud på dagen med all trafik och tutande och skrikande och sirener mot att man bor på landet och hör fåglarna kvittra haha ..

http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...

Haha fan, misstänkte att jag inte kunde vara ensam.
Blir väl och köpa ny kylare då

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Tja, satte ihop nya datorn idag och allt funkar kalas förutom en liten grej.
Fläkten på original kylare till processorn låter som ini h******.
Kollar jag med Speedfan snurrar den nästan 7000 rpm!
Ska det vara såhär eller finns det något jag kan göra för att den ska hålla käften? (Förutom att köpa en ny kylare)

Temperaturen f.ö. är ~58c under stresstestet Orthos.

MVH G

OM du orka vänta så har kjell å kCampany Super-rea så kan du köpa den här Transformer 4, heatpipe för 100 kr. Rabatten gäller dock från 21 -28 februari 2011.
Här är super-rea listan

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Skrivet av remru218:

OM du orka vänta så har kjell å kCampany Super-rea så kan du köpa den här Transformer 4, heatpipe för 100 kr. Rabatten gäller dock från 21 -28 februari 2011.
Här är super-rea listan

Hej och tack för svaret.
Är tveksam till om den får plats i mitt chassi.
Har ett Lian Li PC-V351B (mATX).

Funderar dock på http://www.inet.se/artikel/5321297/scythe-shuriken-rev-b

Provade även att underclocka processorn och då blev den "tyst", dock inte så kul med en ny dator och inte kunna gibba alla grymma spel

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej och tack för svaret.
Är tveksam till om den får plats i mitt chassi.
Har ett Lian Li PC-V351B (mATX).

Funderar dock på http://www.inet.se/artikel/5321297/scythe-shuriken-rev-b

Provade även att underclocka processorn och då blev den "tyst", dock inte så kul med en ny dator och inte kunna gibba alla grymma spel

I så fall kanske bra att satsa på den. Men annars så får mäta å kolla hur mkt utrymme du har mellan chassi å cpu.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej och tack för svaret.
Är tveksam till om den får plats i mitt chassi.
Har ett Lian Li PC-V351B (mATX).

Funderar dock på http://www.inet.se/artikel/5321297/scythe-shuriken-rev-b

Provade även att underclocka processorn och då blev den "tyst", dock inte så kul med en ny dator och inte kunna gibba alla grymma spel

Har du ett så litet chassi så är det nog den som gäller då den verkar vara bra ändå cooler mastern jag länkade är rätt stor så den faller nog bort,

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

OM du orka vänta så har kjell å kCampany Super-rea så kan du köpa den här Transformer 4, heatpipe för 100 kr. Rabatten gäller dock från 21 -28 februari 2011.
Här är super-rea listan

Lite OT kanske men vet du om super-rean bara är på nätet?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Lite OT kanske men vet du om super-rean bara är på nätet?

Det vet jag inte men du kan kolla med de.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Har också en Phenom2 och när den kom upp i 4.000RPM började jag få panik för jag vet att chassi-fläktarna snurrar i ca 1000. Temperaturen var då ca 65C i stresstest och mellan 40-48 vid vanligt användande. Jag sänkte volten på min Phenom till 1,3V (1,4V stock) och har den klockad på 3,7ghz (3,2ghz stock). Nu är idle temperaturen nere på 32C och under vanligt användning går den sällan över 40C. Om jag kör något krävande som video bearbetning så närmar sig temperaturen 50C, men fläktens RPM håller sig på 2.500-3000, vilket är godkänt. Har kört Prime95 i 12 timmar och allt är OK

Din temperatur i Orthos låter normal (56C) så fläkten fyller sin funktion men 7000RPM är galet mycket. Hur är det med luftflödet i chassit?

Permalänk
Skrivet av emon:

Har också en Phenom2 och när den kom upp i 4.000RPM började jag få panik för jag vet att chassi-fläktarna snurrar i ca 1000. Temperaturen var då ca 65C i stresstest och mellan 40-48 vid vanligt användande. Jag sänkte volten på min Phenom till 1,3V (1,4V stock) och har den klockad på 3,7ghz (3,2ghz stock). Nu är idle temperaturen nere på 32C och under vanligt användning går den sällan över 40C. Om jag kör något krävande som video bearbetning så närmar sig temperaturen 50C, men fläktens RPM håller sig på 2.500-3000, vilket är godkänt. Har kört Prime95 i 12 timmar och allt är OK

Din temperatur i Orthos låter normal (56C) så fläkten fyller sin funktion men 7000RPM är galet mycket. Hur är det med luftflödet i chassit?

Okej, har min 1.232 V just nu och det sänkte fläkten avsevärd mycket.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Speedfan sucks

Visa signatur

Stationär: Rysk Super Maskin

Permalänk

Update: Hittade ÄNTLIGEN ett program som faktiskt kunde styra fläkten!
CPUID Hwmonitor PRO! (Dock endast fullversionen)

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Min AMD stock-kylare gick också upp i 7k varv, inte roligt d:
Men nu när jag köpt en ny (Noctua NH-U9B SE2), och den låter nästan ingenting (:

Permalänk
Medlem

Speedfan kan styra om man vet hur man gör

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Moderkortets inbyggda PWM styrnings funktion funkar bra, förstår inte varför man skulle vilja ha program till detta. Om man inte har hittat ett moderkort utan denna funktionen, tror det va standard på AM3 dock.

Ställ in så att den inte går upp i max varv förens processorn når 60c bara.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk

hade en phenom x4 945 tidigare stock fläkten hördes ingenting. under load snurrade den i 2200 tempen var cirka 52 och vila gick den ner till 27 med varvtal cirka 1500

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.