Hej Att ta bort kylpasta med fönsterputs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Hej Att ta bort kylpasta med fönsterputs

Hej

Jag vet att denna tråd finns: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

men jag undrar om det går att ta bort kylpasta från CPU med hjälp av fönsterputs? det innehåller:

vatten, denatuerad alkohol, parfym, Cl42090

problemet bör vara parfym...? men hur är det i praktiken ?? jag pallar inte köpa t-röd eller nåt jag inte kommer att använda i framtiden.........

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På nätet
Registrerad
Jan 2009

Innehåller ju vatten också som kan rinna ner i sockeln, inget att rekommendera alls. T-röd eller kemisk bensin är ju inte precis några stora slantar.

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stallarholmen
Registrerad
Apr 2009

Ingen som du känner som har det då?
Nästan alla jag känner har t-röd eller någit liknande i garaget eller i skrubben.

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

jag bor i en studentlägenhet, har ingen här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2009

Fönsterputs går jättebra, ta en ren trasa, på med lite fönsterputs på trasan och tvätta!

Men var lite försiktig, vill ju inte ha sönder nått.

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Rickard11:

Innehåller ju vatten också som kan rinna ner i sockeln, inget att rekommendera alls. T-röd eller kemisk bensin är ju inte precis några stora slantar.

alltså man tar väl inte så mkt att det börjar rinna eller så... spruta lite på en tops o sen försöka torka av, försiktigt... skulle det gÅ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2009

Du vet väl att det går att köpa kemiskt ren bensin på småflaska i din lokala Konsum/Ica-butik.

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Daffas77:

Du vet väl att det går att köpa kemiskt ren bensin på småflaska i din lokala Konsum/Ica-butik.

jag har en ICA nära, jag vet inte om det säljs där...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På nätet
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av constipation:

alltså man tar väl inte så mkt att det börjar rinna eller så... spruta lite på en tops o sen försöka torka av, försiktigt... skulle det gÅ?

Det är klart det går om du är försiktigt, men risken finns alltid att något går lite snett. Men give it a try vettja.

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskil
Registrerad
Jan 2011

Personligen skulle jag inte testa fönsterputs, speciellt inte parfyrmerad. Men jag är också ganska feg när det gäller sånt här. Det handlar ju inte bara om att få bort kylpastan. Du vill inte lämna några rester som stör nästa applicering av ny pasta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Beace:

Personligen skulle jag inte testa fönsterputs, speciellt inte parfyrmerad. Men jag är också ganska feg när det gäller sånt här. Det handlar ju inte bara om att få bort kylpastan. Du vill inte lämna några rester som stör nästa applicering av ny pasta.

precis... ska kolla "ica nära" imorrn, va ska jag fråga efter? t-röd/sprit ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enviken
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av constipation:

precis... ska kolla "ica nära" imorrn, va ska jag fråga efter? t-röd/sprit ?

Antingen det eller "Kemiskt ren bensin"

//BG

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Blackgoat:

Antingen det eller "Kemiskt ren bensin"

//BG

Går inte bara använda sårsprit?

Kan din dator göra det här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskil
Registrerad
Jan 2011

Jag har även använt lacknafta, om något av det andra verkar svårt att få tag på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Kolla efter någon av dessa:

One fool can ask more questions in a minute than twelve wise men can answer in an hour.
--Nikolai Lenin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2009

Enl. min erfarenhet så brukar dessa flaskor stå på samma hylla som klorin och andra rengöringsmedel.

EDIT:
Jag måste ju bara nämna också att det egentligen bästa att göra rent med är ISOPROPYLALKOHOL.
Finns att köpa på apoteket.

Varunr: 337329 Förpackning: 100 ml Pris: 56 kr

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2009

Personligen kör jag aceton på örontofsar... funkar klockrent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Nov 2009

Etanol funkar utmärkt.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Eller så tar man bara lite dasspapper och hoppar över de organiska lösningsmedlen helt. Du som student lär väl redan ha eldorados dasspapper som är strävt och luddfritt.
Annars är det inga problem att spruta lite fönsterputs på en trasa och torka med det. Hade alla dagar valt fönsterputs före lacknafta.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Isopropylalkohol bör man använda och det finns på apoteket.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Don
Registrerad
Aug 2010

Alcogel och kaffefilter funkar perfekt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Daffas77:

Enl. min erfarenhet så brukar dessa flaskor stå på samma hylla som klorin och andra rengöringsmedel.

EDIT:
Jag måste ju bara nämna också att det egentligen bästa att göra rent med är ISOPROPYLALKOHOL.
Finns att köpa på apoteket.

Varunr: 337329 Förpackning: 100 ml Pris: 56 kr

Skrivet av Json_81:

Isopropylalkohol bör man använda och det finns på apoteket.

Instämmer. Isopropylalkohol är de bästa som går att använda som privatperson. När jag jobbade som kylmontör så fanns de andra medel men de är ju för industriellt bruk.

Så lägg du dom ynka 56kr på en flaska på apoteket. Varför använda något annat än de bästa när de ändå handlar om så lite pengar?

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Ant3:

Instämmer. Isopropylalkohol är de bästa som går att använda som privatperson. När jag jobbade som kylmontör så fanns de andra medel men de är ju för industriellt bruk.

Så lägg du dom ynka 56kr på en flaska på apoteket. Varför använda något annat än de bästa när de ändå handlar om så lite pengar?

Räcker en evighet dessutom kan jag tillägga.
Jag har nog haft min i närmare 10 år och fortfarande en hel del kvar.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Sep 2009

Minns ja använder nagelbortagningsmedel en gång, när ja skulle byta kylare, den innehöll iaf Isopropylalkohol, men parfym med, fan va datorn luktade som en utekväll, sprit och äcklig parfym haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
junsele
Registrerad
Apr 2009

om du inte har råd med något liknande kan du lika gärna bara torka av det med hushållspapper och se till att det inte blir något papper kvar.

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av ErsdaHL06:

om du inte har råd med något liknande kan du lika gärna bara torka av det med hushållspapper och se till att det inte blir något papper kvar.

Använd helst inte vanligt papper, ta istället kaffefilter. Men denna diskussionen har spårat ur lite, vi alla har olika erfarenheter om hur man ska göra och vad man ska använda. Dom flesta mer eller mindre framgångsrika. Men det vi förmodligen är ganska eniga om är att processorn ska vara kliniskt ren och helst INTE ska ha rester kvar efter rengöringsmedel.

Evga Supernova 1300 G2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2010

Varenda fruntimmer har ju en flaska aceton i badrumsskåpet..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Zyriak:

Alcogel och kaffefilter funkar perfekt

Återfettande handsprit? Fett är det man ska undvika på en yta som ska leda värme.