Permalänk
Medlem

Stabil klock inte längre stabil

Hej!
Har en core 2 duo e6850 (mb Asus maximus xtreme x38chip) som jag fram tills nu har kört 24/7 i 4.0Ghz (12h occt stabil). Kände för att klocka lite mer igår så jag sparade min 4ghz klock med OC profile i Bios och körde upp den i 4.3 med ganska saftig volt. Det hade jag inte planerat att köra 24/7 så jag ladda upp min gamla vanliga klock men den var inte längre stabil bsod överallt!?! Det krävdes en jäkla massa mer volt för att få den stabil igen.. Någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh Simon

Visa signatur

Asus Maximus Extreme moderkort s775 | Core 2 Duo E6850 4.2ghz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3| Evga Geforce 9800Gtx | Corsair VX 550watt | Zalman Cnps9900 max cpukyl | Scythe kazemaster pro 5.25 fläktkontroller | Lian Li Pc-p50 chassi | Samsung f3 1tb x2 raid0

Permalänk
Medlem

Din CPU har antagligen blivit sämre, det är ovanligt att CPU:n tvärdör av för mycket spänning, men höga spänningar förstör sakta men säkert CPU:er så att de klockar sämre och sämre.

Fin klock på den gamla proppen annars, har inte fått upp min över 3,9 oavsett hur mycket spänning jag dragit på trotts vattenkylning, gissar att du legat på med ganska rejäl spänning för att skrämma upp den i 4,3.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Ok tack för ditt svar
PLL krävde lite mer spänning över 3.9 på min i alla fall testa det om du inte redan har.
1.72bios vcore tror jag att jag låg på 0.03 vdroop dock

Visa signatur

Asus Maximus Extreme moderkort s775 | Core 2 Duo E6850 4.2ghz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3| Evga Geforce 9800Gtx | Corsair VX 550watt | Zalman Cnps9900 max cpukyl | Scythe kazemaster pro 5.25 fläktkontroller | Lian Li Pc-p50 chassi | Samsung f3 1tb x2 raid0

Permalänk
Avstängd

det problem jag upptäckt med sparade bios i oc profile är att när du klockar upp och sedan vill ha tillbaka din gamla oc så måste du först reseta bios, sedan klocka manuellt utan den sparade klocken!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Hmmm, kommer inte ihåg vad jag var in och pillade med, har "bara" kört på rätt länge 3,8 då spänningen som behövdes drog iväg någonstans där, och det gick tillräckligt snabbt. Men kanske ska göra ett max test innan jag river ner datorn, och bygger ihop min burk som grejerna kom till igår

Man ska ju steka nått någongån, och nu är väll ett ok läge

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

det problem jag upptäckt med sparade bios i oc profile är att när du klockar upp och sedan vill ha tillbaka din gamla oc så måste du först reseta bios, sedan klocka manuellt utan den sparade klocken!

Ok tack ska titta på de

Visa signatur

Asus Maximus Extreme moderkort s775 | Core 2 Duo E6850 4.2ghz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3| Evga Geforce 9800Gtx | Corsair VX 550watt | Zalman Cnps9900 max cpukyl | Scythe kazemaster pro 5.25 fläktkontroller | Lian Li Pc-p50 chassi | Samsung f3 1tb x2 raid0