Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öckerö
Registrerad
Aug 2010

Kylare för överklockad I5 760

Nu ligger det till såhär, jag vill överklocka min processor utan att den blir extremt överhettad.
Klockade min I5 760 till 4.6Ghz men temperaturen blev lite obekväm så jag behöver en ny kylare innan jag kör med den klocken.
Har just nu en intel stock kylare, socket 1156.

Vill ha en kylare som inte tömmer plånboken och är helt klart prisvärd, ljudnivån spelar ingen roll.
Har dock ganska liten plats i mitt chassi:
http://i56.tinypic.com/28c147m.jpg
http://i51.tinypic.com/2lnd8gw.jpg

Vad ni ser är processorfläkten, samt 2x 140mm utblås i toppen+1x 120mm utblås där bak.
(Ursäkta bildkvaliten)

Har kollat lite på corsair h50, men vill gärna ha lite alternativ (helst billigare sådana)
Kanske vore bra om man kunde utnyttja de befintliga fläktarna på något fiffigt sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Trångt minsann, tror det blir svårt att få in nåt annat än en H50 som ändå klarar att kyla till 4,6ghz.

Herregud människa, vad kör du för spänning till processorn och vad får du för temperaturer med OCCT/prime95?

i5 3570k @ 4,5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asrock Z77 Pro4. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Steelseries Rival 700. Filco Majestouch 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Skulle rekommendera att du skaffar en Corsair H70 med två stycken Scythe Gentle Typhoon-fläktar på 1850rpm och sätter dom i Push´n Pull, dvs en på ena sidan som trycker in luften i radiatorn och en på den andra sidan som drar ut luften ur radiatorn. En i5 på 4.6ghz är inte att leka med, och jag kan inte riktigt fatta att du fått upp den över 4.4ghz med stockkylaren. Måste vara dom gigantiska fläktarna ovanför som gör ett och annat

Kalaset lär landa på typ 800:-, men det är ungefär det bästa du kan ha i det där chassit.

Lycka till!

3960x 5GHz @ 1.376v | Rampage IV Gene | R9 Nano | Enthoo Mini XL | XSPC RX360 & RX240 | Alphacool D5 m. EK-topp | AX760i | 1GBit Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öckerö
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Printscreen:

Trångt minsann, tror det blir svårt att få in nåt annat än en H50 som ändå klarar att kyla till 4,6ghz.

Herregud människa, vad kör du för spänning till processorn och vad får du för temperaturer med OCCT/prime95?

Nu skall ni veta att jag är inte pro på klockning men de fanns redan överklocknings inställningar i bios som funkade.
körde occt 100%load och var uppe i 80 grader på 2m 58s, sen stängde occt av datorn då jag har satt en gräns på 80 för säkerhets skull. Men jag kan kolla spänning etc så fort jag har införskaffat ny kylare.

Skrivet av Deathdancer:

Skulle rekommendera att du skaffar en Corsair H70 med två stycken Scythe Gentle Typhoon-fläktar på 1850rpm och sätter dom i Push´n Pull, dvs en på ena sidan som trycker in luften i radiatorn och en på den andra sidan som drar ut luften ur radiatorn. En i5 på 4.6ghz är inte att leka med, och jag kan inte riktigt fatta att du fått upp den över 4.4ghz med stockkylaren. Måste vara dom gigantiska fläktarna ovanför som gör ett och annat

Kalaset lär landa på typ 800:-, men det är ungefär det bästa du kan ha i det där chassit.

Lycka till!

Okej tackar, jo får nog bli en H70 då, men de hamnar runt 1000lappen inte 800

Men en sak till, ska jag då ändra luftflödet? Dvs ifrån det nuvarande IN-front+Botten+sidan Och ut topp+akter
Till: In topp+ akter och ut Front+botten+sidan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2010

Sitter på en i5 750 med denna kylare Zalman CNPS10X Performance. Körs stock förtillfälligt med turbo boost aktiverat. Kommer aldrig över 45*C i load på normalt spelande(Bc2), 3D Mark 11 mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öckerö
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av stoltz:

Sitter på en i5 750 med denna kylare Zalman CNPS10X Performance. Körs stock förtillfälligt med turbo boost aktiverat. Kommer aldrig över 45*C i load på normalt spelande(Bc2), 3D Mark 11 mm.

Hum, du har inte lust och köra en runda occt bara för och testa? priset på denna var ju lite snällare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2010

Körde prime95 i 30min. Hoppas det duger. Nu jobbar dock bara cpu'n...

Antec P183 + 4 st Schyte GT 1450rpm
ATI 5870

Allt körs auto i bios, fläcktar mm. Rumstemp 20*.

edit:.. bildlänk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öckerö
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av stoltz:

Körde prime95 i 30min. Hoppas det duger. Nu jobbar dock bara cpu'n...

Antec P183 + 4 st Schyte GT 1450rpm
ATI 5870

Allt körs auto i bios, fläcktar mm. Rumstemp 20*.

edit:.. bildlänk

Tackar för detta