Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Olika frågor

Hej!
Är lite nybörjare på kylare och sånt hoppas ni kan hjälpa mig.
Min setup Gigabyte P55-UD3, i5 750,Corsair 4GB 1600MHz XMS3, CM HAF 922.

1. Vad innebär push n pull? Har stött på detta begreppet i flera trådar nu.

2. Nu ca 1 år senare har min orginal cpukylare börjat låta en del.
Fundera på denna, är det ett bra val? Noctua NH-D14

3. Läste i en tråd om en som hade Noctua NH-D14,
Men han skulle byta ut fläktarna på den till Scythe 120mm Gentle Typhoon.
Varför byter man ut fläktarna på en Noctua NH-D14, är den inte redan bra?

4. Tycker att fläktarna på mitt CM HAF 922 låter en del (dock inte lika jävligt som cpukylaren) också, men verkar kyla bra. Har ni tips på några som kyler lika bra men är tystare?
Det är två 200mm och en 120mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av meaow:

Hej!

4. Tycker att fläktarna på mitt CM HAF 922 låter en del (dock inte lika jävligt som cpukylaren) också, men verkar kyla bra. Har ni tips på några som kyler lika bra men är tystare?

1. Push and pull är att du har en fläkt som puttar in luft i kylflänsen och en på andra sidan som drar ut luften, för optimalt luftflöde.

2. Noctua NH-D14 är den bästa luftkylaren på planeten enligt sweclockers egna test. Med tre fläktar lär den kyla en vulkan. Annars är Corsair H50/H70 bra för ditt stora chassi

3. Man byter ut fläktarna för att få högre luftflöde. Fläktarna som följer med är mycket tysta som de är men snurrar inte så snabbt.

4. Jag hade ett CM HAF 922 till nyligen och ångrar att jag inte köpte ett Fractal R2 istället. Dock fanns inte R2 vid inköpstillfället. Bästa sättet är väl att kolla på inet eller webhallen för specs. Du får avväga kapaciteten (CFM eller M3/h) mot ljudnivån på dem.

i5 3570k @ 4,5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asrock Z77 Pro4. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Steelseries Rival 700. Filco Majestouch 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av meaow:

Hej!

1. Det är när en fläkt blåser in luft i kylaren/radiatorn(push="tryck) och den andra suger ut luft ur kylaren/radiatorn(pull=dra)

2. Det kan inte vara damm som går att det går varmare därav högre ljud? Jag försöker blåsa rent en gång i månaden elektronik drar till sig enormt mycket damm.

3. Ja Noctua NH-D14 är förmodligen den bästa luftkylaren som finns idag. Sen varför han bytte ut fläktarna vet jag tyvärr inte har ingen erfarenhet av noctuas fläktar. Själv kör jag med 2st Gentle Typhoon på min Scythe Yasya och dom trycker luft riktigt bra.

4. Visst låter dom litegrann med jag är inte direkt känslig för ljud. fast det som låter mest tror jag är gallren där fläktarna sitter samt att det blir nån resonans i lådan. Hade en likadan 200mm fläkt på mitt gamla chassie fast då utan galler å den var knäpptyst. Har även tagit bort 120mm fläkt å bara kört med 200mm å det e dom som låter. Så med största sannolikhet är det nog lådan som skapar ljudet å inte fläktarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Tack för alla svar
Verkar som jag får stå ut ett litet tag till med ljudet av chassit och skaffa nytt lite senare.
Troligtvis något ljuddämpat som Fractal Define XL eller nåt hehe