BSOD problem relaterat till fel överklockning?

Permalänk

BSOD problem relaterat till fel överklockning?

Hej Sweclockers! Ändå sedan jag för två veckor sedan böt från DDR2 till DDR3 minnen har jag haft ett flertal BSOD problem. Nedan visas systeminfo.

Moderkort:Gigabyte GA-EP35-DS3Rhttp://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2740#ov
Minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 http://bit.ly/hDfRtD
CPU: E4500 http://intel.ly/99ddey

Robust Graphics Booster___________ [Auto] CPU Clock Ratio ____________ [9] CPU Host Clock Control_ [Enabled] CPU Host Frequency (MHz)__________ [333] PCI Express Frequency (Mhz)_______ [100] C.I.A. 2__________________________ [Disabled] System Memory Multiplier (SPD)____ [4.0~] Memory Frequency (MHz)_________0 1333 DRAM Timing Selectable_______ SPD __ [Manual] Performance Enhance = [Standard] CAS Latency Time________________ 9 Dram RAS# to CAS# Delay_________ 9 Dram RAS# Precharge Delay_______ 9 Precharge Delay (tRAS)__________ 24 ACT to ACT Delay (tRRD)_________ AUTO Rank Write to READ Delay________ AUTO Write to Precharge Delay_________ AUTO Refresh to ACT Delay______________ AUTO Read to Precharge Delay__________ AUTO Static tRead Value_______________ AUTO Static tRead Phase Adjust________ AUTO System Voltage Control__________[Manual] DDR2/DDR3 OverVoltage Control__ [Standard] PCI-E OverVoltage Control_______ [Standard] FSB OverVoltage Control________ [Standard] (G)MCH OverVoltage Control_____ [Standard]

Någon som har någon aning om vad som kan vara felet?
Memtest86+ är kört och jag får en hel del fel.

Mer exakt
Permalänk

Kan det vara fel på hårdvaran eller är det något jag gjort?

Permalänk
Medlem

gå in på sevenforums.com och registrera dig och ladda upp en del filer så kommer de lösa dina BSODs åt dig,.

De svarar väldigt snabbt också

Permalänk

Skall göras Nikko. Känns dock som att det är ett mer överklocknings/inställningsproblem än bara vanliga BSOD crasher men jag vet inte. Tack.

Permalänk

Någon som kan svara på vad skillnaden mellan 4# och 4~ är när jag ställer in System Memory Multiplier och vilket ska jag ha?

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så har du satt i DDR3 minnen i ett moderkort gjort för DDR2 minnen, ser jag fel eller? Kan ju inte gå annat än fel!

Visa signatur

Windows 7 Home Premium 64-bit|Thermaltake Kandalf Tower|Enermax Liberty 500W|Asus P5B|Intel C2D E6600 @2,4GHz|4Gb (2x2Gb) Crucial DDR2 6400 800MHz|2st Western Digital Caviar® Green™ 2TB|Radeon HD5770 1Gb|BenQ E2420HD 24"

Permalänk
Avstängd

hur får man på ddr3 minnen på ett moderkort som inte ens stödjer det?? eller har jag läst allt fel??

Permalänk
Entusiast

Det finns 775 moderkort med stöd för DDR3.. Tror dock inte att man köper ett Svindyrt moderkort och en så dålig processor.

EDIT: Såg just att TS hade länk till moderkortet..

DDR3 i DDR2 slots.. Lyckat.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Det finns 775 moderkort med stöd för DDR3.. Tror dock inte att man köper ett Svindyrt moderkort och en så dålig processor.

EDIT: Såg just att TS hade länk till moderkortet..

DDR3 i DDR2 slots.. Lyckat.

jag menar det. sågade han i dem då eller. slägga kanske. hmm vill veta hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

jag menar det. sågade han i dem då eller. slägga kanske. hmm vill veta hur.

haha ifall han gjorde det så är han klockren ju ;D

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Entusiast

Är överaskad att datorn ens gick igång.. Borde ha behövts en hel del ''våld'' för att få minnena på rätt plats (Som Og900turbo sade)

Dagens tråd

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Oj den här tråden var mysko, skulle bra gärna vilja se vad det står under mainbord i CPU-Z
kanske TS har uppgivet fel moderkort, för inget borde fungera minnet ska ju inte ens gå att få dit i DDR2 socklar.

Annars blir man ju lite nyfiken, kan det tänkas att ett DDR3 minne kan funka i en DDR2 slott om man modifierar lite så den går ner, P35 chipset stödjer ju faktiskt DDR3 också.

Men mig veterligen är DDR2 och DDR3 socklar för elektriskt olika, borde verkligen inte kunna fungera. kan inte annat än tro moderkortet är ett annat eller så driver TS med oss

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Dagens tråd

+1

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Givetvis ska det vara DS3R modellen med stöd för DDR3 som ska vara länkat etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugossons:

Givetvis ska det vara DS3R modellen med stöd för DDR3 som ska vara länkat etc.

det förklarar endel

http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/motherboard_memor... dina minnen stödjs inte

Permalänk
Medlem

Finns visserligen inte med i listan, men kan självklart funka ändå.
Testa stickorna en och en i memtest, också testa med något sänkt Mhz, och också kanske en liten voltökning
Är inget större tvivel att det dina minnen som orsakar blåskärm då memtest visar error

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av og900turbo:

Minnena funkar utan problem om jag stänger av all överklockning. Det är ju inte hela världen om jag inte kan överklocka processorn med helt klart skulle det vara att föredra.

Permalänk
Medlem

Då ligger ju felet i din klock och inte i dina minnen..

Visa signatur

Asus Maximus Extreme moderkort s775 | Core 2 Duo E6850 4.2ghz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3| Evga Geforce 9800Gtx | Corsair VX 550watt | Zalman Cnps9900 max cpukyl | Scythe kazemaster pro 5.25 fläktkontroller | Lian Li Pc-p50 chassi | Samsung f3 1tb x2 raid0

Permalänk
Skrivet av Simon92:

Då ligger ju felet i din klock och inte i dina minnen..

Obviously. Tänkte därför höra här om någon kan detta bättre än en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugossons:

Obviously. Tänkte därför höra här om någon kan detta bättre än en själv.

Kan vadå? Överklockning?

Visa signatur

Asus Maximus Extreme moderkort s775 | Core 2 Duo E6850 4.2ghz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3| Evga Geforce 9800Gtx | Corsair VX 550watt | Zalman Cnps9900 max cpukyl | Scythe kazemaster pro 5.25 fläktkontroller | Lian Li Pc-p50 chassi | Samsung f3 1tb x2 raid0

Permalänk

Precis Simon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugossons:

Obviously. Tänkte därför höra här om någon kan detta bättre än en själv.

Det finns nog många här på swec som kan överklockning bättre än dig skulle jag tro.
Du kan ju börja med att söka runt efter guider där du kan lära dig grunderna.

En början http://http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/

mvh

Visa signatur

Asus Maximus Extreme moderkort s775 | Core 2 Duo E6850 4.2ghz | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3| Evga Geforce 9800Gtx | Corsair VX 550watt | Zalman Cnps9900 max cpukyl | Scythe kazemaster pro 5.25 fläktkontroller | Lian Li Pc-p50 chassi | Samsung f3 1tb x2 raid0