Spekulationer om nya ägare ger AMD uppgång på börsen

Permalänk
Melding Plague

Spekulationer om nya ägare ger AMD uppgång på börsen

Det är turbulenta tider för AMD som på kort tid blivit av med både vd och flera toppchefer. Nu talas det om att processortillverkaren är till salu.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja vem vill man ha som ägare till AMD? Skulle inte förvåna mig om ATIC som äger större delen i GlobalFoundries vill köpa AMD. Eller så blir det kanske som tidigare rykten att Oracle köper AMD? Inte för att det hade varit bra alls..... Undra hur många procent AMD aktier har gått upp nu totalt efter Intels misstag också nu detta?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Isf är det nog bäst om IBM köper dem.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att de inte får någon ägare utan långsiktiga visioner och mål. The future is fusion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Isf är det nog bäst om IBM köper dem.

IBM har knoppat av väldigt mycket av sin hårdvarutillverkning och gjort om sig självt till ett konsultbolag. IBM är ett mycket dåligt val som ägare idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag tror inte på IBM som då till viss del skulle konkurrera med sig själva och det brukar inte sluta bra. Jag tror mer på HP som idag saknar halvledarutveckling. Hur det än blir hoppas jag att AMD får finnas kvar som ett alternativ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

^^ HP nejtack värdelösa

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Proffsmobbare

Älskar hur forumsexperter ska uttala sig om bra och dåliga ägarval helt baserat på företagens datorrelaterade produkter i lågprissegmentet..

Permalänk
Medlem

Ingen intel fanboy whinat om detta ennu? what tha..?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Laine:

Älskar hur forumsexperter ska uttala sig om bra och dåliga ägarval helt baserat på företagens datorrelaterade produkter i lågprissegmentet..

swec ftw och yeah, köp amd swec!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

swec ftw och yeah, köp amd swec!

Tårtan var bara början

Permalänk
Medlem

Var misstag att göra sig av med Meyer innan man sett hur det går för Llano och Bulldozer. Känns som att AMD behöver en långsiktig partner med förtroende och pengar nog att ge dem lite spelrum.

IBM skulle troligtvis aldrig köpa AMD, tror mer på ny aktör.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag tror mer på HP som idag saknar halvledarutveckling.

De hade snarare men har lagt ner sin PA-RISC utveckling och kommer bara ge support på maskiner med dessa kretsar fram tills 2013.

Permalänk
Medlem

Det har ju varit en del väldigt kunnigt spekulerande om att detta är huvudanledningen till att Dirk Meyer fick sparken.
Dirk Meyer har varit väldigt framgångsrik men han är inte typen som vill sälja, han vill driva företaget vidare i egen regi.
Säger jag och låter smart trots att jag bara upprepar någonting jag läst hos anandtech.

Permalänk
Avstängd

IBM´s persondator del såldes väl till kina ägt bolag? kanske nåt kina bolag köper elelr indisk?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Ja det är tufft för Amd när inte ens ägarna vill äga ******

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel köper hela rasket så slipper man alla jobbiga prestandajämförelser när man ska köpa ny rigg. Skönt om det bara finns ett alternativ.

.

.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Hoppas Intel köper hela rasket så slipper man alla jobbiga prestandajämförelser när man ska köpa ny rigg. Skönt om det bara finns ett alternativ.

Där kom ett intelligent inlägg äntligen...

En producent...utvecklingen går vidare...eller....

Det troliga är nog att ett amerikanskt eller japanskt finanshus går in som hel eller delägare, AMD är undervärderat. Detta ger en bra bonus när deras nya serier kommer ut på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Coolg8:

Där kom ett intligent inlägg äntligen...

En producent...utvecklingen går vidare...eller....

Det troliga är nog att ett amerikanskt eller japanskt finanshus går in som hel eller delägare, AMD är undervärderat. Detta ger en bra bonus när deras nya serier kommer ut på marknaden.

Ingen förmåga att förstå sig på ironi?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Om Intel skulle köpa upp AMD så skulle dom kunna sätta vilka priser dom vill på processorer, vilket inte är bra för oss konsumenter.

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Skrivet av SpitZen:

Om Intel skulle köpa upp AMD så skulle dom kunna sätta vilka priser dom vill på processorer, vilket inte är bra för oss konsumenter.

Kommer aldrig att hända då USAs konkuransmyndigheter skulle sätta tvärstopp för en sådan affär

Permalänk
Hedersmedlem

Microsoft kan väl köpa AMD och bli ett riktigt powerhouse över hela linjen, från vaggan till graven. Från mobiler/spelkonsoller till kompletta serverlösningar.

Och nej, jag har ingen aning om de skulle vara bra ägare eller att en fusion ens skulle vara vettig. Tanken bara slog mig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Läste på NH att det ryktas om att Dell ska vara en möjlig köpare. Men det företag som vill köpa AMD ska väl antingen vara intresserad av att integrera deras produkter med sina egna eller vara intresserade av att plocka ut vinster på lång sikt. Riskkaptialbolag eller stora datortillverkare dvs.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Om det ska vara på det viset så kan inte intel ens förse sina kretsar med en enkel Sataport utan att faila.
Åter till frågan.
AMD blir uppköpt av någon kines eller ryss och fortsätter som vanligt.
Med Bulldozer och Fusion och Radeon mm, så kan det ett atraktivt köp för en kines, som ändå tillverkar det mesta ialla fall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

IBM´s persondator del såldes väl till kina ägt bolag? kanske nåt kina bolag köper elelr indisk?

Lenovo. Kinesiskt ja.

Hårddisktillverkningen såldes till Hitachi.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Lenovo. Kinesiskt ja.

Hårddisktillverkningen såldes till Hitachi.

Ja, deras deskstar AKA deathstar serie var ju inte så lyssande mot slutet :o.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Ja, deras deskstar AKA deathstar serie var ju inte så lyssande mot slutet :o.

Gav man sjutton i att överklocka bussen och höll dom svala så funkade dom bra. Fick mina att leva så länge att dom hann bli omoderna iaf.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Gav man sjutton i att överklocka bussen och höll dom svala så funkade dom bra. Fick mina att leva så länge att dom hann bli omoderna iaf.

Överklocka har jag aldrig brytt mig om ;).
Jobbat i butik och vi fick in rätt mycket deskstar, sen byte vi till Samsung istället.
Mest burkar utan egen hdd kylning men det brukar diskar överleva.

Permalänk
Medlem

Vore balt om Samsung gick in och köpte AMD!
Galet stort företag det hade blivit då!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Osten87:

Vore balt om Samsung gick in och köpte AMD!
Galet stort företag det hade blivit då!

Samsung är redan GALET stort

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)