Permalänk
Medlem

Noctua DH-14 för varm

Installerade precis en Noctua DH-14 i min dator.
Överklockade min intel i7 920 till 3800

När jag testar den i OCCT blir den för varm!

Körde först med
DRAM frequency 1 200 MHz
CPU ratio setting 19
BCLK 200 MHz
CPU voltage 1,35 V
CPU PLL voltage 1,90 V
QPI/DRAM voltage 1,35 V
DRAM Bus voltage 1,65 V

det verkar som att den klarar BCLK 191 MHZ med standard volt settings.

Den blir dock fortfarande för varm, som mest 100 grader...

Har applicerat kylpasta på flera olika sätt nu, men det är svårt att rotera den stora kylaren, därmed blir kanske inte kylpastan tillräckligt "tillplattad" så att metallen inte får optimal kontakt kanske? Testade att sätta en liten klick i mitten lika stor som ett halvt riskorn, men då stängde den av sig automatiskt för att den blev för varm.

EDIT: Jag testade en gång med standard volt och 20x BCLK på 160, då blev den som varmast ca 80 grader och ca 47 i idle. Men det är ganska mkt för den lilla överklockningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dougielol:

låter inte bra du, den verkar inte få rätt kylning aka (inte 100%ig kontakt med fläkten).
hm. testa med orginalkylaren och se om du ser annorlunda resultat?

Dougielol: vad pratar du om ?

--> mpa984: det du kan testa är att kolla om kylplattan är rak och inte för böjd då det låter som det .

här har du ett tips hur du gör det .

Där kan se hur jag gjorde.

Mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! När jag tog bort kylaren igen för att kolla det du sa testade jag även att rengöra processorn med lite alcohol (hittade inget annat). Så satte jag en liten kladd kylpasta i mitten och nu verkar det som att temperaturen är ganska ok. Den ligger på 65 som max när jag kör Prime95 och strax under 40 på idle med 20% överklockning!

Kom på en sak, är lite osäker på vilket värde jag ska sätta på DRAM Frequency. Ska jag sätta ca 1333 Mhz, eftersom det är de minne jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpa984:

Tack för tipset! När jag tog bort kylaren igen för att kolla det du sa testade jag även att rengöra processorn med lite alcohol (hittade inget annat). Så satte jag en liten kladd kylpasta i mitten och nu verkar det som att temperaturen är ganska ok. Den ligger på 65 som max när jag kör Prime95 och strax under 40 på idle med 20% överklockning!

Kom på en sak, är lite osäker på vilket värde jag ska sätta på DRAM Frequency. Ska jag sätta ca 1333 Mhz, eftersom det är de minne jag har?

hoppas det löste sig.

Vad är det för minnen du har..

vad jag vet så brukar man köpa 1333mhz minnen om man inte ska överklocka ..

vad för klock har du din cpu i nu .. har du hyperthreading på eller av ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

du kan nog sänka volten lite som du ser i min sign ( http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1459536 ) så ska du se att den blir lite svalare (eller så klockar du mer helt enkelt, tyckte de va lite udda när jag köpte min slappa på å körde standard klock bara för att kolla temp skillnad och den va ju bra, men trodde bättre, sen började jag klocka den å såg att jag sänkte volten snarare än att höja den då auto drar på som fan)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har redan volten på 1.20

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

hoppas det löste sig.

Vad är det för minnen du har..

vad jag vet så brukar man köpa 1333mhz minnen om man inte ska överklocka ..

vad för klock har du din cpu i nu .. har du hyperthreading på eller av ?

Har 3570 MHz (170 x 21), standard volt, HT on.

Permalänk
Skrivet av mpa984:

Tack för tipset! När jag tog bort kylaren igen för att kolla det du sa testade jag även att rengöra processorn med lite alcohol (hittade inget annat). Så satte jag en liten kladd kylpasta i mitten och nu verkar det som att temperaturen är ganska ok. Den ligger på 65 som max när jag kör Prime95 och strax under 40 på idle med 20% överklockning!

Kom på en sak, är lite osäker på vilket värde jag ska sätta på DRAM Frequency. Ska jag sätta ca 1333 Mhz, eftersom det är de minne jag har?

Kör IBT istället.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS