Geforce GTX 590 och GTX 550 Ti avslöjas i drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 590 och GTX 550 Ti avslöjas i drivrutiner

Nvidias senaste drivrutiner skvallrar om att åtminstone två nya grafikkort är på väg från det gröna laget. Prestandamonstret Geforce GTX 590 får sällskap av mellanklassaren GTX 550 Ti.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stör mig lite på att Nvidia kallas det gröna laget då deras kort drar mest watt
Men on topic så låter det trevligt !

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Stör mig lite på att Nvidia kallas det gröna laget då deras kort drar mest watt
Men on topic så låter det trevligt !

Haha, ska vi anmäla dem till någon för vilseledande färger i sin logo?

Permalänk
Medlem

Låter bra!

Permalänk

Fortfarande nyfiken på hur 590 kommer se ut, så vitt jag vet så finns det väl inte ens några "lläckta" bilder än ?

Permalänk
Medlem

va fint ! hoppas det inte kostar 10000 bara

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är hur 580 kommer stå sig mot detta kort. Det känns spontant att priset på 590 inte kan vara så mycket högre för att de ska säljas bra. Känns mer som 590 är gjort för att nvidia ska hänga med i prestandatoppen mot amds dubbelgpu-kort. Det lär som vanligt inte säljas så många.

Vad det inte nvidia som kapade dualkort förresten?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Detta kanske få Nvidia att ta sig förbi AMD i mellanklasskortssegmentet ordentligt. Har läst lite att dagens GTS 450 inte riktigt uppfyllda förväntningarna när det kom och att AMD HD5770 är det mer prisvärda kortet av de två. Då AMD dock enbart verkar ha märkt om sina kommande mellanklassare (bl.a HD6770) så kan man alltid hoppas på att Nvidia gjort ett ordentligt jobb denna gång och leverarar ett mer trovärdigt kort. Vad tror ni?

Permalänk

1000+ cuda kärnor. Vilket jäkla monster om dom kan tygla strömförsörjningen.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Den som köper ett sånt kort bryr sig nog inte om elkostnaden
Börjar tro att nvidia och elbolagen samverkar...Nvidias kort som finns ute i stugorna måste ge elbolagen en liten extra slant LOL

Men ska bli kul att se tester av detta kort

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Skrivet av DJHogi:

Detta kanske få Nvidia att ta sig förbi AMD i mellanklasskortssegmentet ordentligt. Har läst lite att dagens GTS 450 inte riktigt uppfyllda förväntningarna när det kom och att AMD HD5770 är det mer prisvärda kortet av de två. Då AMD dock enbart verkar ha märkt om sina kommande mellanklassare (bl.a HD6770) så kan man alltid hoppas på att Nvidia gjort ett ordentligt jobb denna gång och leverarar ett mer trovärdigt kort. Vad tror ni?

hd 6770 ersätter hd 5670

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

En öppen fråga att spekulera i: Är det någon som vet mer om hur snabb -en- CUDA-kärna faktiskt är? Hade varit intressant att som jämförelse veta. Handlar det om en ungefär motsvarighet av en äldre 486:a eller en första generationens pentium?

Permalänk
Medlem

gtx 590, 3 gb ram, dvs 1.5 gb per gpu. Jag hade hoppats på 2 gb per gpu.. hade varit bättre för höga upplösningar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Catman:

Den som köper ett sånt kort bryr sig nog inte om elkostnaden
Börjar tro att nvidia och elbolagen samverkar...Nvidias kort som finns ute i stugorna måste ge elbolagen en liten extra slant LOL

Men ska bli kul att se tester av detta kort

Vad tror du händer med den elektriska energi som ett grafikkort har använt?

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnny Calibanio:

Vad tror du händer med den elektriska energi som ett grafikkort har använt?

Värmer upp min lägenhet ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

hd 6770 ersätter hd 5670

Gör det verkligen det.....?

http://www.sweclockers.com/nyhet/13375-amd-doper-om-juniper-t...

Vad kommer då emellan HD6770 och HD6850? Känns som ett märkligt gap där tycker jag.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

gtx 590, 3 gb ram, dvs 1.5 gb per gpu. Jag hade hoppats på 2 gb per gpu.. hade varit bättre för höga upplösningar.

Det brukar ju vara så, dom tar det bästa singel kortet och skruvar ner det lite. Så SLI/CF kommer vara bättre än 6990/590.

Sen vet jag inte vad som är bäst när det gäller clockning men jag förmodar att det inte är någon större skillnad. SLI/CF håller sig säkert kallare eftersom dom har en kylning/GPU. Ska bli jävligt kul när man får igång riggen och kan börja testa på riktigt.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Catman:

Värmer upp min lägenhet ^^

Precis, all den elektriska energi som använts av grafikkortet avges i form av värme precis som ett element. Energi kan varken förintas eller nyskapas, bara omvandlas. Det innebär att om du sänker effekten på ditt/dina element i din bostad så kommer det att kompensera för den energi som grafikkortet använder. Vad det i slutändan innebär är att grafikkortet i princip inte har någon som helst inverkan på din elkonsumtion.

Energisnål elektronik är främst lönsam i länder med värma klimat, i ett land som Sverige där vi tvingas värma våra bostäder 9 månader om året har det ingen större inverkan.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

En öppen fråga att spekulera i: Är det någon som vet mer om hur snabb -en- CUDA-kärna faktiskt är? Hade varit intressant att som jämförelse veta. Handlar det om en ungefär motsvarighet av en äldre 486:a eller en första generationens pentium?

Streamprocessorer arbetar inte på samma sätt som x86-baserade processorer. Streamprocessorer är parallella och x86 är sekventiella. De är inte jämförbara.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja, då är det officielt, inget förbannat mer Whine om att AMD fuskar med att ha det snabbaste kortet i världen för den har 2 GPU:er.
Jag undrar bara hur bra denna är med tanke på hur mycket dem måste klockas ner.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

590 är inte gjort för att säljas, kommer endast göras i väldigt småa upplagor eftersom de behöver de allra bästa gpuerna för att hålla strömförbrukningen nere.

590 ska ta tillbaka prestandatronen för nVidia.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på hur de har optimerat drivrutinerna för gtx560.
Hoppas det går förbi 6950 nu.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Inaktiv

Vilket kort tror ni tar hem prestandakronan då? 6990 eller 590?

Permalänk

dags att bygga på tre pci-e kontakter på korten kanske? 3st 6-pinnare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Streamprocessorer arbetar inte på samma sätt som x86-baserade processorer. Streamprocessorer är parallella och x86 är sekventiella. De är inte jämförbara.

Tänkte nästan nämna detta men tänkte att det var underförstått. Trots att prestandan inte kan jämföras X<->X så kanske man ändå kan få en vag fingervisning om jämförda kalkulationer. Processorerna arbetar inte på samma sätt men visst måste det finnas något sätt att ge en hint om motsvarande prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon161417:

Vilket kort tror ni tar hem prestandakronan då? 6990 eller 590?

Jag gissar på 590

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hoyld:

Jag gissar på 590

Jaa, är lite av en Radeon fanboy själv men tror också på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

En öppen fråga att spekulera i: Är det någon som vet mer om hur snabb -en- CUDA-kärna faktiskt är? Hade varit intressant att som jämförelse veta. Handlar det om en ungefär motsvarighet av en äldre 486:a eller en första generationens pentium?

Man får väl se shaderklock och sen leta fram hur många IPC varje kärna har, sen i praktiken kan det vara svårt att räkna ut det....jag är också intresserad utav ett vettigt svar på den frågan.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon161417:

Vilket kort tror ni tar hem prestandakronan då? 6990 eller 590?

Det kan bli väldigt jämt. så vill inte utala mig om vad jag tror hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Man får väl se shaderklock och sen leta fram hur många IPC varje kärna har, sen i praktiken kan det vara svårt att räkna ut det....jag är också intresserad utav ett vettigt svar på den frågan.

Javisst, ett ungefärligt värde vore intressant höra då det trots allt händer väldigt mycket i datorvärlden och det publiceras mycket om hur effektiva gpu-kärnor är på vissa uppgifter jämfört med en vanlig processor. Därför undrar man ju Intressant vore då att se siffror vid ett specifikt test; ex hur en cuda-kärna står sig i en uppgift i jämförelse med ex en gammal pentium 90Mhz.