Apple bokar 60 procent av den globala pekskärmstillverkningen

Permalänk
Melding Plague

Apple bokar 60 procent av den globala pekskärmstillverkningen

När Apple laddar upp inför nya generationer av surfplattan Ipad går det åt pekskärmar i en rasande takt, vilket sätter käppar i hjulet för konkurrenterna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Har inte planerat att köpa någon. Förstår inte riktigt vad man ska ha de till.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Kommer detta betyda att dom "nya" plattorna kommer ha ett högre pris eller bara dröja innan dom landar i lagren? Hur påverkas detta Appels lansering av nästa platta? Kommer den bli billigare pga dom låga inköpspriserna (dom lär få) av att köpa in så stora volymer eller högt eftersom dom måste ligga ute med så mycket pengar under en så pass lång tid?

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Avstängd

När en surfplatta kostar 2500kr köper jag...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Har inte planerat att köpa någon. Förstår inte riktigt vad man ska ha de till.

Precis samma här, och de ligger inte i en prisklass som kan motivera impulsköp heller. Jag är inte det minsta frestad ännu.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så förstår jag inte vad man ska med en surfplatta till. Nu när telefonerna är så pass kraftfulla och högupplösta finns det inte något direkt segment för surfplattor, annat än det där "JAG HAR MASSA PENGAR OCH JAG VILL FÖRLÄNGA MIN E-PENIS!"

Kan någon berätta vad man kan göra på en Ipad som du inte kan göra på din telefon, eller på din netbook?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hjälpsam

Fint när man käkar ostbågar och petar på skärmen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ska troligen till U.S.A iår så hoppas ipad2 har släppts där då:)

Permalänk

När en surfplatta är riktigt bra på allt utom spel och inte är apple så köper jag kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Ärligt talat så förstår jag inte vad man ska med en surfplatta till. Nu när telefonerna är så pass kraftfulla och högupplösta finns det inte något direkt segment för surfplattor, annat än det där "JAG HAR MASSA PENGAR OCH JAG VILL FÖRLÄNGA MIN E-PENIS!"

Kan någon berätta vad man kan göra på en Ipad som du inte kan göra på din telefon, eller på din netbook?

Läsa böcker utan att behöva hålla mobilen 10cm ifrån ögonen?
Min iPad kan jag hantera på samma avstånd som en vanlig bok, vilket inte går med min telefon.

Det där är ju lite som att jämföra en 24" TV och en 52" TV. Varför köper man en större TV, när det ändå är samma upplösning på den mindre och du ser samma sorts program? Tja, den är större. Det är själva anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När en surfplatta kostar 2500kr köper jag...

Det gör de redan: http://www.prisjakt.nu/search.php?s=surfplatta&r=1&e

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en surfplatta med Chrome OS... och som ligger under 2500:-
Har redan en iPhone 4 och är ganska besviken på den då motsvarande modeller hos andra tillverkare är lika bra om inte bättre. Detsamma gäller säkerligen för surfplattor också.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Läsa böcker utan att behöva hålla mobilen 10cm ifrån ögonen?
Min iPad kan jag hantera på samma avstånd som en vanlig bok, vilket inte går med min telefon.

Det där är ju lite som att jämföra en 24" TV och en 52" TV. Varför köper man en större TV, när det ändå är samma upplösning på den mindre och du ser samma sorts program? Tja, den är större. Det är själva anledningen.

Fast jämförelsen mellan netbook och Ipad känns nog mer klokren. Uppstartstid och förmågan att slippa allt krångel är väll störst nyttan jag kan se där ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När en surfplatta kostar 2500kr köper jag...

Skrivet av Gabe:

Jag skulle vilja ha en surfplatta med Chrome OS... och som ligger under 2500:-
Har redan en iPhone 4 och är ganska besviken på den då motsvarande modeller hos andra tillverkare är lika bra om inte bättre. Detsamma gäller säkerligen för surfplattor också.

Finns redan: http://www.prisjakt.nu/search.php?s=surfplatta&r=1&e

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Läsa böcker utan att behöva hålla mobilen 10cm ifrån ögonen?
Min iPad kan jag hantera på samma avstånd som en vanlig bok, vilket inte går med min telefon.

Det där är ju lite som att jämföra en 24" TV och en 52" TV. Varför köper man en större TV, när det ändå är samma upplösning på den mindre och du ser samma sorts program? Tja, den är större. Det är själva anledningen.

Har du provat läsa en riktig bok ? nä, men det är det här jag inte förstår riktigt varför klämma in allt halvdant i en sak istället för att ha allt orginal och bra ? jag förstår det inte, men jag har inte en surfplatta så meh that's all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Ärligt talat så förstår jag inte vad man ska med en surfplatta till. Nu när telefonerna är så pass kraftfulla och högupplösta finns det inte något direkt segment för surfplattor, annat än det där "JAG HAR MASSA PENGAR OCH JAG VILL FÖRLÄNGA MIN E-PENIS!"

Kan någon berätta vad man kan göra på en Ipad som du inte kan göra på din telefon, eller på din netbook?

Jag skulle använda den som universalfjärrkontroll, slösurfa i soffan, digitalt spelbräde, extern skärm till HTPC med mera

Permalänk
Avstängd

Inga vettiga för 2500kr... klart du kan köpa en stationär dator för 3000kr men den duger inte till mycket...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Läsa böcker utan att behöva hålla mobilen 10cm ifrån ögonen?
Min iPad kan jag hantera på samma avstånd som en vanlig bok, vilket inte går med min telefon.

Det där är ju lite som att jämföra en 24" TV och en 52" TV. Varför köper man en större TV, när det ändå är samma upplösning på den mindre och du ser samma sorts program? Tja, den är större. Det är själva anledningen.

Jag sitter med en HTC Wildfire, och jag kan hålla med om att telefoner/smartphones med den upplösningen (<VGA) är jobbiga att läsa på, men när jag kört I4 eller HTC DHD har jag aldrig blivit trött i ögonen av att läsa på dem, och med tanke på mitt synfel(V. +3.5 H. +5.4 + kraftigt cylindervärde) borde det verkligen inte spela någon roll för mestadelen av människorna, men det är klart, finns ju dom som är avundsjuka på människor med permobiler

Vad jag vill ha fram är att det känns som att vi gör oss beroende av saker som aldrig varit nödvändiga i våra liv tidigare, och nu menar jag inte på ett konservativt sätt att alla borde lära sig skrivstil och läsa en bok i veckan, utan jag menar att det inte finns någon målgrupp, utom den som nu skapats pga hypen på pekplattorna.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Inga vettiga för 2500kr... klart du kan köpa en stationär dator för 3000kr men den duger inte till mycket...

Man kan säkert köra Minecraft på den

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

När en vettig tablet når 2500-3000kr, då ska jag överväga det, men 7-10k som de ligger på nu gör det svårt att motivera ett leksaksköp.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

När en surfplatta är riktigt bra på allt utom spel och inte är apple så köper jag kanske.

Gå på en med android plattformen då.

Permalänk
Medlem

Eböcker

Skrivet av Asheileon:

Har du provat läsa en riktig bok ? nä, men det är det här jag inte förstår riktigt varför klämma in allt halvdant i en sak istället för att ha allt orginal och bra ? jag förstår det inte, men jag har inte en surfplatta så meh that's all.

Mycket lättare att läsa allt i ett utgåvan utav Sagan om Ringen på en läs platta istället för en bok som är tjock som ett antal tegelstenar. Samt att man kan ha med sig ett par tusen böcker till i den lilla plattan, vilket du skulle behöva en lastbil till med "orginal böcker".

Galaxy Tab är tillex utmäkrt storlek för att läsa böcker den är stor som en pocket bok. Samt att man kan slå upp ord i ordböcker om det är något ord man inte känner till genom att markera ordet och välja att slå upp det. Väldigt bra när man tillex läser böcker på främmande språk och inte orkar ha med sig en tung ordbok på sidan om. Sedan en extra bonus är att du har en inbyggd läslampa i en tablet så då har man löst det problemet med.

Permalänk
Medlem

Eftersom Apple säljer sina surfplattor för ungefär 7000 kr så vet jag att dom är värda ungefär 2000-3000 kr och jag betalar endast för märke.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem

Smartphones kan jag förstå, men jag ser absolut inget behov av en surfplatta,
tycker mer att dom är ivägen.

Jag har en telefon med ganska stor skärm (htc desire hd) och en 13"-bärbar
(acer 3820tg), och jag kan verkligen inte hitta något användningsområde som
dessa inte klarar av men som en surfplatta skulle kunna göra.

Jag ska alltså konka runt på
1. telefon - användningsområden?:ja
2. Bärbar - användningsområden?:ja
3. surfplatta - användningsområden?:nej? (och så kostar den lika mkt som de två ovan?)

Det är ungefär som att bära runt på två bärbara istället för en!

Så kan någon kanske övertyga mig om vad jag kan ha plattan till?
Det måste ju finnas något för dom säljer ju väldigt bra, men är det bara statussymboler? Känns som det borde finnas någon praktisk tillämpning...Vad har jag missat

Läsplatta....Handikappad laptop som alla vill hjälpa?
Man skulle ju kunna ha det istället för laptop om man inte behöver skriva eller spela så mkt, det är klart.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker det är som en fluga, kul att ta ett tag men sen så tröttnar man. Om jag dock inte hade en iPhone som jag har nu skulle jag kanske kunna tänka mig att köpa en iPad. Men aldrig tillsammans med min iPhone.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XHI:

Jag tycker det är som en fluga, kul att ta ett tag men sen så tröttnar man. Om jag dock inte hade en iPhone som jag har nu skulle jag kanske kunna tänka mig att köpa en iPad. Men aldrig tillsammans med min iPhone.

Känns rätt rimligt det du säger

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid sitta på den när det blir kallt om baken..

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Eftersom Apple säljer sina surfplattor för ungefär 7000 kr så vet jag att dom är värda ungefär 2000-3000 kr och jag betalar endast för märke.

7000kr? Du får 16GB för 4600kr ca jag köpte min från usa för 3200kr. iPad 64GB 3G kostar runt 7000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Eftersom Apple säljer sina surfplattor för ungefär 7000 kr så vet jag att dom är värda ungefär 2000-3000 kr och jag betalar endast för märke.

Inte ens den dyraste iPaden kostar 7000.

Permalänk
Medlem

Perfekt att ha i kamera väskan istället för en laptop för att titta på bilderna och även lagra bilder på som man tömt från kameran.

Visa signatur

Tofu bud