Tveksam CPU score i 3dmark06 med AMD Phenom II 955 @ 3,9 Ghz.

Permalänk

Tveksam CPU score i 3dmark06 med AMD Phenom II 955 @ 3,9 Ghz.

Hej, är lite fundersam över min CPU score i 3dmark06 och övriga program.
Har som sagt OCat till 3,9 Ghz genom att endast öka multipeln till X19.5 och
minnen i 1600mhz 9-9-9-24.

Får endast 5427 i score, tycker att den borde vara högre med tanke på att en kompis i5 750 får 5700.

Skulle vara skönt med lite tips och råd!

MVH Mr. G

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Entusiast

Jag kan inte säga så mycket mer än att Intel drar ifrån nuvarandes AMD i benchmarks. Jag upplever inte att min CPU flaskar men ändå får jag bara 12500 Poäng @ 3Dmark Vantage med CPU score och GPU scoren ligger på 15000, Men ja.. Det är svårt att jämnföra Intel och AMD's 4kärniga i 3dmark program

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hej, är lite fundersam över min CPU score i 3dmark06 och övriga program.
Har som sagt OCat till 3,9 Ghz genom att endast öka multipeln till X19.5 och
minnen i 1600mhz 9-9-9-24.

Får endast 5427 i score, tycker att den borde vara högre med tanke på att en kompis i5 750 får 5700.

Skulle vara skönt med lite tips och råd!

MVH Mr. G

Skrivet av Jonssown:

Jag kan inte säga så mycket mer än att Intel drar ifrån nuvarandes AMD i benchmarks. Jag upplever inte att min CPU flaskar men ändå får jag bara 12500 Poäng @ 3Dmark Vantage med CPU score och GPU scoren ligger på 15000, Men ja.. Det är svårt att jämnföra Intel och AMD's 4kärniga i 3dmark program

Har också en 955BE får 13053 i cpu score i vantage och 19124 i gpu score. Håller på att köra 3dmark 06 precis nu så jag postar snart igen med resultat.

EDIT 5287 i cpu score. Blir tydligen ny dator då, när AMD behagar släppa sina nya cpuer.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

3dmark06 använder inte mer än två kärnor så där ligger problemet att CPUn inte får så många poäng.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

3dmark06 använder inte mer än två kärnor så där ligger problemet att CPUn inte får så många poäng.

Tack, då kan jag glatt spela vidare på datorn ett tag till

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

3dmark06 använder inte mer än två kärnor så där ligger problemet att CPUn inte får så många poäng.

Jo den använder fler än två kärnor i CPUtestet. Ganska enkelt jämför en C2D med en C2Q och C2Q får mer CPUpoäng. Dock som sagts tidigare kan inte 3dmark06 använda flera trådar i GPUtesterna sm2.0 och sm3.0score.

Som skrivits tidigare i denna tråd, intel är bättre i benchmarks så ska köra benchmarks ska man ha intel. Ska man spela spelar det ingen roll eftersom i dagsläget är det GPU som sätter gränserna om man kör HD upplösningar. En Phenom II X4 presterar inte nämnvärt sämre än en i5 760 i spel om man inte kör i 1024x768 på medium, men det är det nog inte många som gör gissar jag på.

Kör man i 1920x1200 med rätt höga grafikinställningar är det ingen skillnad alls.
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Jo den använder fler än två kärnor i CPUtestet. Ganska enkelt jämför en C2D med en C2Q och C2Q får mer CPUpoäng. Dock som sagts tidigare kan inte 3dmark06 använda flera trådar i GPUtesterna sm2.0 och sm3.0score.

Som skrivits tidigare i denna tråd, intel är bättre i benchmarks så ska köra benchmarks ska man ha intel. Ska man spela spelar det ingen roll eftersom i dagsläget är det GPU som sätter gränserna om man kör HD upplösningar. En Phenom II X4 presterar inte nämnvärt sämre än en i5 760 i spel om man inte kör i 1024x768 på medium, men det är det nog inte många som gör gissar jag på.

Kör man i 1920x1200 med rätt höga grafikinställningar är det ingen skillnad alls.
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Okej tack för ett utförligt svar.

Angående klockningen då;
Finns det något mer jag kan göra för att höja prestandan mer än att höja frekvensen på själva CPUn?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Mitt 3dmark 06 Resultat

Tjena läste precis din tråd då jag lekte lite med clock förkvensen på min Phenom II 965 x4 ''Revsion C3'' och hade precis själv kört cpu test i 3dmark06 så bestämde jag mig för regga mig.
Då min cpu i princip är samma som din fast med en något högre multiplier så borde vi ha liknande resultat

Jag kör min just nu i Cpu @ 4000MHz , Minnes kontrollen ''NB/IMC'' @ 2500MHz , HT-Link @ 2250 MHz
Och jag har samma timings på mina minnen dock körs dem i 1667Mhz

Och mitt resultat i 3dmark06 ''Cpu test'' är :5844
Har dock för mig att jag höll ca 5650-5750 . När jag körde med exakt samma inställningar på allt förutom cpun på 3875MHz i stället.

Dock så undrar jag om du klockat Nordbryggan/IMC något? Då frekvensen på den påverkar prestandan avsevärt enligt dem flesta test.
Så om du inte klockat NB/IMC något så tycker jag du borde googla på det.

Citat ifrån en tråd om ämnet på ''overclock.net''

Nb can be set up twice as fast as memory speeds. so memory is above 50% or Nb speed +/-3%.
so if you have 1333mhz ram you set up your Nb to 2666mhz or 2700mhz.
which ever is easier.

Har läst flera tester och guider om just detta och det verkar vara anses generellt att det är bäst att köra NB/IMC 50% över Minnenas clock för bäst prestanda. Hastigheten på NB/IMC är väldigt viktig för just phenom Processorers prestanda. 2 bra skäl till clocka IMC är att minnenas prestanda ökar bra plus minskar latensen till minnena.

Dock så tycker jag du bör höja NB/IMC till 2250 / 2500 MHz till börja med. Speciellt om du inte har vettig kyling. Då min egen cpu vägrar funka stabilt över 2500MHz på NB/IMC även med lätt övervolt på både cpu / NB-IMC när jag kör själva cpun imellan 3875 / 4000MHz

Ursäkta min förmodligen allvarliga särskrivning. men jag har tyvärr rätt grova problem med stavning och grammatik

Mvh / Tommy

Otydlig i vissa delar av inlägget
Permalänk
Skrivet av Bävra jävel:

Tjena läste precis din tråd då jag lekte lite med clock förkvensen på min Phenom II 965 x4 ''Revsion C3'' och hade precis själv kört cpu test i 3dmark06 så bestämde jag mig för regga mig.
Då min cpu i princip är samma som din fast med en något högre multiplier så borde vi ha liknande resultat

Jag kör min just nu i Cpu @ 4000MHz , Minnes kontrollen ''NB/IMC'' @ 2500MHz , HT-Link @ 2250 MHz
Och jag har samma timings på mina minnen dock körs dem i 1667Mhz

Och mitt resultat i 3dmark06 ''Cpu test'' är :5844
Har dock för mig att jag höll ca 5650-5750 . När jag körde med exakt samma inställningar på allt förutom cpun på 3875MHz i stället.

Dock så undrar jag om du klockat Nordbryggan/IMC något? Då frekvensen på den påverkar prestandan avsevärt enligt dem flesta test.
Så om du inte klockat NB/IMC något så tycker jag du borde googla på det.

Citat ifrån en tråd om ämnet på ''overclock.net''

Nb can be set up twice as fast as memory speeds. so memory is above 50% or Nb speed +/-3%.
so if you have 1333mhz ram you set up your Nb to 2666mhz or 2700mhz.
which ever is easier.

Har läst flera tester och guider om just detta och det verkar vara anses generellt att det är bäst att köra NB/IMC 50% över Minnenas clock för bäst prestanda. Hastigheten på NB/IMC är väldigt viktig för just phenom Processorers prestanda. 2 bra skäl till clocka IMC är att minnenas prestanda ökar bra plus minskar latensen till minnena.

Dock så tycker jag du bör höja NB/IMC till 2250 / 2500 MHz till börja med. Speciellt om du inte har vettig kyling. Då min egen cpu vägrar funka stabilt över 2500MHz på NB/IMC även med lätt övervolt på både cpu / NB-IMC när jag kör själva cpun imellan 3875 / 4000MHz

Ursäkta min förmodligen allvarliga särskrivning. men jag har tyvärr rätt grova problem med stavning och grammatik

Mvh / Tommy

Inga problem, förstår precis

Ska prova det direkt imorgon när jag nyktrat till! Tack för tipset

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Kul att kunna hjälpa till :)

Om du inte redan har det eller något annat vettigt program att mäta minnets prestanda och latens så rekommenderar jag att du införskaffar programmet everest och mäter prestandan på minnena nu och sen sparar resultatet så du kan jämföra med senare.

Everest har även ett ''Stress test'' som kan pressa cpu,cache minnet,ram minnena, hårdiskarna, och samtidigt loggar temperatur på allt och visar det i en simpel graf.Även väldigt praktiskt program om du nån gång har problem att hitta drivrutiner till något då programmet visar information och namn på alla enheter plus massa annan bra info tex om chipset cpu minnen. Plus kan mäta temp och visa dem nere i aktivitets fältet.

Dock vet jag inte hur ''bra'' programmets stress test är om man jämför med tex. OCCT osv.
Sen har progammet 7 olika prestanda test för cpu. 3 Som är speciellt för flyttal osv och 3 minnes tester
vet dock ej hur bra precision det är på testerna.

Men lycka till med NB/IMC clockningen. Då din setup är väldigt lik min så bör du precis som jag se en hyffsad prestanda ökning. Speciellt i minnes hungriga program.
Dock så bör du ta reda på vilken ''Revision'' din cpu är på om du inte redan vet.
förhoppningsvis är den en ''C3'' då dem clockar bättre

Nu har inte jag hunnit läsa igenom reglerna helt och hållet så hoppas ingen mod halshugger mig nu
ifall jag begår ett regelbrott om jag länkar till ett annat forum. Men gogglade lite och hittade vad som verkar vara en helt okej guide i hur man överklockar phenom2 med ett längre stycke tilldelat just NB/IMC <-- Kallas även ''Memory controller''

Men ansåg det kunde vara av intresse så här är länken : http://slappablog.wordpress.com/2010/10/14/phenom-ii-imc-ram-...

Ett test av hur IMC clock påverkar prestandan
http://www.ocztechnologyforum.com/wiki/index.php?title=AMD_AM...

Bläddra ner till stycket som heter : Adding In The Northbridge Overclock (IMC)
Så har du massa bra information
Står även massa om clocka minnena och ändra latens. Vilket kan vara värt att göra om man klockar NB/IMC. Vilket kan öka prestandan ytterligare. På dem flesta moderkort kan du ändra multipiern för just NB/IMC den gångar imot ''Referens klockan'' / ''Bussen'' Precis som Cpun gör.

NB/IMC = Memory controller/minnes kontroller. Heter ofta NB , CPU/NB . Eller liknande i bios
NB = North Brigde , IMC = Intergretade Memory Controller Dvs minnes kontrollen är inbyggd i Cpu.
Vilket den är på dem flesta moderna processorer. Satt ofta i Nordbryggan för därav den ofta heter NB - NB/CPU i bios

en offtopic fråga bara. Du råkar inte veta hur snabbt din cpu kör Super PI på ''1M'' ? min gör det på ca 17 sec med min clock så du bör kunna nå det eller bättre

P.s Du vet nog redan mkt av det jag skrivit och säkert en del om överklockning i sig men ifall du inte skulle göra det så har jag skrivit det så utförligt som möjligt plus iaf någon annan söker information om ämnet så kan mitt svar kanske hjälpa dem med.

Mvh Tommy

Tog bort information som kunde tolkas som uppmaning till fil delning
Permalänk
Skrivet av Bävra jävel:

Framsteg tack vare din hjälp!
5535 CPU score nu efter en del trixxandes med minnen.
SuperPI 1M görs på 17s.

Körde även Everest benchmark.
Läs: 9508 MB/s
Skriv 8631 MB/s

Är detta okej resultat?

NB Frequency: 2611 Mhz
HT: 2611 Mhz

Minnen: 669.6 Mhz
7-7-7-24 1T

Försökte få ner timings till 6 men då sa den blankt nej, kanske måste jag öka Volten?

Mvh Gunvald

EDIT: En annan fråga, vad gör HT och vad borde den vara inställd på?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Nice

Everest resultatet verkar bra Du kan jämnföra imot mina resultat
Läsning: 9618MB/s Skrivning: 8344MB/s
Kopiering: 12108MB/s Latens: 46.3ns

Scysst du fick upp NB/IMC i 2600
Är nåt skumt med min då den blir tjurig som attan när jag höjer ifrån 2500 till 2700.
Har dock inte kunnat höja på annat sätt än multipliern för minnes clocken blir för hög om jag kör upp bussen mer

Men tycker du borde kunna klämma ut 200-300 poäng till i 3dmark06 utan några problem
Dock ska man inte stirra sig blind på benchmarks resultat för mycket

Men om du gör flera test med everest med samma inställningar så kommer du se att resultatet varierar lite + - 50-100MB/s typ . Speciellt om du har mycket andra saker igång.
Så får du dåliga resultat i första testet gör ett till.

har lite högre minnes timings än du .. dock kör jag två stickor av samma modell sen en sticka av ett annat märke. Vilket jag misstänker är orsaken till datorn tokar ur helt iaf jag försöker gå under 7 i latens.
Men tycker du har rätt bra timnings. Beror ju dock hur bra minnen du har.
Men vill du envist ha bättre timnings så testa en lätt övervolt.

Men du kör dina minnen i 1600MHz väl? isf har du ju faktist bra timnings redan.
Dock om du läser denna länken :
http://www.ocztechnologyforum.com/wiki/index.php?title=AMD_AM...

Så ser du ett test där dem testar olika latenser och testar skillnaden imellan 1333 / 1600 MHz på minnena.
Skumt nog så i det testet så var prestandan bättre vid 1333 än vid 1600
Så du skulle faktiskt kunna prova sänka minnena till 1333 och sen sänka latenserna ytterligare
då den lägre clocken bör göra lägre latenser möjliga

Tänk dock på att det funkar vice versa med. Dvs högre klock på minnena höjer vilka timings du kan ha som lägst.

HT-Linken är länken cpun kommunicerar med minnena igenom. Dock verkar åsikterna gå isär lite om vad som är optimal klock på den. Har sett tester när dem överklockar NB/IMC och även varit på HT länken och kommit fram till att prestandan blev lite sämre när dem höjde den i jämförelse med köra den i stock. Ht länken alså.

I vissa fall verkar även det motsatta ha förekommit så som vanligt med datorer så är nog det bästa att testa själv

Permalänk
Skrivet av Bävra jävel:

Everest resultatet verkar bra Du kan jämnföra imot mina resultat
Läsning: 9618MB/s Skrivning: 8344MB/s
Kopiering: 12108MB/s Latens: 46.3ns

Scysst du fick upp NB/IMC i 2600
Är nåt skumt med min då den blir tjurig som attan när jag höjer ifrån 2500 till 2700.
Har dock inte kunnat höja på annat sätt än multipliern för minnes clocken blir för hög om jag kör upp bussen mer

Men tycker du borde kunna klämma ut 200-300 poäng till i 3dmark06 utan några problem
Dock ska man inte stirra sig blind på benchmarks resultat för mycket

Men om du gör flera test med everest med samma inställningar så kommer du se att resultatet varierar lite + - 50-100MB/s typ . Speciellt om du har mycket andra saker igång.
Så får du dåliga resultat i första testet gör ett till.

har lite högre minnes timings än du .. dock kör jag två stickor av samma modell sen en sticka av ett annat märke. Vilket jag misstänker är orsaken till datorn tokar ur helt iaf jag försöker gå under 7 i latens.
Men tycker du har rätt bra timnings. Beror ju dock hur bra minnen du har.
Men vill du envist ha bättre timnings så testa en lätt övervolt.

Tänk dock på att högre klock på minnena höjer vilka timings du kan ha som lägst.

HT-Linken är länken cpun kommunicerar med minnena igenom. Dock verkar åsikterna gå isär lite om vad som är optimal klock på den. Har sett tester när dem överklockar NB/IMC och även varit på HT länken och kommit fram till att prestandan blev lite sämre när dem höjde den i jämförelse med köra den i stock. Ht länken alså.

I vissa fall verkar även det motsatta ha förekommit så som vanligt med datorer så är nog det bästa att testa själv

Tjena.
Okej men då vet jag att resultaten är okej.
Jag har dessa minnen:
http://www.inet.se/artikel/5305673/corsair-4gb-2x2048mb-1600m...
Altså inga värsting minnen, började få mycket bluescreens efter att jag provade högre frekvenser mer och mer, förmodar att det är minnena som sviker.
Men jag lyckades ändå hitta en stabil klock (den som jag skrev ovanför).

Skall köpa ny CPU kylare nästa lön och då ska jag köra klocken 24/7.
Att köra klocken just nu känns riskabelt då temperaturen lätt gick upp 80c....

Får tack för all hjälp, var riktigt kul och lära sig något nytt

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Skrev några rader till plus la till en länk i det gamla inlägget.
Tycker du borde kolla länken och titta på skillnaden imellan 1333 / 1600 MHz
för där kan du eventuellt tjäna lite till prestanda plus du kan få större utrymme att höja ''Bussen''/''Referens klockan''
Och med 1333MHz på minnena bör du kunna sänka latenserna ytterligare
och därav tjäna ännu mer i prestanda

Vad har du för kylare nu då? orginal ?
Finns ju dock riktigt billiga och bra kylare nu
Själv kör jag med en Cooler Master Hyper 212 *kostar typ 250 nåting
Och med min clock så håller den typ 30-35 i idle och 48-51 i load.
Har dock lite fel riktat luftflöde då jag gjorde hål och satte fläktar efter min gamla cpu kylare.
80c grader är INTE BRA dock låter det lite som den läser av tempen för högt då borde ha dött vid den tempen.
men blir den så jädra varm så bör du införskaffa en bättre kylare inom det närmsta.
Finns som sagt ett helt gäng med billiga och bra tower kylare i prisklassen 200-400kr

Men vad kör du för HT clock nu?

Är det nåt mer du undrar om amd så är det bara att PM'a mig

P.s när du testat dig fram och fått bästa resultat så får du allt PM'a mig om hur det gick

Mvh /Tommy