Permalänk

Problem med en COOLIT ECO ALC

Ledsen om jag postar i onödan men jag hittade ingen info som passade mitt problem för denna produkt.

Jag köpte en CoolIT ECO ALC för ett tag sen till min Intel Core I7 950 3.06GHZ, placerad på ett Asus P6T Deluxe.

Enligt utsago så ska denna kylning vara närmast overkill för denna konfig iom att jag inte överklockar men så icke. Den ligger på c:a 50-52 grader i vilotemp och närmar sig farligt nära 70 grader under belastning. Kollar man i specen så är absoluta maxtemp för kylningen 70 grader innan det börjar hända saker.

Det är inga direkta missljud i enheten så jag tror inte det är luft eller sunkig pump.

Finns det nåt tips eller ska jag gå tillbaka till kyltorn och fläktorgier igen?

Tacksam för tips och tricks!

Permalänk
Medlem

Du måste nog ha monterat den fel, så prova montera om den och byt kylpasta så skall du nog få ner tempsen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Det måste vara felmonterat! Orimligt höga temperaturer. Vilken kylpasta har du? & har du prövat att skruva åt den lite till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

Du måste nog ha monterat den fel, så prova montera om den och byt kylpasta så skall du nog få ner tempsen

tror också de!
du har inget motstånd mellan ström och pumpen? om du har kopplat den i CPU fläktplatsen så kolla i bios att den inte går i något "tyst läge" utan den ska gå 100%.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Tackar för tips!

Utan att ta fram svets och plåtsax så var den enklaste monteringen den att sätta processordelen av kylningen med in- och utlopp uppåt. Sen körde jag med c:a ½-1 mm kylpasta på processorn och drog skruvarna i botten.

Ska man ha mer kladd och spelar det någon roll hur in-och utlopp sitter?

Tack igen för svaren!

edit: Kylpastan är den man fick med när man köpte Zalmans enkilosklump för 3-4 år sedan.

Permalänk
Medlem

du ska ha ½ riskorn kylpasts,, in/utloppen ska inte spela någon roll, men jag monterar alltid dom med in/utlopp ner för vissa enheter har mycket luft och då kan pumpen gå torr om in/utlopp är uppe.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grovsnusar:

Tackar för tips!

Utan att ta fram svets och plåtsax så var den enklaste monteringen den att sätta processordelen av kylningen med in- och utlopp uppåt. Sen körde jag med c:a ½-1 mm kylpasta på processorn och drog skruvarna i botten.

Ska man ha mer kladd och spelar det någon roll hur in-och utlopp sitter?

Tack igen för svaren!

edit: Kylpastan är den man fick med när man köpte Zalmans enkilosklump för 3-4 år sedan.

Du ska ha liten ''klick'' i mitten lika stor som ett Riskorn på processorn med kylarpastan..
Har du täckt den med Kylarpasta eller? Kan vara skoj att veta

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Jag la en dutt mitt på proppen i storlek med ungefär ett riskorn, ½-1 mm hög. Sen 'spacklade' jag ut den till kanterna enligt instruktionen som var till gamla Zalman.

Ungefär så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovsnusar:

Jag la en dutt mitt på proppen i storlek med ungefär ett riskorn, ½-1 mm hög. Sen 'spacklade' jag ut den till kanterna enligt instruktionen som var till gamla Zalman.

Ungefär så.

finns en tråd på sweclockers ang. vilket sätt som har bäst kylningsförmåga, har för mig att spackla ut det var sämre.

Permalänk
Medlem

slår dock bara på 1-3°

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Ok, när jag ändå har expertisen på tråden, vilken temp ska jag eftersträva med min setup?
När jag kollar BOIS-setup på mitt P6T så finns varken manuell inställning för CPU-fläkt eller, den mycket användbara, shut down temp.

Får god lust att skaffa en panel igen där man kan mata fläktarna manuellt. Det bir ett j*vla liv men det kyler iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovsnusar:

Ok, när jag ändå har expertisen på tråden, vilken temp ska jag eftersträva med min setup?
När jag kollar BOIS-setup på mitt P6T så finns varken manuell inställning för CPU-fläkt eller, den mycket användbara, shut down temp.

Får god lust att skaffa en panel igen där man kan mata fläktarna manuellt. Det bir ett j*vla liv men det kyler iallafall.

Oklockat bör den iaf ligga runt ~50C i load , och i bios hittar du inga inställningar om fläktar alls? Bör finns under systemhealth-delen eller vad det nu heter. Där bör du kunna välja om cpu "fläkten" skall styras av temps eller gå på 100% hela tiden.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Nja, det finns nåt alternativ där man kan sätta den i "turbo"-läge men det händer noll i praktiken, om inte vinkeln på fläktbladen kan ändra sig, då varvtalet är exakt samma.

Satte en 12cm inblås på ovansidan av chassit och nu ligger vilotemp på 32 grader (men de enskilda kärnorna ligger kring 41-42 grader enl. speedfan).

Det var enklare för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag hade en CoolIt ECO A.L.C. på min i7 930. Funkar bra oklockat men klockar jag hänger den inte med ens CM V8.
Viktigt vid montering är att använda skruvmejsel när du skruvar fast pumpen, om du nu inte har Magnus Samuelsson som hjälp förstås

Men ~50-55° i full load bör inte vara några problem att få ner den till. Kom ihåg att pumpen ska kopplas till PWR_FAN eller direkt till nätagget för den ska ha konstant 12V, den ska snurra i ~4200-4500rpm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur länge du har haft den men där det kyler med med 2 fläktar samlar lätt upp damm har jag märkt om man inte har nåt dammfilter.
Så om du har haft den i ett bra tag så kan det vara bra och kolla om det är mycket damm.

Själv går jag aldrig över 50° när jag spelar så det är lite konstigt.
(sen har inte vi samma CPU men ja)

Permalänk

Tackar för svar!

krrjon: Jo, jag har dragit i botten med skruvmejsel. Sen snurrar pumpen som du säger, kring 4300 rpm hela tiden.

Nalleno: Jo, det blir dammigt som bara den. Jag har flera burkar i samma rum så jag brukar faktiskt dra högtryckslangen från garaget lite då och då för att blåsa ur hela skiten. Iom att de flesta brukarna står på 24/7/365 så är det nödvändigt.

Sen det där med tempen för varje kärna, är det info som jag egentligen inte behöver?