Multicore -> Bättre multitask? (Quad vs Hexa Core)

Permalänk
Medlem

Multicore -> Bättre multitask? (Quad vs Hexa Core)

Hej!

Vad är bättre för att multitaska och vara "framtidssäker" för en ny dator på 5-6k?

Googlat och läst en del artiklar som jämför quad vs hexa cores, Intel 750/760 vs AMD Phenom II X6 1055/1090. Ganska klart vad som gäller när man testar enskilda applikationer. Intel bättre för spel och AMD mer prisvärd för trådade applikationer.

Jag har dock inte kunnat hittat bra information om vad som gäller när man gör flera saker samtidigt. T.ex agera som filserver och mediaspelare hela tiden. Ibland redigera större bilder i Photoshop eller programmera och kompilera.

Hexa core känns också mer framtidssäker om/när flera program blir multitrådade. Sen är också Sandy Bridge och Bulldozer på gång, men tror inte jag kommer ha råd med dem. Nya komponenter är dyra i början. Har en ganska begränsad budget, 5-6k :
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Rakio&k=954522.

Permalänk
Medlem

Du kan få i7 2600K + moderkort för ca 6500 fast om du ska ha grafikkort och allt på det blir det rätt tight.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Med det AMD paket jag lagt upp så har moderkortet ett integrerat grafikkort som duger för mig tills vidare.
Tänkt på en expansionspaket med HD5770 Silent + massa fläktar :
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Rakio&k=953073

Verkar inte finna passande mobo med grafik för Intel...

Permalänk
Medlem

Hej jag skulle tadit en 2500K har en själv är riktigt nöjd med ett asus moderkortkort säger en sak grymt! å sen ett lite roligara grafikkort än vad jag har (ska byta) du kan köpa ett HD6950 så går dee på bra

Permalänk
Medlem

Inte intresserade av spela mycket spel, så ett dyrt och ljudlig grafikkort tackas nej till.

Ingen som har någon artikel eller vet av erfarenhet hur det ligger till med quad vs hexa?

Permalänk
Avstängd

Jag har Både en Intel Core-i5 750 och en AMD Phenom II X6 1100T och jag märker ingen direkt skillnad, 750n är faktiskt snabbare i det mesta enligt mig och när det kommer till benchmark som 3D mark så suger ju AMD totalt enligt mig, men vist det är billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rakio:

Med det AMD paket jag lagt upp så har moderkortet ett integrerat grafikkort som duger för mig tills vidare.
Tänkt på en expansionspaket med HD5770 Silent + massa fläktar :
http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=Rakio&k=953073

Verkar inte finna passande mobo med grafik för Intel...

Du behöver knappast någon fläktkontroller till Noctua fläktar, de låter inget men flyttar inte heller så mycket luft. Om du vill flytta mycket luft och reglera luft/ljud nivån med kontroller så rekommenderar jag Scythe slipstream 1900rpm och scythe GT 1850rpm. Visst låter de lite när man kör på max men det är där fläktkontrollern kommer in. Jag vill kunna titta på film/låta datorn stå på utan att höra datorn samtidigt som jag vill ha bra luftdrag när jag spelar så det blir perfekt för min del.

EDIT: jag har haft båda typerna av fläktar i din lista där, så det är på personlig erfarenhet jag baserar det på

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

angående integrerad grafik på den nya Intelplattformen så sitter den i processorn ,intel HD graphics 3000 kallas den som sitter i 2500K och 2600K.
sedan köper man ett H chipset moderkort för att få videoutgång direkt på moderkortet.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

@Devildoll

Har du några förslag på moderkort jag kan kolla på då?
Sen verkar det inte vara helt rätt tillfälle att köpa Sandy Bridge den här månaden pga SATA II fel etc...
Men det ska väl att köra på SATA III portarna även om HDD är SATA II ?

@Antzo

Blev väl lite offtopic men uppskattar tips angående fläktarna. Slipstream är betydligt billigare än Noctua.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rakio:

Inte intresserade av spela mycket spel, så ett dyrt och ljudlig grafikkort tackas nej till.

Ingen som har någon artikel eller vet av erfarenhet hur det ligger till med quad vs hexa?

Vad skall du göra egentligen? Om du inte skall spela och filservern endast är för personligt bruk har du nog inte mycket mera glädje av en fyrkärnig än en dubbelkärnig processor.

Permalänk
Medlem

Tror jag nämnde i nån tidigare post eller iaf prisjaktlänken, att jag kommer syssla mycket med programmering och bildredigering/design. Att emulera hårdvara kräver en del processor kraft, dock vet jag inte om fler kärnor hjälper för just det. Spela lite då och då kommer jag göra, men ingen hög prioritet precis.
För en fillserver för hemmet duger ju nästan vad som helst, har en gammal P4 för tillfället. Men den nya datorn ska ju klara av mycket mer på en gång. Nyckelord multitask.
Och för det så är det kanske hårddiskarna som kommer att flaskhalsa istället....

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det är specialbehov av det där slaget som eventuellt kan ställa till det. Som mediaspelare och filserver krävs som sagt inte så mycket och så länge man inte kompilerar jätteprojekt är många kärnor inte mycket roligare för programmering heller.

Permalänk
Medlem

Hur definierar du jätteprojekt? Håller inte på med några jätteprojekt nu, men som inom något år kommer det inte vara otroligt då jag för nuvarande är hälften igenom min civilingenjörsexamen inom datateknik (programmering). Photoshop och andra krävande mediaredigerare utnyttjar fler kärnor bättre.
Hittar inte info om just om fler kärnor är bättre för bakgrundsprogram etc, bara tester som jämför processorernas prestanda i enskilda program....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rakio:

Hur definierar du jätteprojekt? Håller inte på med några jätteprojekt nu, men som inom något år kommer det inte vara otroligt då jag för nuvarande är hälften igenom min civilingenjörsexamen inom datateknik (programmering).

Firefox, OpenOffice, linuxkärnor och liknande ungefär. Och att man måste kompilera om stora delar av koden varje gång. Små projekt, eller om man endast har gjort små förändringar, brukar ju ändå bara ta några sekunder att kompilera och då är det väl inte så mycket att bråka om (förmodligen mera jobb med att få stödet för flera kärnor att fungera)?

Skrivet av Rakio:

Hittar inte info om just om fler kärnor är bättre för bakgrundsprogram etc, bara tester som jämför processorernas prestanda i enskilda program....

Så länge det är olika program (eller många instanser av samma program) som behöver resurser är väl skalningen så gott som linjär; om man tror att man verkligen kommer använda fyra kärnor till fullo (vilket är ovanligt) bör man nog satsa på sex (förutsatt att man inte tänker sig sysslor där intel är klart bättre).

Permalänk
Medlem

Tack Elgot för dina svar.

Det du tänker på att det skulle vara jobbigare att programmera för fler kärnor berör inte prestandan hos det utvecklingsverktyg man använder. För mig som programmerare blir det jobbigare att programmera för fler kärnor, men själva applikationen jag använder för att utveckla behöver inte beröras. Om den har stöd för flera kärnor, så går det snabbare.

Jag tror inte att det kommer bli jättestor skillnad mellan PII X6 eller i5 för mig för det mesta. Men vore intressant att få reda på mer så jag kan välja det som blir mest prisvärt och håller i längden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rakio:

Det du tänker på att det skulle vara jobbigare att programmera för fler kärnor berör inte prestandan hos det utvecklingsverktyg man använder. För mig som programmerare blir det jobbigare att programmera för fler kärnor, men själva applikationen jag använder för att utveckla behöver inte beröras. Om den har stöd för flera kärnor, så går det snabbare.

Nej, jag menar just att man måste säga åt visual studio (c++ i alla fall, i alla fall i tidigare versioner) att man verkligen vill använda många kärnor och även när man har lyckats med detta är det inte säkert att vinsten blir jättestor; olika typer av beroenden kan leda till att processer ändå måste vänta på varandra. C# och andra oarter kan ha löst det på andra sätt, men där brukar ju kompilering gå oförskämt fort i alla fall.