Flera program kraschar direkt vid start, bl. a. Volymkontrollen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Flera program kraschar direkt vid start, bl. a. Volymkontrollen

Har varit så i några dagar nu. När jag startar datorn så kraschar ca. hälften av alla program i Autostarten (XXX har slutat att fungera) och det kommer även upp en ruta för något av dem med ett Memory Referenced could not be read error. Program såsom Volymkontrollen och Systemåterställning kraschar också direkt.

Började som sagt prompt för 2-3 dagar sen. Har ram i sig., testade alla stickor var och försig för några veckor sen och fick reda på att en av dem fick ett par tusen errors. Men eftersom den lirat bra ditils så satte jag in alla och gjorde inget åt det då, att skicka in alla 3 stickorna (ja för en fick man inte skicka in om det var trepack enligt komplett ) ville jag ej göra då jag inte kan vara utan dator i 2 veckor. Och ja, märkte inte av problemen sådär förräns kanske nu?

Ska testa alla stickor så fort jag får tid. Kan det vara RAM som e paj eller e det något annat?

btw, ang. memtest, hur länge/hur många pass bör man köra? Räcker en timme per sticka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Om du får minnesfel är det ju uppenbart vad felet är, speciellt om du redan testat dig fram till det?

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av ToJa92:

Om du får minnesfel är det ju uppenbart vad felet är, speciellt om du redan testat dig fram till det?

Jo men eftersom datorn funkat bra i flera veckor sen jag testade så kanske det inte är det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jo men eftersom datorn funkat bra i flera veckor sen jag testade så kanske det inte är det?

Tror snarare att det är så att den inte använt det RAM-minnet så mycket de senaste veckorna. Det vet jag ju dock inte, då iallafall jag inte vet hur moderkortet allokerar minne över stickorna.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Ja du har nog rätt. Ska testa memtest över natten så får jag väl RMA stickorna och beställa ett 4 gig pack sålänge.