Hjälp, Varm i7 950 (oklockad) ? - Nyköpt PC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Maj 2008

Hjälp, Varm i7 950 (oklockad) ? - Nyköpt PC

Hämtade min nya dator (som jag fått hjälp med val av delar på Sweclockers, Tack!). Butiken jag köpte allt i fick även stå för all montering. Köpte en i7 950 och en Cooler Master 212 Plus som monterades på ett Asus Sabertooth x58 (chassi Antec p182). Processorn är ej överklockad!

Tycker att processorn verkar gå lite varm?

Kollade tempen med Core Temp och i idle ligger temperaturen på cirka 50-55°C kör jag igång Prime95 går tempen direkt upp till 100°C. Vad "bör" temperaturen ligga på för min setup?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Hmm, troligtvis felmonterad. Montera av kylaren, torka rent / gör rent med kemisktren bensin tex. Och använd sedan ny kylpasta och montera tillbaka så bör tempen sjunka.

Citera så jag hittar tillbaka :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Demontera cpufläkten, rengör båda kontaktytorna, ett riskorn kylpasta lodrätt på cpu, montera fläkten igen, drå åt växelvis sådär svenskt (läs. lagom) =klart:)
lite sen var jag, men våra svar kompletterade varandra lite iaf.!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Maj 2008

Då tolkar jag det som att ni tycker tempen ligger högt, så det blir ett återbesök på butiken imorgon så de får göra om, göra rätt!

Tack så mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Sir Clayman:

Då tolkar jag det som att ni tycker tempen ligger högt, så det blir ett återbesök på butiken imorgon så de får göra om, göra rätt!

Tack så mycket!

japp den ligger för högt, Intel säger väll att man ska ligga under 70 grader så 100 är för högt.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell