Permalänk
Medlem

120mm fläkt static pressure

Hejsan. Jag har en prolimatech megashadow cpu kylare och mina fråga handla om static pressure (lufttryck på svenska tror jag de e) och om jag inte e helt ute och cykla, så är de vell bra att ha till radiatorer. Men min fråga är om det är lika bra att ha till en luftkyld cpu.

Enermax UCCL12 Cluster -120mm
Storlek: 120x120x25mm
Hastighet: 500 - 1200 rpm
Luftflöde: 26,51 till 53,02 CFM
Luftflöde: 45,04 till 90,08 m³ / h
Static Pressure: upp till 1,795 mm H2O
Ljud: 8 - 14 dB (A)
Ström: 0,5 A
Spänningsområde: 12V

Enermax UCMA12 Magma
storlek: 120 x 120 x 25 (mm)
hastighet: 1500rpm
luft flöde: 69,15 (CFM), 117,49 (m³/h)
tryck: 1,4 (mmH2O)
ljud: 18 (dB)

Jag kör ju redan med 2 st magma fläktar men jag undrar om de blir någon skillnad i kylningsväg om jag byter till cluster som har högre lufttryck men lägre luftflöde ?.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk

Hej

Scythe GT är ju kända för högt tryck men har inga siffror just nu.
Ett stort fläkttest kan du läsa om nedan:
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-ro...
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-ro...

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av varporx:

om jag inte e helt ute och cykla, så är de vell bra att ha till radiatorer. Men min fråga är om det är lika bra att ha till en luftkyld cpu.

Ja, en radiator och en kylfläns är i princip exakt samma saker! Det du behöver trycket till är för att pressa in luft i de tunna utrymmen som finns mellan lagren av metall och det har ju båda gemensamt.

Skrivet av varporx:

Jag kör ju redan med 2 st magma fläktar men jag undrar om de blir någon skillnad i kylningsväg om jag byter till cluster som har högre lufttryck men lägre luftflöde ?.

Om det är stor skillnad i det statiska trycket kan du se en relativt stor skillnad i temperatur men det är främst för de som använder endast en fläkt. I en "push and pull" setup brukar det statiska trycket ha mindre betydelse även om det gör skillnad där med, vilket vi entusiaster så klart välkomnar!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360