Permalänk
Medlem

Överklockning i5 760

Har några fråger angående överklockning av Intel core i5 760.
har bara kunnat få upp den till 3.8Ghz med lite över standard volt men jag vet inte hur mycket jag vågar dra upp innan den går sönder, svar på det?
vilka temps är max vid 24/7 användning load/idle?
ska man ha på så att den klockar ner sig när den inte behöver prestandan eller ska det vara avstängt?
tror det var allt, Tack i förhand alla sweclockers!

Permalänk
Avstängd

Att hålla sig under 80 grader är alltid bra, men lite över är inte så dåligt ändå...Du sparar el om du har energisparfunktionen med lägre klocks idle (no shit ) och det lär väll slita mindre processorn också. Borde inte vara krångligare än så

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, när ska jag sluta höja volt då? för bra är ju inte bra vet jag ju iallfall

Permalänk
Medlem

Om du tänker lite så är det svårt för oss att veta när du ska sluta höja volten. Vi kan ju inte precis veta hur mkt volt din CPU vill ha...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

när jag frågar när jag inte ska höja volten mer undrar jag vad jag max kan ha för volt utan att prollen gå sönder...

Permalänk
Medlem

ingen annan som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

när jag frågar när jag inte ska höja volten mer undrar jag vad jag max kan ha för volt utan att prollen gå sönder...

De bror ju på hur mkt din H70 pallar att kyla, mer vcore = mer värme och försök hålla den under 80C

Edit Jag kör min i7 930 i 4,1ghz @ 1,275V 24/7 så de behövs oftast inte så mkt, om du har tur.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag kör min i5 760 på 4.01GHz med en noctua nh- u12 och har en load på ca: 75 grader, o kör vcore på 1,29v

Permalänk
Medlem

hm, får min hyffsad stabil med 1.3v men med 1.31 går det. Fast nu ligger jag på 3.8@1.29 med en max load på 60 grader@h70. Tror inte det blir så stor skillnad med 200 mhz.

Permalänk
Medlem

Har ett okänt problem, undrar om någon kanske vet vad det kan vara.
Jag har klockat upp min cpu till 3.8 ghz stabil, 5 timmar i prime 95. mitt grafikkort också 5 timmar där med i kombuster,
så det är stabilt.
Till problemet, när man minst anar det så hänger datorn sig, allting stannar, skärm ljud osv... och mitt logitech g15 v2 börjar blinka. har inte en aning varför det händer, eller jo, det har ju med överklockningen att göra men jag vet inte vad som gör det. det borde ju hända när jag stresstestade den i 5 timmar, kan också tilläga att det händer ungefär var 2 timme, även om man inte belastar den. har också 3 gånger innan stresstestat datorn med samma klock inställningar som lyckades utan problem, 3h, 2h och 1.5h.

Har en teori om att det kan vara os hårddisken som håller på att kolapsa, den visar väldigt väldigt låga skriv/läs siffror samt att jag har haft boot problem med den innan, sen har jag haft den sedan 2007.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Har ni LLC när ni överklockar?
Är på standard 1.2 Vcore med min i5 760 med LLC och det funkar bra. Load temp på 55. Det är väl en okej 24/7 temp? Har min fläkt på max 2000RPM så vill gärna lägga till motstånd eller fläktkontroll men vill bara höra om tempen först.
I 4GHZ är tempen 75celcius

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

vad är llc?