Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

i7 930 @ 4Ghz = 80C?

Har haft min i7 på 3,8Ghz ett bra tag nu utan problem (1,27V) och skulle dra upp den till 4Ghz nu. Sagt och gjort. Nu ligger den på följande inställningar:

182x22 = 4Ghz
1,27 Volt

Corsair H50 Push and Pull Ut ur chassit (CM Storm Scout)

idle: 50C
Load (2 min av OCCT): 80C
Rumstemp: 22,5C

Ska den bli såhär varm? Det kan ju inte vara hälsosamt för den iaf eller? Vet att de ska klara typ 100C men frågan är som sagt om själva processorn tar skada vid 80C.

EDIT:
Läste resultatråden för i7. Borde jag sänka min multiply till 20 och borde jag ändra något annat som Pl voltage?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Bump.
Följde Swecs i7 Guide och den ligger på 80 grader under load även nu på 3,8GHz. Swec fick ju bara 70C i load? Deras kylare kan ju knappast vara bättre än H50 Push and Pull. Jag kör till och med fläktarna på max. Visserligen så är rumstempen 24 atm men så stor inverkan ska det väl inte ha? Måste man byta kylpastan elr? (4 månader gammal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro, Kumla
Registrerad
Feb 2011

Själv vet jag inget om 930 men, det är normalt.. själv sitter jag med en Q8200 med 2.33GHz med 50C idle.. ja det är inte roligt

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Var länge sen jag klockade min men har för mig att den hamnade runt 80 i 4GHz. Jag har oxå en H50 men bara en fläkt.
För bästa resultat med H50 ska du sätta den så att den blåser in i chassiet, inte ut.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Du kan ju testa att montera om blocket och se om det blir battre men 80c ska nog ga bra, bara den inte gar upp mer an de

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Lite högt låter det. Prova byt till någon bra pasta och montera den fint, kan hända att den inte har kanonkontakt med processorn. Kan ju inte bli värre!
Lycka till

Main: || Intel I7 920 || Thermalright Silver Arrow || AMD 6950 CF Bios Mod || Corsair Obsidian 800D ||
Laptop: || Asus N55SF ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2009

Tack så mycket för alla svar!
Har lovat mig själv att ge datorn en skönhetsbehandling under lovet nu och kan lika gärna byta ut pastan och vända så den sprutar in i chassit.
Dock så har jag en fråga då:
Kör med ett CM Storm Scout (Ghettomod för längregrafikkort samt bättre luftflöde = endast 3 HDD bays nertill).
För närvarande så har jag då 3 fläktar in (front nere + 2 side panels) samt 2 ut (uptill samt Push'n pull baktill). Om jag vänder på H50 så blir det bara 1 ut, vilket jag tror e för lite. Har funderat på att säga in en till i front (uptill) som ska spruta in. Då bör jag nog vända så att sidopanelen sprutar ut också. Låter det som en bra idé?