Flytt under renovering av hyreshus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Flytt under renovering av hyreshus?

Tänkte höra om någon vet vad som brukar gälla vid renovering av hyreshus när renoveringen är så omfattande att hyresgästerna måste flytta under arbetet. Antar att olika bolag har olika bestämmelser, samt att det står någonstans i det finstilta, men är mer intresserad av hur det brukar funka i praktiken då det är på gång i mitt område (dock några år kvar).

Brukar värden stå för flyttfirma? Har varken bil eller körkort och känner ingen som har det heller, och jag kan ju inte gärna transportera soffor, sängar, tv och dator på bussen eller cykeln... Har heller inte någon inkomst som skulle räcka till att själv bekosta flyttfirma. Om jag måste flytta p.g.a något annat skulle jag nog sålt det mesta och köpt nytt (nybegagnat..), men kan värden tvinga mig att göra det om de måste "tvångsförflytta" mig (en del har ju ett personligt värde även om det egentligen är "skräp").

Asus Prime X370-Pro / Ryzen 7 1800X / 16 GB DDR4 3200 @ C14 / Asus GTX 1070 Turbo 8 GB
Fractal Design XL R2 / Phanteks PH-TC14PE / Corsair CX650M
500+480+240+120 GB SSD / 3+2 TB HDD / DVD-RW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005

Du kanske kan höra med nån värd men det tror jag inte.

Farsan flyttade till ett radhus för många år sen eftersom hans dotter började bli stor, så de tog hand om allt vad jag vet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jan 2004

Här i Upplands Väsby har vi Väsbyhem, de bjöd på flyttfirma och reducerad hyra för de som påverkades vid storrenoveringen där jag bor. Jag fick kontrakt när huset var klart, och därför högre hyra än de som bodde där innan renoveringen. Min hyra ligger dock still i tre år medans deras går upp mot min...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009

Familjebostäder gav 2 gratis hyror (efter stambytet: rent logiskt och riktigt att man ska få de hyror som höjs efter renoveringen gratis:)) men man kunde bo kvar om man ville. Fråga om en liknande lösning?:)^^

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av Pepsin:

(...). (dock några år kvar). (...).

Socialtjänsten brukar rekommendera (om man har ont om pengar) att man i förhållande till sin lön lägger undan pengar, så att man har pengar att betala flyttfirman den dag det är dags för att styra färden mot ett nytt bo.:) Kanske en lösning? Eller så lånar du pengar av någon till en billig bil och - täckt eller öppen - släpkärra och ger någon som har körkort någon krona för besväret.

Någon måste ju finnas som har körkort (avlägsen släkting, övervakaren, prästen i byn eller motsvarande) fast du kanske inte har tänkt på det? Fråga annars kyrkan om de kan hjälpa dig.^^

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2009

Såg att du bodde i Uppsala, då är de väl uppsalahem? Och du råkar inte bo kring Salabacke?

När vi fick flyta ut pga. stamrenovering (men på dig låter de som allting ska ut?) så hade farsan för sig att de hjälpte till med flytten om man inte hade råd eller hade bil. Men detta är dock inte säkert.
Annars är de väl bara o ringa o höra