Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyltebruk
Registrerad
Sep 2007

BIOS update: kan ej se temp CPU

Hej! Dum som jag är uppdaterar jag min BIOS. Nu kan jag inte se temperatur på min processor längre?

Någon som vet vad det kan bero på?

Intel i5 3570k @ 4.5 GHz || Asrock Z77 Performance || Dark Rock Pro 2 || PNY+PALIT 670 SLI || Dark Power Pro 10 || Crossover 27" IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Själv har jag precis byggt ihop min burk, men även där saknas CPU-temperaturen (säger 0 grader celcius bara).

Xeon W3680 på ett Asus P6T6 WS Revolution.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Varit inne i bios och pillat på coreinställningar/upplåsning? Om så är fallet ställ dem på disable.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

För min del har jag inte rört ett jota i menyerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008

Lånar tråden lite. Hur ofta bör man uppdatera bios? om man behöver det? Enligt "Everest Ultimate" så är mitt bios från Nov 2009. Har haft min dator i ganska precis 1 år nu och har aldrig uppdaterat bios. Bör man göra det kanske? Fördelar/nackdelar med det?

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750 Moderkort: Asus Sabertooth Z77
Processor: i5-3570K Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB
Grafikkort: HD7970 Crossfire SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Almost_Me:

Lånar tråden lite. Hur ofta bör man uppdatera bios? om man behöver det? Enligt "Everest Ultimate" så är mitt bios från Nov 2009. Har haft min dator i ganska precis 1 år nu och har aldrig uppdaterat bios. Bör man göra det kanske? Fördelar/nackdelar med det?

Det är något du aldrig behöver/skall göra om inte datorn betér sig konstigt/underligt. Som man säger ändra aldrig något som fungerar

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Jalle64:

Det är något du aldrig behöver/skall göra om inte datorn betér sig konstigt/underligt. Som man säger ändra aldrig något som fungerar

Okej dåså. Bara att min dator helt plötsligt kan bli oerhört seg. Kan ta upp till 10 sekunder innan startmenyn kommer upp när jag tryck på den. Ibland så blir den så seg, att om man skriver tex så hinner man skriver fyra ord och man ser bokstav efter bokstav dyka upp. Så ibland går det segare än sirap i december. Vet inte om det är att hårddisken e konstiig. Eller om bios e knas

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750 Moderkort: Asus Sabertooth Z77
Processor: i5-3570K Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB
Grafikkort: HD7970 Crossfire SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Almost_Me:

Okej dåså. Bara att min dator helt plötsligt kan bli oerhört seg. Kan ta upp till 10 sekunder innan startmenyn kommer upp när jag tryck på den. Ibland så blir den så seg, att om man skriver tex så hinner man skriver fyra ord och man ser bokstav efter bokstav dyka upp. Så ibland går det segare än sirap i december. Vet inte om det är att hårddisken e konstiig. Eller om bios e knas

Detta har inte med bios att göra utan är antagligen ett "skitigt/trött/gammalt" Windows.
Har du kört diskrensning och diskdefragmentering?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud