BEHÖVER HJÄLP! klockad dator e6600 @ ca 3.4 ghz (krachar?) vad ställer jag in fel?

Permalänk

BEHÖVER HJÄLP! klockad dator e6600 @ ca 3.4 ghz (krachar?) vad ställer jag in fel?

Hej!

Har följande system:'

nvidia 680i sli

SSD 64 gb c300

e 6600 @ 3.4 ghz

4 gb ram, 4x 1024 corsair

asus 8800gt 1024mb

stabilt chassi med bra fläkt och mcket låg temp.

Jag vll veta dessa saker:tar

1) varför dör den efter ett ta vid "ganska hård anvädning"dvs bluescreen, dator startar om sig efter en viss tid.

2) endast ändrat så at fsb höts från 1066 tills 1515 (tror jag det var minns ej exakt) har alltså INTE petat på strömmen.

vill ha mer än 3.4 ghz stabilt, går det? vart ska jag ändra volt? till hur mcket? och skicka gärna blder eller var illräckligt utförliga.

3) min gpu ställer jag om via nvidias konsol, men när den valt sin "egna" frekvens och jag startar om så får jag inte kvar den frekvensen, hur gör jag för att spara den? vad är lämpligt att ändra å dettakort?

4) hur klockar jag minnena och vad är en lämplig nivå?

5) NOTERA att jag är mycket novis på klockning, bara klickat och försökt lite efter det jag läst. Så var pedagogiska med bilder e.t.c

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

Läs igenom överklockningstråden (http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...).
Antar att du har all spänning står på Auto = Inte bra, så kolla igenom tråden noga så kommer du förstå och ha lärt dig mycket.

Permalänk
Skrivet av freddan:

Läs igenom överklockningstråden (http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...).
Antar att du har all spänning står på Auto = Inte bra, så kolla igenom tråden noga så kommer du förstå och ha lärt dig mycket.

hur vet jag volten då? vcore alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard1989:

hur vet jag volten då? vcore alltså?

Inne i bios kanske? Som sagt, det mesta ger sig efter att du läst igenom ovan länkad tråd.

Permalänk

det gör det inte kan jag säga... för jag vare sig ut eller in, har höjt min fsb och inget annat, vet inte vart jag hittar allting i biosen, skulle vara enklare om någon bara kunde skriva menyerna kort.

och vad gäller minnen och framförallt GPu:n så vet jag inte vart de klockas, tacksam för svar!

Permalänk

kan någon säga om 1,54 vcore och 1600 fsb kommer att hålla?

Har bra fläktar i datorn, den är mycket sval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard1989:

kan någon säga om 1,54 vcore och 1600 fsb kommer att hålla?

Har bra fläktar i datorn, den är mycket sval.

Nej det finns ingen som kan svara på om det funkar eller inte.
men 1,54 är lite väl mycket om det är nya E6600 vilket är en 45 nm CPU så håll dig under 1,45v
gamla E6600 är 65 nm och där kan man köra upp till 1,55v

Vill du klocka lite halvseriöst, börja med att lära dig bios och alla dess funktioner för just detta, manualen är bra början, läs faq som finns länkad längre upp, sök efter guider via google som kanske tar upp just ditt moderkort.
Du lista inte vilken CPU kylare du har skaffat?
Vilken e6600 CPU är det du har, finns 2 i olika generationer C2D E6600 conroe, och den nyare Pentium E6600.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Nej det finns ingen som kan svara på om det funkar eller inte.
men 1,54 är lite väl mycket om det är nya E6600 vilket är en 45 nm CPU så håll dig under 1,45v
gamla E6600 är 65 nm och där kan man köra upp till 1,55v

Vill du klocka lite halvseriöst, börja med att lära dig bios och alla dess funktioner för just detta, manualen är bra början, läs faq som finns länkad längre upp, sök efter guider via google som kanske tar upp just ditt moderkort.
Du lista inte vilken CPU kylare du har skaffat?
Vilken e6600 CPU är det du har, finns 2 i olika generationer C2D E6600 conroe, och den nyare Pentium E6600.

Jag har e6600 conroe just nu.