Behöver tips till en matlagningstävling!

Permalänk

Behöver tips till en matlagningstävling!

Hej matglada sweclockrare!

Det är så att jag ska vara med i en matlagningstävling som heter Unga Ekokockar och jag skulle behöva lite tips och synpunkter på min förrät.

Råvarukorgen för förrätten är: Jordärtskocka och ett bröd med ekologisk mjöl.

Jag har redan bestämt mig för att göra en jordärtskockspannacotta och har även provlagat den 5-6 gånger och har nu fått till konsistensen som jag vill ha den, smaken å andra sidan är jag inte fullt lika nöjd med.

Såhär ser receptet ut iallafall.
100G jordärtskocka
2 dl grädde
1 msk vitt vin
2 gelantinblad
salt och timjan.

Jag är som sagt nöjd med konsistensen, men smaken blir lite tam. Jag skulle vilja ha något mer till än bara en pannacotta och en brödbit (som jag förövrigt inte har tänkt på så mycket än). Jag funderar på att koka havtorn och ösa på med lite socker och låta vätskan från havtornen och sockret få smälta ihop lite vackert med varandra och sen lägga ett 1-2 mm lager ovanpå pannacottan.

Men sen till det här med brödet. För att förhöja smaken lite så funderar jag på att ta något grisiniliknande och doppa det i någon ost från Ovikenost (Tävlingen tycker att man ska använda sig utav något närproducerat och jag bor i jämtland).

Så, Jordärtskockspannacotta toppad med havtorn tillsammans med en brödbit doppad med ost ifrån ovikenost.

Hur låter det? Synpunkter tack!

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.