Noctua NH-D14, bra kylare? passar i socket 1155?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Mar 2011

Noctua NH-D14, bra kylare? passar i socket 1155?

Hej
Jag har funderat på att köpa en Noctua NH-D14. Jag undrar om den passar i en 1155 socket. Jag har kollat på lite olika sidor och på en del står det att den är kompatibel till 1156 men inte 1155, och på vissa att den är det till båda. Är socket 1155 samma som 1156, fast bättre? Är Noctua NH-D14 en bra kylare eller finns det möjligen en billigare/lite mindre men lika bra kylare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Okt 2008

1155 / 56 är samma... Den passar.

Bra kylare om än något dyr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Zevious:

Hej
Är socket 1155 samma som 1156, fast bättre?

vad gör en socket "bättre"? att den är sötare?
btw beställde en D14 i onsdags så den borde komma idag. har du plats i lådan, go for it. utan tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Nov 2010

Den är dyr, men prestandan går därefter. Dessutom är den väldigt tyst. H70 kostar t ex mer och presterar ungefär lika.

Skulle jag köpa en ny kylare skulle det bli NH-D14 igen.

Datorer: Vattenkyld Shinobi XL | Passiv HTPC med aktiv kylning
Dysphorian Breed (musikprojekt): http://dysphorian.com/
Raspberry PI webbserver/blogg: http://hraffe.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2010

Har en noctua NH-D14 som jag köpte för några veckor sedan, enkel att installera, stor som jag inte vet vad, men kyler grymt!
Har en i7 930 klockad till 3,4 ligger runt 29-30 i idle, förr var det runt 50..

Rekommenderar den om:
- Du har plats
- Vill lägga pengarna på den
- Den passar din socket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Släng ett öga på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=836055 som tydligen har presterat bättre än D-14 i några tester jag läst och priset är i prinsip det samma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Dec 2008

Tycker NH-D14 är klockren. Man får vad man betalar för, en riktigt bra kylare. Sätter man fläktarna på medföljande motstånd så går fläktarna väldigt tyst. Min Cpu ligger runt 30 grader idle och 45 i spelload.
Som sagt, har man plats för den. KÖP

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750 Moderkort: Asus Sabertooth Z77
Processor: i5-3570K Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB
Grafikkort: HD7970 Crossfire SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Har kört med NH-D14 sedan den kom ut på marknaden och sitter nöjd !

Stop the Loudness war !!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Mar 2011

Då kör jag på en D14, den borde väl få plats i en Cooler Master HAF X utan problem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Zevious:

Då kör jag på en D14, den borde väl få plats i en Cooler Master HAF X utan problem?

du får plats med 2 d14 i haf x

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Aug 2010

Själv skulle jag gått på en h70, Noctunan är absurdt stor och det är väldigt mycket vikt på moderkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av Dougielol:

vad gör en socket "bättre"? att den är sötare?

nej det är sockRet!

Till TS: Bra val men som andra påpekat kolla så du har utrymme i burken din för den tar sin "lilla" plats!

Me, Myself and I...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Xermalk:

Själv skulle jag gått på en h70, Noctunan är absurdt stor och det är väldigt mycket vikt på moderkortet.
http://www.overclock.net/gallery/data/500/medium/Noctua_NH-D1...

Med en backplate gör den 0 skada what so ever.

Jag transporterar min dator 1gång/veckan och allt är som normalt, inget är "böjt".

sen är moderkort gjorda av jävligt starkt material

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Mar 2011

jag insåg precis att D14 inte kommer att fungera för mig. Jag har nämligen 2st Corsair Vengeance och om jag ska sätt in två till så kommer de att inte få plats efter som kylaren sticker lite in över ena platsen till minnet. Jag kollade lite snabbt och hittade en Be Quiet DarkRock Pro C1, den är i princip samma som D14 fast lite mindre. Kan det funka att använda den istället eller kommer även den att sticka över lite?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

ta bort kylflänsen på ram.

Chassi: Antec 1200, CPU: Intel 2600K 4.7Ghz +NH-D14, MB: Asus Maximus Extreme 4 ROG B3, Minne: 8Gb Corsair Dominator GT DHX+ 1866MHZ, GPU: Asus GTX580 925/1850/4500 Direct CU2 SLI, PSU: Corsair AX1200, Skärm: Dell 27" U2711 2560*1440, OS Disk: Intel 520 120GB, Mus: Logitech G9, OS: W10 Pro X64, Fläktkontroller: Scythe Kaze Master Pro 5.25", Extra HDD: Intel G20 80Gb, Samsung Spinpoint F1 1Tb/32mb/500mb/16mb, Elförbrukning: 242W/963W