Permalänk
Medlem

Underhåll av vattenkylning?

Hej!

Är åter igen sugen på vattenkylning och undrar vilka riskerna är och vad för underhåll som krävs (och hur ofta).
Obs. pratar ej om slutna system som t.ex. H50

Läste att man för eller senare får en läcka, det låter inte särskilt roligt, men stämmer det?

Mvh Gustaf

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Behövs inget större underhåll.
Hade kört mitt vattensystem i runt två år innan jag rev ner det för att flytta till ny dator, det enda jag gjort under tiden är att fyllt på vatten några gånger då nivån i reservoaren börjat bli lite väl låg. Helt normalt då lite vatten "dunstar" ut direkt genom slangarna med tiden. Bortsett från att slangarna blivit grumliga, händer i princip alla slangar och är bara kosmetiskt, så såg systemet nästan nytt ut på insidan, kopparen hade mörknat något, inget som inte lite ketchup och en tandborste kunde lösa.

Läckage risken är liten, i alla fall efter att man kollat allt ordentligt en gång, men å andra sidan kan ju konsekvenserna vara rätt illa. Tycker själv det känns vanskligare att slita loss originalkylaren på ett 3000:- grafikkort och blåsa garantin Är man nojig undvik genomskinliga block, de har mycket större benägenhet att spricka om man drar åt nipplar för hårt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Underhåll....som lideri sa, jag får fylla på vatten efter några månader, nu snackar vi några centiliter.
Annars är det bara att vara noga från början så dyker inga problem upp.

Permalänk
Medlem

Behöver man inte byta vattnet regelbundet? Vilka tillsatser är bäst att ha för att få det så underhållsfritt som möjligt, utan att påverka värmeledningsförmågan eller livslängden på CPU-blocket?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Använd säkra nipplar, annars går det som för mig..(kolla min senaste tråd).
Men när allt väl sitter på sin plats så tycker jag inte att det är särskillt jobbigt, Jag använder bara destillerat vatten utan några tillsatser och det har fungerat bra. Färgtillsatser brukar ofta lämna avlagringar i block och slangar.

Permalänk
Medlem

Aja, efter att ha läst ännu mer om vattenkylning så har jag kommit fram till att oavsett pump så låter den mer än ett luftkylt system. Fördelen med vattenkylning visar sig endast när man kör _kraftigt_ överklockat och vill ha datorn tyst.

Tack för de snabba och konkreta svaren dock! <3

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u